trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Concours???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 21:23 

camel schreef:
Als ze dat hele wedstrijdelement er nu eens uithalen, en er een concerthappening van maken, zodat elke vereniging wint, of verliest, ongeacht de hoeveelheid invallers enzovoorts, dan zou ik er meer vrede mee hebben dan met deze verlakkerij.

Daar ben ik het wel mee eens. Toen ik nog in het jeugdorkest speelde bij mijn vorige vereniging organiseerden ze daar vaak het "jeugdorkestenfestival" (doen ze nog steeds geloof ik). Daar draait het niet om winnen/verliezen maar krijgt elk jeugdorkest een juryrapport met opbouwende kritiek waar ze aan kunnen werken. Was altijd een gezellige dag, veel gezelliger dan de concoursen waar het ene orkest nog fanatieker is dan het andere.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 22:11 

Citaat:
orkesten die 10000den euro's spenderen aan beroepsinvallers

Als je nu had gezegd "1000den" dan had ik je misschien nog geloofd, maar nu denk ik toch dat er een nul teveel staat...
Hoe kom je aan dit bedrag? Is dat uit de befaamde "goedingelichte bron"?
Het is bekend dat Maasbracht in 2005 veel geld heeft uitgegeven aan compositieopdrachten, solisten en andere "aanvullingen", maar zoveel aan invallers...? Ze hebben trouwens jarenlang hard gewerkt om dat geld in te zamelen, dus mogen ze daar wat mij betreft mee doen wat ze willen.
Wijzelf had ook een aantal aanvullingen / versterkingen (o.a. ter vervanging van twee vaste leden die op vrijdag een concert moesten spelen met de marinierskapel), en die zangeres was uiteraard ook betaald. Ik ken de exacte bedragen niet, maar alles bij elkaar was het bijlange niet het bedrag dat jij opnoemt.
Ik vermoed sterk dat voor het VFO, GFO en Meers hetzelfde geldt. De andere fanfareorkesten en de meeste harmonies ken ik minder goed, en daar ga ik dus geen uitspraak over doen.

Maar zoals reeds gezegd: wat mij betreft doet elke deelnemer zijn eigen zin. Elk concours is sowieso een momentopname en als je alleen maar meedoet om te winnen, ben je volgens mij verkeerd bezig. Ik vind het erg jammer dat we deze keer op zondag moeten spelen, zodat de kans waarschijnlijk erg klein is dat ik op zaterdag niet zal kunnen gaan luisteren :(

Citaat:
Als ze dat hele wedstrijdelement er nu eens uithalen, en er een concerthappening van maken, zodat elke vereniging wint, of verliest, ongeacht de hoeveelheid invallers enzovoorts, dan zou ik er meer vrede mee hebben dan met deze verlakkerij.

Prima voor mij!
Wij organiseren zelf om de twee jaar een "top fanfare festival". Daar hebben we onder andere al het VFO, GFO, Maasbracht, Meers en Schimmert te gast gehad. Ik houd je zeker op de hoogte voor de editie van 2010 ;) En ook al een kleine premiere: eind dit jaar komt Frits Damrow bij ons soleren :) Iedereen van harte welkom!

ps uiteraard is dit alles louter mijn persoonlijke mening en vertegenwoordig ik hier geen officiele standpunten van mijn vereniging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 22:27 

Ik verkondig ook mijn persoonlijke mening. En inderdaad ik had een 0 teveel geplaatst, goed opgemerkt :oops:

Overigens, vraag ik me af wat een fanfare orkest met een harp moet, of met strijkers, of met houtblazers die als solistische partijen moeten worden ingevlogen. Dat vind ik een beetje maf. Er is weinig zo mooi als de klank van een goed klinkend fanfare orkest. Maar dan moet er perse een harp bijgedaan worden...

Maar dat is een zijspoor.

Terug naar het geld inzamelen: als je als semiberoeps orkest datzelfde geld ingezameld hebt, waarom dan niet een gaaf programma maken en een concert geven, waarbij je een theater of concertzaal afhuurt, om vervolgens de toegangsprijzen heel laag te houden? Waarom dan per se invallers laten overkomen om naar een WMC te gaan, waarvan je weet dat je het zonder niet zal redden? Waarom een compositie laten schrijven waar dus blijkbaar buiten zoiets buitennissigs als het WMC geen interesse of animo voor is?

Dat jij vind dat een vereniging maar moet doen met zijn geld wat hij/zij wil, ben ik slechts ten dele met je eens. Ik vind dat namelijk even gerechtvaardigd als een dooddoener. Want: armlastige verenigingen die puur op eigen kracht naar een WMC willen gaan, zonder de luxe van invallers en dure opdrachtcomposities, delven dan zonder meer het onderspit. Dus eigenlijk kun je dan zeggen: geld wint het WMC. En dat, is nu precies wat ik ertegen heb... Dat winnen en sich heeft dus nauwelijks met muziek te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 00:16 

dubbelpost

Laatst bijgewerkt door Gonzo op 24 maart 2009 00:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 00:19 

We hebben in het orkest ook een aantal professionele muzikanten zitten. Dit zijn muzikanten die het lekker vinden om voor de leut een lekkere noot te blazen. Als het bestuur besluit om op concours te gaan, gaan zij daar gewoon in mee. Lijkt me niet meer dan logisch toch? Win je dan omdat je een paar profs hebt zitten, of win je dan omdat je een goede sfeer in je vereniging hebt?

In de regel zijn de eerste stoelen helemaal niet de stoelen die het verschil maken, bijna elke fanfare heeft wel een goede eerste bugel / trompet zitten. Het verschil zit 'm in de kwaliteit op de derde bugel / trompet. In de orkest balans en totale zuiverheid. Als je voor al die stoelen een prof wil inhuren zal je wel die extra nul moeten noteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 18:02 

Camel,

Wat die harp betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat een afgrijselijk instrument... Rechtstreeks de brandstapel op, als je het mij vraagt.

:twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 20:49 

Maar die vrouwkes die erachter zitten niet.... Want die zijn om van te likkebaarden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 22:57 

camel schreef:
Maar die vrouwkes die erachter zitten niet.... Want die zijn om van te likkebaarden

wel oppassen voor de nagels :P

Maar we dwalen af...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur