trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 15:43 

Dag Lights-ON

Vanuit mijn persoonlijke ervaringen:
Een oplossing voor dit probleem zul je kunnen vinden in alles wat men hierboven aanreikt, het komt over het algemeenop hetzelfde neer maar wordt anders verwoord.

In jouw geval beseffen dat uithoudingvermogen niet alleen een kwestie van lipspier-sterkte of embouchure is... Het is een samenwerking van een hoop factoren...
Goede klankvoorstelling en acrtculatie kunnen een onbewuste motivatie zijn om je lichaam/ademsteun op de juiste manier te gebruiken/stimuleren. Dat heeft vanzelf weer invloed op een verbetering van je embouchure-motoriek en uithoudingsvermogen.

BE heeft mij hierin ook enorm geholpen, zij het met de juiste begeleiding(!).
Dit is wel een vrij unieke (dus omstreden) methode die, indien deze goed wordt toegepast, een gegarandeerd positieve invloed heeft.
Het tegenstrijdige is dat deze methode altijd een bijzaak is tijdens het oefenen, hij werkt indirect.

De B.E. is niet allesomvattend op ons mooie vak-/hobbygebied, dat is geen enkele methode..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 17:37 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 04:46 

Citaat:
Dat denk ik niet.

Globaal gezien wel, maar dat is de indruk die ik heb... Alle methodes zijn (hoe ik ze interpreteer) in de grond hetzelfde, en -voorzover ik ze ben tegengekomen- nimmer allesomvattend... Misschien wel voor de persoon die zo'n methode heeft uitgepuzzeld...

Citaat:
Klankvoorstelling is een bewust iets, alles wat daarna gebeurd, dus de motoriek om de klank in je hoofd om te zetten in daadwerkelijk geluid, moet onbewust zijn.

Dat bedoel ik ook, mijn formulering was wat knullig

Citaat:
Alleen maar focussen op het embouchure kan nooit positief zijn naar mijn mening. Je kunt je beter op de oorzaak van het probleem focussen dan op het gevolg. Dan ben je direct met het probleem bezig en dat zal denk ik veel sneller tot resultaat leiden. Die ervaring heb ik dan weer als ik mensen les geef die met embouchure naar me toe komen.

Ik zeg/typ nergens dat je je alleen op embouchure moet richten, integendeel, al die spiertjes vallen niet bewust op de ideale manier aan te sturen... Ondanks mijn problemen die ik had op dit gebied en mijn positieve ervaringen met BE, is het embouchure datgene geweest waar ik vooral niet op heb moeten letten :P :P
Voor mij is het absoluut niet handig geweest om mij op míjn probleem te richten.
Eerder op hoe het wél zou moeten, niet op wat er mis gaat. Misschien is dat per persoon verschillend...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 07:28 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 16:18 

Citaat:
Als je dat niet gedaan hebt, had je B.E. ook niet hoeven te gebruiken. Dat richt zich namelijk alleen maar op de embouchure.

Citaat:
Nogmaals, als je je vooral niet op de embouchure gefocussed, waarom ben je dan zo positief over B.E? Dat gaat alleen maar over de embouchure.

Hier zit precies bij jou de knel geloof ik. De B.E. is slechts een bijzaak, en werkt (nog steeds) indirect!
Voorzover ik hem heb gebruikt (en geleerd hoe te gebruiken) is dit een methode die je NAAST je normale oefeningen doet, en zo indirect invloed uitoefend -mits op de juiste manier toegepast!- op een persoonsgebonden idealer werkend embouchure.

In de tijd dat ik er intensief mee bezig was besteedde ik hooguit een 10 minuten aan de aparte oefeningen uit dit boekje. Bij m'n normale oefeningen en het spelen in orkesten lette ik niet op mijn embouchure; ervaring leerde dat dat absoluut niet helpt, maar averechts werkt.

Misschien interessant om te vermelden wat bij mij het effect was?:
Bij het 'normale' oefenen probeer ik een zo mooi mogenlijke klank te maken, duidelijk en mooi te articuleren zonder verkramping in mondholte/tong en lichaam (gestuurd vanuit psyche/muziekaliteitsgevoel/gemoedstoestand en lichamelijke fitheid).
->Dus vooral op ademsteun/blazen en vanuit -aanwezige- muziekaliteit en klankvoorstelling.
Dat lukt goed, ik ga daarmee vooruit, en merk dat dit net als de B.E. een gunstige en indirecte werking heeft op mijn embouchure-motoriek.

Wat B.E. toevoegt:
Die versnelde het embouchure-gedeelte een beetje.
Mijn lippen neigen door deze oefeningen meer op elkaar, zodat ik mijn lucht over een groter aantal maten kan verdelen. Ook in het hogere register spelen werd in relatief korte tijd een stuk eenvoudiger.

Dat is mijn persoonlijke ervaring hiermee...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 17:19 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 18:10 

Citaat:
Het laatste gedeelte van je verhaal, dus dat de lippen meer op elkaar gaan als je hoger speelt (roll-in) is juist 1 van de belangrijkste dingen waar ik moeite mee heb. Ik geef meteen toe dat je daardoor makkelijker hoger kunt spelen, dat heb je zelf ondervonden, maar dit is niet de beste manier in mijn optiek. Bobby Shew (o.a.) noemt dat "pinching", dus je knijpt de lippen op elkaar en krijgt zo ene hoger maar dunner geluid.

Het klopt inderdaad dat de roll-in van de B.E. een ieler piepje veroorzaakt in een hoog register. Als je deze techniek al te nadrukkelijk toepast tijdens het normale spelen, dan krijg je ook niet zo 123 een mooie volle toon in het hogere register.

Dat wil en doe ik niet, ik ga gewoon voor een mooie en volle toon, en merk daarbij dat ik baat heb (gehad) van die roll-in oefeningen.
Het embouchure doet niks geks, ik knijp niet (behalve bij luchttekort of als ik er fysiek doorheen zit :cry: ).
In het hoge register ervaar ik wel meer stress, en voor mij is het zaak daar slim mee om te gaan: Steeds blijven herstellen, zo gemakkelijk mogenlijk blijven spelen moet een mooie toon en articulatie, losse tong; aangestuurd vanuit de psyche.
En leren om de rustmomenten goed te timen...
Citaat:
De kunst is nu juist om de lippen zoveel mogelijk in dezelfde stand te houden, maar ze wel aan te spannen zodat ze stijver worden. Als ze meer aangespannen zijn en je hebt voldoende ademsteun dan gaan ze ook sneller trillen. Het voordeel van deze methode is dat je een rijker geluid hebt in de hoogte. De goede leads die ik ken doen het dan ook op deze manier.

Zo gaat het bij mij nu ook ongeveer. hoewel ik niet mijn lippen bewust 'aanspan' of onder stress breng, ik mik eigenlijk meer op een algehele samenwerking met embouchure/luchtsteun/fysiek/mentaak/articulatie/toon enz enz...

Ik zal de link ns even bekijken..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 11:33 

erikveldkamp schreef:

In ieder geval vind ik 2 jaar nogal een lange tijd voor herstel van de problemen. Bij Bert ging het om een nog langere tijd geloof ik

Vanaf de eerste dag BE ging ik vooruit, anders was ik er nooit mee doorgegaan. Ik ben met andere, voor mij verkeerde, methodes veel te lang doorgegaan, zonder resultaat.

Citaat:
Een goede ademsteun en goede klankvoorstelling is onontbeerlijk voor goed trompet leren spelen.

Helemaal mee eens.

Citaat:
En omdat BE daar nauwelijks aandacht aan schenkt vind ik het dus ook geen goed boek.

Welcome to the middle ages. Als men toen had gezegd dat ieder boek dat zei dat de aarde niet plat was maar rond, afgedaan had als een slecht boek, dan geloofden we nu nog steeds dat de aarde plat was. Gelukkig zijn er mensen geweest die een beetje tegen de stroom inroeiden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur