trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 17:21 

Op de site van Marcus Stockhausen staat ook een stuk over Caruso oefeningen die hij doet. Heel interessant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 18:51 

erikveldkamp schreef:
chip schreef:
de lippen moeten toch wel een beetje op de juiste plaats staan...

Heb jij een afwijking dan? Zo niet, dan staan ze op de goede plaats.

Als je een kaars kunt uitblazen of een "p" kunt zeggen, dan staan de lippen helemaal goed. Maar dat is het probleem ook niet bij een slecht embouchure. Dat zit in die andere zaken waar ik het al over had.

ik hoef er toch niet expliciet erbij te vermelden dat ik in het mondstuk bedoel?? wellicht toch wel voor de duidelijkheid. het mondstuk stond te ver naar beneden waardoor een flinterdun stukje bovenlip in het mondstuk vibreerde...zelfs zonder druk deed mijn lip al pijn door mijn tanden..

natuurlijk is dat het gevolg van een gebrek aan , zeg maar alle dingen die genoemd zijn, maar als je dat weet is het nog niet meteen opgelost. maar al wel de helft, nu de andere helft :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 19:19 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 22:25 

erikveldkamp schreef:
chip schreef:
ik hoef er toch niet expliciet erbij te vermelden dat ik in het mondstuk bedoel?? wellicht toch wel voor de duidelijkheid. het mondstuk stond te ver naar beneden waardoor een flinterdun stukje bovenlip in het mondstuk vibreerde...zelfs zonder druk deed mijn lip al pijn door mijn tanden..

Dat maakt wel een verschil ja. Als het mondstuk niet goed op de lippen staat en je blijft maar jarenlang op een onnatuurlijke manier spelen, dan is het logisch dat je problemen krijgt.

oorzaak was wel een gebrek aan destijds een goede scholing. de hoge noten kwamen wel door een andere plaatsing van het mondstuk.....
hartstikke verkeerd uiteraard..maar ja daar kom je pas na een hele lange tijd achter en dan is de weg terug nog veel langer... dat is de reden dat ik voor BE gekozen heb.
nu kan ik aan datgene gaan werken wat zo belangrijk is. na 2 jaar.

ik heb vanmorgen een hele morgen gespeeld zonder pijn en de lippen staan juist in het mondstuk. dat is hetgeen wat ik bereikt hebt...
in tekst ben je niet altijd volledig en daarom denk ik dat we wel eens langs elkaar heen praten (schrijven).
daarom wil ik die mensen die veel problemen hebben aanraden om zich af te vragen of het mondstuk wel goed op de lippen staat. ook nog na 5, 10 20 of 30 minuten. of zelfs na een hele dag.. mijn embouchure was zwak waardoor mijn bovenlip als het ware uit het mondstuk liep..

ik zie BE als 1 stuk gereedschap uit de grote kist. pak dat stuk gereedschap wat je nodig hebt. een hamer om te timmeren etc etc. voor elk individu kan dat een ander stuk gereedschap zijn.
als het eenmaal gemaakt is, moet je het onderhouden....daar heb je andere gereedschappen voor zoals klankvoorstelling, ademsteun etc etc

dat is mijn filosofie....maar ieder mag zijn eigen mening hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 23:32 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2009 19:52 

erikveldkamp schreef:
[Een goede ademsteun en goede klankvoorstelling is onontbeerlijk voor goed trompet leren spelen. En omdat BE daar nauwelijks aandacht aan schenkt vind ik het dus ook geen goed boek.

ik ben het wel met je eens dat dat onontbeerlijk is, ik zie het boek dan ook niet als complete trompetbijbel maar als aanvulling. net zoals het buzzen, een potloodtruc en noem alle andere zaken maar op, die als hulpmiddel kunnen dienen.

je zal me dan ook nooit horen zeggen dat je het niet bij het juiste eind hebt. maar soms zijn er andere middelen nodig. en het is altijd fijn om een keuze te hebben uit diverse middelen. de een zal wel beter zijn dan de andere....

en ja les 1 was dus verre van ideaal :cry:
en later ook nog: gewoon wat harder blazen met hogere noten... tsja...om problemen vragen , toch???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2009 04:17 

...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 08:43 

Citaat:
Ik studeer geeneens veel, misschien een uur per dag als ik geen optreden heb. Vaak zelfs minder.

Erik, heb jij altijd zo weinig gestudeerd? Toen je techniek aan het opbouwen was toch wel meer? Ik ben geen professional en speel ook maximaal 1 uur per dag (en dan niet elke dag), en ik groei wel in hoogte, snelhheid, klank e.d., maar niet heel snel ("slow train coming"). Voor mij is dat genoeg, maar als je snel en veel wilt opbouwen zul je toch wel wat meer moeten doen? Of niet?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur