trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 22:28 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 01:16 

in feite is het niet raar dat zo weinig mensen het juiste pad bewandelen.

geef bv 40 mensen een handleiding en een routebeschrijving en kijk hoeveel mensen het einde halen. en je hebt ze dan allen dezelfde handleiding gegeven.

De gidsen onderweg (leraren) geven allen ook hun eigen draai aan de handleidingen en er ontstaan heel wat opstakels op de paden. ( niet alleen door de leraren maar ook de trompetspeler zelf)

tevens geloof ik dat het menselijk brein de mogelijkheid heeft om te leren en om bij te sturen. herhaling is in deze de sleutel. maar ik ben geen psycholoog dus het kan zo maar eens anders zijn.

herhaling is in deze volgens mij ook het moelijkste. om een C3 in je brein te krijgen, zal je hem eerst moet spelen, en daarna trainen door herhalen net zolang totdat je hem zonder te denken kan spelen omdat je weet hoe die moet klinken.
eerst een stap zetten, en de volgende keer beter...

tsja en de ene loopt nu eenmaal harder dan de andere, maar we moeten minstens allemaal kunnen rennen. maar door regelmatig te rennen worden de spieren sterker en moet iedereen een acceptabel nivo kunnen bereiken.

zo is het volgens mij ook met trompetspelen, wat voor training je gebruikt is afhankelijk van je vorderingen en het pad dat je bewandelt hebt.

ik ben overigens iemand die op de snelweg begonnen is, maar later ergens uit de bocht gevlogen en op een B weg terecht gekomen. intussen zitten we weer op de invoegstrook....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 07:26 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 08:02 

pim schreef:

bij mijn lessen tot nu toe lag de nadruk op technische dingen, en slechts zelden op de muziek.

Ik zou nooit les nemen voor alleen technische dingen, bovendien wat zijn dat?

Sommige technische aspecten zijn belangrijk, b.v. de aanzet. Maar dat soort zaken kun je toch alleen benaderen vanuit het doel: waar is de aanzet voor ? En dat is juist weer een muzikale kwestie. Miles deed de aanzet op de ouderwetse manier,puntje van de tong tussen de lippen, daar zijn nog wel wat komsiche filmjes van te vinden op TH en Youtube.
Maar voor zijn muzikale opvatting werkte dat heel goed (niet thuis proberen!).
Zoal ik hierboven al betoogd heb zou ik alleen les nemen om mijn spel muzikaal te verbeteren, daar kunnen technische zaken bij aan de orde komen maar dat is niet de hoofdzaak.
Voor trompet komt daar nog het een en ander aan complicerende factoren bij:
Ten eerste is trompetspelen WEL moeilijk (daarin ben ik het een beetje oneens met Erik), ten tweede bestaat er voor trompet vermoedelijk geen uniforme techniek.
Hier bedoel ik mee dat als je piano gaat spelen iedereen in principe met dezelfde techniek toe kan, daar is de pianodidactiek wel uit. Maar bij trompet heb je het probleem dat iedereen anders fysiek gebouwd is, de vorming van het embouchure verschilt nou eenmaal. Ik vermoed dat daarom bij de trompet HOGERE eisen worden gesteld aan de competenties van docenten voor wat betreft inlevingsvermogen in de mogelijkheden van elke leerling. Een trompetdocent die van zijn leerlingen kloontjes wil maken van zijn eigen spel lijkt mij ronduit gevaarlijk. Dat is een van de redenen dat ik zo kritisch sta tegenover lesnemen; wat haal je in huis?

Laatst bijgewerkt door delano op 22 mei 2009 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 08:26 

...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 08:52 

Ho Ho, ik heb helemaal geen problemen met mijn embouchure, dat loopt volledig naar wens. Ik heb wat problemen met mijn aanzet. Dat was in mijn vorig leven als trombonist ook al zo.
Ik heb jaren les gehad op trombone en mij was verteld dat dat het moelijkste blaasinstrument was (o.a. door het ontbreken van ventielen). Nu ik trompet speel vind ik trompet objectief gezien veel moeilijker.
Ik heb mijzelf basgitaar en sologitaar leren spelen (en vroeger ook nog eens banjo). Basgitaar is eigenlijk simpel omdat die symmettrisch is (alle snaren gelijke afstanden) Gitaar is eigenlijk alleen maar zo moeilijk omdat die assymetrisch is, aan het begin wordt je volledig gestoord door de grote terts overgang van de b-snaar. Daarna mijzelf klassiek piano leren spelen met af en toe een paar lessen als er stagnatie optrad.
Als ik nu alles overzie is de trompet het moeilijkste, waarom?
Omdat het noodzakelijke niveau zo hoog is! Je moet de beetje idiote motoriek van de ventielen aanleren, (omdat ik op piano een tijdje alles in tertsen heb gestudeerd gaat mij dat redelijk gemakkelijk af maar het blijft een punt van continue aandacht), je hebt maximaal ontwikkelde ademsteun nodig, je moet ABSOLUUT een idee hebben hoe je de trompet wilt laten klinken en je moet de range van de trompet veroveren, dat gaat niet vanzelf. Daarbij moet je op een miniscuul mondstukje (dat is denk ik het moeilijkste van de trompet) leren een brede en ontspannen toon te produceren waaraan zeer hoge eisen van zuiverheid worden gesteld (onzuiverheid hoor je nu eenmaal eerder in de hoogte). En dat op een instrument waarin een aantal onzuivere tonen voorgeprogrammeerd zijn.

Laatst bijgewerkt door delano op 22 mei 2009 09:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 09:06 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 09:30 

Met je stelling dat als het instapniveau lager is dat dan het topniveau hoger is heb je volledig gelijk, dat bedoelde ik in mijn vorige post ook wel een beetje. Maar het probleem is dat bij trompet ZOWEL het instapniveau als het topniveau zo hoog zijn. Dat geldt extra bij improviserende musici. Die moeten intern direkt omzetten naar extern. Een saxofoon is wat dat betreft daar voor gebouwd lijkt het wel. Bix liet zich voor zijn solowerk inspireren door klarinettisten. Dizzie speelde saxofoonpassages op zijn trompet. Maar dat is op trompet verdomd moeilijk. (Miles zei ooit dat hij niet zo door Dizzie was beinvloed voor wat betreft zijn spel omdat er toch niemand anders was dan D. die zo kon spelen). Als je b.v. naar het relatief simpel gehouden spel van Chris Botti luister dan hoor ik juist wat een enorm potentieel aan techniek daarachter zit en waarvan je slechts een fractie te horen krijgt. Zoiets als bij voetbal: ik zag een keer wat Gerrie Muhren allemaal met een bal kon doen, hij zei er bij dat dat soort dingen door de trainers in wedstrijden verboden worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur