Heren, heren, laten we bij het onderwerp blijven.
Het is duidelijk dat Hans en Erik het over 2 verschillende dingen hebben. Ja, klassiek en lichte muziek zijn onverenigbaar. En ja, voor zowel lichte muziek als klassiek heb je bepaalde vaardigheden nodig, en die liggen niet in elkaars verlengde. Het zijn 2 totaal verschillende vakken waarbij alleen het instrument wat je vasthoudt de overeenkomst is. Zelfs de manier van denken is anders.
Dat is ook de reden dat Hans, behorend tot de top op klassiek gebied, maar ook Frits Damrow, waar dit topic uiteindelijk over begon, totaal misplaatst zouden zijn in een bigband. Andersom zou Wim Both, de top in de lichte muziek, een even hilarisch resultaat behalen in het KCO. En daar hoeft niemand moeilijk om te doen. Om een eerdere vergelijking met het voetbal te trekken, van Persie en van der Sar staan beiden in Oranje, maar als je ze van plaats laat wisselen krijg je een heel andere wedstrijd. Is de een daardoor beter dan de ander? Ik dacht het niet. Als ik hier klassieke trompettisten in de winkel hoor spelen, waaronder Hans, maar ook bv Andrei Kavalinski, dan ben ik echt stikjaloers op hun speeltechniek. En toch zou ik ze geen van beiden naast me willen hebben in een sectie, en zij mij ook niet.
Toch ben ik van mening dat de 1e stoel van het KCO veel heter is dan die van Count Basie. De reden daarvoor is dat er andere dingen belangrijk zijn. Hoe zwaar het ook is om aan het eind van de 3e set die A3 boven het orkest uit te tillen, daar zit minder druk op dan na 158 maten rust pp een D3 in te zetten zonder enige hapering of braam.
En dat komt omdat een trompet nu eenmaal een fysiek instrument is. In een goed arrangement word je door de rest van de sectie naar die A3 toe geholpen. Als je die D3 in moet zetten niet. Bovendien wordt in de lichte muziek een kicks niet als een probleem ervaren, wat toch al een groot deel van de druk wegneemt (ga ze maar tellen op een willekeurig Buddy Rich of Stan Kenton album) en in de klassieke muziek is het een doodzonde. En daar helpt geen ene repetitie aan, of je een stuk nu 1 x of 10 x repeteert of helemaal niet.
En Frits: gefeliciteerd met je aanstelling