trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Frits Damrow
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 06:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: piep piep hallo
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 12:31 

Dominee schreef:
Of is de waarheid van erikveldkamp de enige waarheid!!!!

Nou, in dit topic in ieder geval niet. Hans en ik hebben wat deze kwestie betreft eigenlijk alles uitgelegd.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: piep piep hallo
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 13:25 

Als ik het goed samenvat hebben mensen het over:

1) dat een klassiek geschoold iemand het in een bigband niet goed zou doen en omgekeerd en 2) dat inzetten op een hoge toon en dan vooral pp en na 158 maten rust het argument is waarmee een solostoel in het KCO heter zou zijn dan welke stoel in een jazz-band/orkest dan ook.

Punt 1: spreekt voor zich en is in feite een open deur.

Punt 2: Aangezien ik geen professioneel trompettist ben is mijn mening in deze natuurlijk volstrekt niet relevant. Maar ik heb wel vraagtekens bij dit argument daar waar het gebruikt wordt om een klassieke solostoel bij een (zeer) goed klassiek orkest als heter te beschouwen dan een vergelijkbare stoel in welk ander orkest dan ook.

Verder enkel mijn respect voor profs in beide takken van de muziek. Ik herinner mij nog uit een ver verleden toen ik nog les had van Jos Verspagen dat hij 's middags een ongelooflijk moeilijke piccolo-partij aan het studeren was. de partij (premiere van een modern stuk) was die ochtend op zijn deurmat gevallen en zou 's avonds in een live radio uitzending opgevoerd worden . . . .

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn zicht op het klassieke repertoire nogal beperkt is maar ik ga er vanuit dat veel werken als bekend veronderstelt mogen worden en dat je je daar als trompettist uitgebreid op kunt voorbereiden (ik herinner me de "uitrekselboeken" van dat repertoire nog uit mijn (korte) conservatoriumtijd). Ook is van veel klassieke orkesten de agenda wat repertoire betreft toch al langere tijd van tevoren bekend of vergis ik mij hierin?

Nogmaals, ik bedoel dit niet om klassiek naar beneden te halen of om te stellen dat jazz meer van je vraagt. Maar ik heb een echt solide argumentatie bij de hete stoel van het KCO nog niet gehoord of mijn gebrek aan kennis/inzicht in deze wereld moet hiervan de oorzaak zijn. In dat geval natuurlijk oprechte excuses . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 13:35 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 17:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: piep piep hallo
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 21:29 

theo schreef:
Als ik het goed samenvat hebben mensen het over:

1) dat een klassiek geschoold iemand het in een bigband niet goed zou doen en omgekeerd en 2) dat inzetten op een hoge toon en dan vooral pp en na 158 maten rust het argument is waarmee een solostoel in het KCO heter zou zijn dan welke stoel in een jazz-band/orkest dan ook.

Punt 1: spreekt voor zich en is in feite een open deur.

Punt 2: Aangezien ik geen professioneel trompettist ben is mijn mening in deze natuurlijk volstrekt niet relevant. Maar ik heb wel vraagtekens bij dit argument daar waar het gebruikt wordt om een klassieke solostoel bij een (zeer) goed klassiek orkest als heter te beschouwen dan een vergelijkbare stoel in welk ander orkest dan ook.

Verder enkel mijn respect voor profs in beide takken van de muziek. Ik herinner mij nog uit een ver verleden toen ik nog les had van Jos Verspagen dat hij 's middags een ongelooflijk moeilijke piccolo-partij aan het studeren was. de partij (premiere van een modern stuk) was die ochtend op zijn deurmat gevallen en zou 's avonds in een live radio uitzending opgevoerd worden . . . .

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn zicht op het klassieke repertoire nogal beperkt is maar ik ga er vanuit dat veel werken als bekend veronderstelt mogen worden en dat je je daar als trompettist uitgebreid op kunt voorbereiden (ik herinner me de "uitrekselboeken" van dat repertoire nog uit mijn (korte) conservatoriumtijd). Ook is van veel klassieke orkesten de agenda wat repertoire betreft toch al langere tijd van tevoren bekend of vergis ik mij hierin?

Nogmaals, ik bedoel dit niet om klassiek naar beneden te halen of om te stellen dat jazz meer van je vraagt. Maar ik heb een echt solide argumentatie bij de hete stoel van het KCO nog niet gehoord of mijn gebrek aan kennis/inzicht in deze wereld moet hiervan de oorzaak zijn. In dat geval natuurlijk oprechte excuses . . .

Die uittrekselboeken, bevat velal de belangrijke solopassages. En vaak niet de wat lulliger trekjes.
Je kunt Mahler 5 studeren tot het je neus uitkomt, maar op het moment supreme, is dat toch niet hetzelfde. Dan zitten er ineens mensen in de zaal. Die gaan lopen schrijven over die kiks. Enzo... Dan staat er ineens een dirigent, die daar misschien wel hele andere ideeen bij heeft.

Misschien is je gebrek aan kennis en inzicht juist wel de reden waarom jij de solide argumenten van Hans of mij niet wil aannemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 17:44 

Ik heb niet gezegd dat ik jullie argumenten niet wil aannemen . . . .

Naar mijn idee werd er een beeld geschetst dat die druk waar jullie het over hebben in de jazz niet voor zou komen en al helemaal niet in diezelfde mate. Ik maakte me nogal druk (ja ja, wellicht iets te overdreven . . . ) over het feit dat dit argument gebruikt werd/wordt om een onderscheid (lees statusverschil) aan te brengen tussen jazz en klassiek en ik denk dat dat niet terecht is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 20:47 

theo schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik jullie argumenten niet wil aannemen . . . .

Naar mijn idee werd er een beeld geschetst dat die druk waar jullie het over hebben in de jazz niet voor zou komen en al helemaal niet in diezelfde mate. Ik maakte me nogal druk (ja ja, wellicht iets te overdreven . . . ) over het feit dat dit argument gebruikt werd/wordt om een onderscheid (lees statusverschil) aan te brengen tussen jazz en klassiek en ik denk dat dat niet terecht is.

Ik doelde dus niet op een statusverschil. Maar vergelijkbaar is het niet. Van een sterspeler als Jan Oosthof geniet ik op een heel andere manier, en luister ik op een heel andere manier, dan wanneer ik naar Peter Masseurs of Frits Damrow beluister. Andere muziek = ander werk = andere prestatie. Het één is niet minder dan het ander. Maar WEL anders. Heeft met status volgens mij niet zoveel te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 21:51 

lieve Theo,ik kan wel op elk argument en uitleg geven maar dat kost teveel tijd en waarschijnlijk snap je het dan nog niet? Status verschil? hoe kom je erbij jazz is ontstaan op de straat en in de kroeg door veelal werkloze negers die vaak niet eens noten konden lezen.
Klassiek daartegenover uitgevoerd in concertzalen door interlectuelen gecomponeerd en beluisterd
Nou even serieus dan....Theo,er zijn uitreksel boeken ja....maar...enig idee hoeveel stukken er wekelijks gecomponeerd worden in de wereld? We spelen klassiek maar ook eigentijdse muziek (dus niet alleen mozart maar ook muziek van mensen die nu leven en schrijven)
En dat geval van de piccolo partij van J verspage,wat wil je daarmee duidelijk maken? dat ook bij ons de muziek een dag voor het concert in de brievenbus ligt?
Neemt U van mij aan dat dit alleen in zeer uitzonderlijke gevallen (denk aan ziekte ,overlijden of vermissing van degene die het aanvankelijk spelen zou)
En de druk bij een van de beste orkesten ter wereld is groter dan bij een willekeurig provinciaal orkest ( Bij FC Hummelo in de spits is makkelijker dan bij real Madrid ondanks dat je bij beide clubs hetzelfde trucje moet doen namelijk scoren,is het toch wel even anders als je er in hummelo naast schiet)
En Erik,ik weet zeker dat geen enkele klassiek trompettist gaat snabbelen op eerste trompet in KCO zonder dat hij of zij de muziek heeft gezien en bestudeerd voor dat de eerste repetitie begint (vervanging bij ziekte uitgezonderd). dat dat bij de lichte muziek anders is zal misschien een teken zijn van andere werkdruk of dat jij gewoon geen last van stress hebt ,ook dat kan,of geldt dit voor je collegas in de lichte scene ook?...ik in ieder geval wel.
Zo dit was voorlopig even mijn bijdrage......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 22:30 

Citaat:
Andere muziek = ander werk = andere prestatie. Het één is niet minder dan het ander. Maar WEL anders. Heeft met status volgens mij niet zoveel te maken.

Mee eens: da's precies waar het mij om gaat . . .

@trompetlover:
Als iemand uit een intellectueel wereldje met een dergelijk avatar als het uwe mij "lief" gaat noemen . . . . . . :oops:

Even serieus:
Ik begrijp heus wel waar u het over heeft en dat FC Hummelo iets anders is dan . . en dat er ook veel hedendaags werk wordt gemaakt en gespeeld en dat het niet allemaal Mozart is . . . .

Ik begrijp ook wel dat het vervelend is als er veronderstellingen worden uitgesproken over een vakgebied waar men geen volledig zicht op heeft. Dat er blijkbaar wel een verschil is in (aard van de) werkdruk (of hoe die door allerlei omstandigheden wordt ervaren) is intussen wel duidelijk geworden.

Ik ging er vanuit dat een degelijke voorbereiding in combinatie met de kwaliteiten van de trompettist en opgebouwde ervaring, voldoende zouden moeten zijn om een dergelijke job te kunnen doen. De invloed die andere/externe factoren op een stoel als bij het KCO uitoefenen is blijkbaar dusdanig dat dat niet opgaat . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur