trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Frits Damrow
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 07:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 17:50 

camel schreef:

Ik weet nog posts van een zekere freek halsema, die niks toevoegden....

Huh?????

:?: :?: :?:

Tjiftjafs zijn vogels

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 18:50 

Freek schreef:
camel schreef:

Ik weet nog posts van een zekere freek halsema, die niks toevoegden....

Huh?????

:?: :?: :?:

Ach, shit, heb ik het weer niet goed gezegd. Er was hier een figuur die zich Freek Halsema noemde, en onder die naam allemaal onzin neerkwakte. De echte freek halsema ( ik meen een trombonist ) wist van niks...

Ik neem aan dat jij dus de echte freek halsema bent, die dus slachtoffer werd van andermans grapjes...

Zo dat ook weer uit de lucht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 19:06 

limbo schreef:
En toch blijf ik het knap vinden dat mensen precies weten hoe het is qua stress en druk om op een bepaalde plaats te zitten. En hier ook nog mensen op gaan afrekenen als er idd een nootje eens mis gaat. Knap is het ook om te zeggen dat een ander beter speelt omdat ie daar de hele dag meebezig is en de man met de andere baan niet. Ik bedoel als je je helemaal op het trompet spelen richt 24 uur per dag word je automatisch trompettist in het kco toch???? Wat een onzin. Kijk het zit zo.. Als je ergens geen verstand van hebt en geen verstand van KAN hebben. Geef dan je mening niet als feit op deze forums.
Als je iets wil weten hoe dingen in mekaar zitten en hoe iets voelt..vraag het dan aan mensen die al jaren ervaring hebben op zo'n positie.
Zeker zo'n domme autodealer uit ....limburg pffff.

100% terechte opmerking. En ondanks dat het nooit mijn bedoeling was, heb ik mensen behoorlijk tegen het zere been geschopt. Of jullie het geloven of niet: hiervoor in ieder geval mijn oprechte excuses. Reden voor mij des te meer om het forum verder te laten voor wat het is. Ik ga nu meer genieten van muziek en vooral heel veel oefenen!!

discussieer ze verder en have fun playing the trumpet!

grtz, Richaar-cdl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 10:10 

erikveldkamp schreef:
Jij kunt de muziek toch meestal wel inkijken voor dat je de 1e repetitie begint? Of vergis ik me daar in? En dan zijn er wel een paar repetitiedagen om het met het orkest in te studeren voordat het concert er is. Dat jij moeilijke zaken moet spelen geloof ik graag, er wordt een hoop bijna onspeelbare muziek geschreven, ik gaf alleen maar de bekende voorbeelden. Omdat iedereen die bekende voorbeelden kent, geeft het een andere dimensie aan zo'n stuk. Er wordt zo gefocussed op het begint van Mahler 5 omdat iedereen dat kent, zodat er meer druk op ligt als je dat ook moet gaan vertolken. Bij een nieuwe compositie is alles nog vers, dan kan niemand jouw interpretatie vergelijken met die van voorgangers.

Ik krijg bijna nooit de muziek van tevoren als freelancer, ook niet bij het MCO, regelmatig zie ik de muziek pas voor het eerst als het concert/optreden begint. Vandaag is er een kleine repetitie voor het optreden een uur later. Bij de radio orkesten komt het regelmatig voor dat je 1x het stuk door speelt en dan opneemt.

Ik denk als je langer met hetzelfde stuk bezig bent dat je meer gaat nadenken over bepaalde passages. Bij mij is dat in ieder geval wel zo. Daardoor komt er ook meer druk op te staan. Als je een stuk die je nog nooit gezien hebt in 1x goed moet spelen tijdens een concert of opname, geeft dat een andere druk.

Wat ik hier mee duidelijk maken is de verschillen die ik denk dat er zijn in onze situaties. Misschien valt het wel mee en zit het verschil voornamelijk in de muziek.

Oh ja, met perfect bedoel ik dat er geen speld tussen te krijgen is. Dat als je de opname later terug hoort iedereen het goed vindt. Ik neem aan dat jij dat er ook onder verstaat... :wink:

Bij elk orkest kan je de muziek toch inkijken? en repeteren doen ze ook bij het metro,ik zie de mannen bijna dagelijks. Anders heb ik het nummer van Sophie Koopmans voor je...die kan de muziek scannen mailen en faxen ,of probeer de mco muziekbibliotheek eens die hebben alles liggen zodat je van tevoren de boel kan inzien en studeren,of bellen ze jou allen last minute?
Ik vind het een slechte zaak als het is zoals je zegt...niet professioneel om onvoorbereid je ding te doen lijkt me

Als je langer een stuk repeteert word het vaak beter ipv slechter en moeilijker

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 12:54 

Heren, heren, laten we bij het onderwerp blijven.
Het is duidelijk dat Hans en Erik het over 2 verschillende dingen hebben. Ja, klassiek en lichte muziek zijn onverenigbaar. En ja, voor zowel lichte muziek als klassiek heb je bepaalde vaardigheden nodig, en die liggen niet in elkaars verlengde. Het zijn 2 totaal verschillende vakken waarbij alleen het instrument wat je vasthoudt de overeenkomst is. Zelfs de manier van denken is anders.
Dat is ook de reden dat Hans, behorend tot de top op klassiek gebied, maar ook Frits Damrow, waar dit topic uiteindelijk over begon, totaal misplaatst zouden zijn in een bigband. Andersom zou Wim Both, de top in de lichte muziek, een even hilarisch resultaat behalen in het KCO. En daar hoeft niemand moeilijk om te doen. Om een eerdere vergelijking met het voetbal te trekken, van Persie en van der Sar staan beiden in Oranje, maar als je ze van plaats laat wisselen krijg je een heel andere wedstrijd. Is de een daardoor beter dan de ander? Ik dacht het niet. Als ik hier klassieke trompettisten in de winkel hoor spelen, waaronder Hans, maar ook bv Andrei Kavalinski, dan ben ik echt stikjaloers op hun speeltechniek. En toch zou ik ze geen van beiden naast me willen hebben in een sectie, en zij mij ook niet.

Toch ben ik van mening dat de 1e stoel van het KCO veel heter is dan die van Count Basie. De reden daarvoor is dat er andere dingen belangrijk zijn. Hoe zwaar het ook is om aan het eind van de 3e set die A3 boven het orkest uit te tillen, daar zit minder druk op dan na 158 maten rust pp een D3 in te zetten zonder enige hapering of braam.
En dat komt omdat een trompet nu eenmaal een fysiek instrument is. In een goed arrangement word je door de rest van de sectie naar die A3 toe geholpen. Als je die D3 in moet zetten niet. Bovendien wordt in de lichte muziek een kicks niet als een probleem ervaren, wat toch al een groot deel van de druk wegneemt (ga ze maar tellen op een willekeurig Buddy Rich of Stan Kenton album) en in de klassieke muziek is het een doodzonde. En daar helpt geen ene repetitie aan, of je een stuk nu 1 x of 10 x repeteert of helemaal niet.

En Frits: gefeliciteerd met je aanstelling :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009 14:31 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 08:38 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 11:59 

Dominee schreef:
Waar is het fantastische bericht van 2 minuten over 12 gebleven?
Is hier een erikveldkamp cencuur? Mag je daar niet negatief over schrijven?!!

Als je het niet eens ben wat er geschreven wordt, reageer daar dan op, maar berichten weghalen......

Ontstaat er eindelijk een discussie tussen beroeps hier op het forum is het nog niet goed. Of is de waarheid van erikveldkamp de enige waarheid!!!!

Vond het een waardevol bericht!

Beetje ongezouten bericht, maar ik had inderdaad de reacties erop graag gelezen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur