Citaat:
Als je dat niet gedaan hebt, had je B.E. ook niet hoeven te gebruiken. Dat richt zich namelijk alleen maar op de embouchure.
Citaat:
Nogmaals, als je je vooral niet op de embouchure gefocussed, waarom ben je dan zo positief over B.E? Dat gaat alleen maar over de embouchure.
Hier zit precies bij jou de knel geloof ik. De B.E. is slechts een bijzaak, en werkt (nog steeds) indirect!
Voorzover ik hem heb gebruikt (en geleerd hoe te gebruiken) is dit een methode die je NAAST je normale oefeningen doet, en zo indirect invloed uitoefend -mits op de juiste manier toegepast!- op een persoonsgebonden idealer werkend embouchure.
In de tijd dat ik er intensief mee bezig was besteedde ik hooguit een 10 minuten aan de aparte oefeningen uit dit boekje. Bij m'n normale oefeningen en het spelen in orkesten lette ik niet op mijn embouchure; ervaring leerde dat dat absoluut niet helpt, maar averechts werkt.
Misschien interessant om te vermelden wat bij mij het effect was?:
Bij het 'normale' oefenen probeer ik een zo mooi mogenlijke klank te maken, duidelijk en mooi te articuleren zonder verkramping in mondholte/tong en lichaam (gestuurd vanuit psyche/muziekaliteitsgevoel/gemoedstoestand en lichamelijke fitheid).
->Dus vooral op ademsteun/blazen en vanuit -aanwezige- muziekaliteit en klankvoorstelling.
Dat lukt goed, ik ga daarmee vooruit, en merk dat dit net als de B.E. een gunstige en indirecte werking heeft op mijn embouchure-motoriek.
Wat B.E. toevoegt:
Die versnelde het embouchure-gedeelte een beetje.
Mijn lippen neigen door deze oefeningen meer op elkaar, zodat ik mijn lucht over een groter aantal maten kan verdelen. Ook in het hogere register spelen werd in relatief korte tijd een stuk eenvoudiger.
Dat is mijn persoonlijke ervaring hiermee...