trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 15:25 

Goh, ben ik een paar daagjes weg, dansen de muizen op tafel :)

Citaat:
Ik zou nooit les nemen voor alleen technische dingen, bovendien wat zijn dat?

Volgens mij kun je het er simpel op houden dat er mensen zijn die gebaat zijn bij het aanpakken van techniek, los van de muziek (ik dus ook), en mensen die via de muziek verder komen. Het ligt aan het type mens, de ontwikkelingsfase, de problemen die iemand tegenkomt.
In mijn geval, misschien been ik uniek (denk van niet), had ik al die muziek wel in m'n kop, maar kreeg het er op geen enkele manier uit zoals ik wilde, totdat ik via BE mijn embouchure weer op de rails kreeg. Nu kan ik tenminste spelen wat er in mijn hoofd zit.

Citaat:
(niet thuis proberen!).

Dat vind ik nou en jammere opmerking. Je ontneemt menigeen een kans om juist een mooie aanzet te krijgen. Er bestaat wat onenigheid over wat Miles precies deed, maar aanzetten tegen de lip ipv tegen je tanden, is voor veel mensen een geweldige stap voorwaarts. (Disclaimer: als je dit nooit eerder hebt gedaan moet je het rustig opbouwen ander kom je dus in de problemen). Heel veel profs spelen zo maar leren het hun leerlingen anders aan, omdat ze bang zijn iets te vertellen wat eigenlijk not done is.

Je aanzet is niet goed, zeg je? Wat wilde je daar dan aan doen? Je de klank van een aanzet beter voorstellen om zo een mooiere aanzet te krijgen? Kun je doen. Volgens Erik ben je dan zo van je slechte aanzet af. Tips te over. Misschien zou je ook eens kunnen luisteren naar wat Miles deed en dat uitproberen. Waarom niet? Gooi het niet te ver weg iig.

Daarnaast vind ik het een rare insteek om jezelf een beperkte tijd te geven om trompet te leren spelen. Je doet het of je doet het niet. Als je er niks meer aan vindt, dan stop je, da's logisch, maar stop je ook als de tijd die je jezelf gegeven hebt, verstreken is? Dat vind ik niet slim. Alleen al de druk die je jezelf daarmee oplegt, kan tegen je werken. Maar goed, je speelt al het een en ander, dus je kunt in ieder geval lekker muziek maken. Ook goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 15:31 

delano schreef:
Ten eerste, je ziet wel eens iemand met een volmaakt onbewegelijk embouchure, mijn vrouw weet niets van trompetspelen (heeft er eigenlijk een hekel aan) maar zei over Frits Damrow (op de trumpetparty) dat je niet kon zien dat hij trompet speelde, super compliment denk ik.

Dit heeft werkelijk helemaal niets met goed of niet goed trompetspelen te maken. Bij de een ziet het er nu eenmaal wat makkelijker uit dan bij de ander, bovendien vind ik het een beetje link om een onbeweeglijke embouchure als voorbeeld te nemen. Voor veel mensen heeft het nastreven hiervan verkramping en verstarring tot gevolg. Dat je mondstuk op één plek moet blijven staan, daarover zijn we het makkelijk eens. Dat de lippen echter niet zouden mogen bewegen is een heel ander verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 17:58 

Opmerkelijke antwoorden van Bert.
Over lesnemen voor technische kwesties, ik zei dat ik dat nooit alleen voor technische kwesties zou doen. Daarmee bedoel ik dat er een hoop technische zaken zijn die je zelf kunt oplossen. Ik heb nachtenlang voorgeschreven vingerzettingen voor piano ziiten te veranderen waarbij mijn uitkomsten door mijn (incidentele) leraar volledig ondersteund werden. Dat gaat aan het begin niet vanzelf maar door vallen en opstaan kom je een heel eind. Maar ook vingerzettingen betreffen niet een puur technische aangelegenheid, mijn veranderingen waren b.v. bedoeld om een passage beter legato te kunnen spelen, dus het gaat dan weer over interpretatie.

Over dat onbeweeglijke embouchuere: ik weet daar inderdaad niks van maar ik vind het er wel heel goed uitzien. Sommige blazers zie je echt werken, die maken b.v. de hoek die het mondstuk maakt op de lippen steeds anders, je ziet Roy Hargrove dat doen als hij grotere intervallen blaast. Die kan er wel wat van dus het zal allemaal wel kunnen maar toch vind ik zo'n rustig embouchure er beter uitzien, het lijkt dan net of het spelen minder moeite kost.

Over de aanzet zoals Miles: Ik heb die zelf ook zo aangeleerd toen ik vroeger tromboneles had. Eigenlijk altijd problemen gehad met de aanzet, veel te zwaar en te log (vond ik). Ook erg onbruikbaar voor het snelle werk. Bij het ontbreken van ventielen heb je de aanzet erg hard nodig. Toen ik op een gegeven moment in een sektie zat met Jan Elsink en Bart van Lier hebben die mij duidelijk gemaakt dat ik op een modernere manier moest gaan aanzetten, tegen de boventanden zeg maar. Eigenlijk is me dat nooit echt goed gaan lukken, niet veel later met trombone gestopt. Als ik het verkeerd heb, excuses maar ik heb inderdaad begrepen dat de spit-aanzet ABSOLUUT NOT DONE is. Overigens kun je daarbij tegenwerpen dat er blijkbaar blazers zijn (Miles) die daar wel mij uit de voeten kunnen. Mijn oude tromboneleraar kon het ook prima. Misschien zou zo'n onderwerp een discussie op zich kunnen vormen, met name tussen hen die ook trompetleraar zijn. Daarbij komt dat ik denk dat Miles meerdere technieken beheerste en de spit -aanzet heel goed kon gebruiken bij zijn frasering van thema's vooral bij ballads.
Zijn techniek om noten separaat te laten klinken vind ik juist geweldig:

http://www.youtube.com/watch?v=cTfBpKzu6XA

Hoe ga ik mijn aanzet verbeteren? Inderdaad via de muziek. De methode is eigenlijk eenvoudig: ik vind mijn aanzet te zwaar dus ga ik zoeken naar tong en keelbewegingen die hem lichter maken IN HET GEPRODUCEERDE GELUID, dus via de muzikale weg. Dat moet je dan vast zien te houden (en daar zit een beetje het probleem) door er veel op te oefenen. Maar het uitgangspunt is de klank. Ik denk dat dit mijn grootste uitdaging wordt met de trompet.

Over de beperkte tijd die ik me geef om trompet te leren spelen: dat is niet zo absoluut bedoeld, ik ben al wat ouder dus ik heb sowieso minder tijd over. Omdat ik de lat heel hoog leg moet ik binnen nu en een paar jaar weten of de MOGELIJKHEID om op de trompet goed te presteren erin zit. Anders heeft het geen zin. En ik hoef er niet omheen te draaien, ik wil gewoon heel goed worden op de trompet, jullie zijn nog niet van me af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 20:02 

delano schreef:
Opmerkelijke antwoorden van Bert.

Hoezo?

Citaat:
ik zei dat ik dat nooit alleen voor technische kwesties zou doen

Dan hoor jij dus bij de mensen die het via de muziek oplossen. Daar is niks mis mee. Er zijn echter ook mensen bij wie dat niet zo werkt. Net zoals er mensen zijn bij wie BE niet werkt, gewoon omdat ze niet zo in elkaar zitten om het te studeren. Er is dus geen slechter of beter, alleen anders.

Citaat:
Daarmee bedoel ik dat er een hoop technische zaken zijn die je zelf kunt oplossen.

Zeker weten. Gelukkig dat dat zo is. Er zijn echter ook technische problemen die je niet zelf kunt oplossen.

Citaat:
Over dat onbeweeglijke embouchuere: ik weet daar inderdaad niks van maar ik vind het er wel heel goed uitzien.

Als het alleen daarover zou gaan, dan vallen erg veel goeie trompettisten bij voorbaat af. Maar ik zal eerlijk zijn: ik heb me jaren vergaapt aan embouchures zoals dat van Wynton, Damrow of André. Alleen heb ik gemerkt dat dat geen enkele zin heeft, en ook dat het geen voorwaarde voor succes is. Er zijn net zoveel goeie trompettisten waar alles aan beweegt, of helemaal niet textbook uitziet.

Citaat:
het lijkt dan net of het spelen minder moeite kost.

Dat hoeft dus niet zo te zijn.

Citaat:
Als ik het verkeerd heb, excuses maar ik heb inderdaad begrepen dat de spit-aanzet ABSOLUUT NOT DONE is.

Excuses vind ik wel een beetje overdreven, haha. Alleen is het niet waar dat een spit-aanzet not done is. Mijn ervaring als leraar is, dat mensen die zo leren aanzetten een betere aanzet hebben (of krijgen) dan mensen die tegen hun boventanden aanzetten. Ik leer dus ook iedereen tegen zijn lip aanzetten. Vroeger deed ik dat zelf ook, heb het op het conservatorium afgeleerd, en doe het nu lekker weer wel.

Citaat:
Misschien zou zo'n onderwerp een discussie op zich kunnen vormen, met name tussen hen die ook trompetleraar zijn.

Dat is het al eens geweest, meen ik. Maar inderdaad interessante materie.

Citaat:
Hoe ga ik mijn aanzet verbeteren? Inderdaad via de muziek. De methode is eigenlijk eenvoudig: ik vind mijn aanzet te zwaar dus ga ik zoeken naar tong en keelbewegingen die hem lichter maken IN HET GEPRODUCEERDE GELUID,

Klinkt toch verkeerd om. Je moet dan niet eens met tong en keelbeweging bezig zijn. Alleen het geluid is je leraar. Als je ook maar probeert te ontdekken wat tong en keel doen, loop je kans het nooit te vinden. Die bewegingen zijn nl. veel te subtiel, en vaak doe je iets heel anders dan je denkt. Ik zeg het maar. Als je het dan zo doet, moet je het wel goed doen.

Citaat:
Omdat ik de lat heel hoog leg moet ik binnen nu en een paar jaar weten of de MOGELIJKHEID om op de trompet goed te presteren erin zit. Anders heeft het geen zin.

Die mogelijkheid zit er altijd in, dat kan ik je nu al vertellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2009 15:26 

Observatie:
Sinds ik met BE bezig ben speel ik liever op kleinere mondstukken.
Ik ben terug gegaan van een Schilke 15B via een Curry 5M en een Bach 7C naar een Bach 10.5C
Speelt prima in de Bigband.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2009 17:09 

rproost schreef:
Observatie:
Sinds ik met BE bezig ben speel ik liever op kleinere mondstukken.
Ik ben terug gegaan van een Schilke 15B via een Curry 5M en een Bach 7C naar een Bach 10.5C
Speelt prima in de Bigband.

Dat is redelijk typisch. Ik denk dat dit bij zo rond de 75% van de BE-ers gebeurt. Het is mij zelf ook gebeurd. Ik speelde rond de 1.5 C, 16C4 en heb zelfs op een bugel 1C gespeeld. Nu zit ik rond de 10.5C en klink veel beter.

Het hoeft echter niet. Ik ken ook mensen die niet van mondstuk veranderen, en ik ken er zelfs die op een groter mondstuk gaan spelen. Maakt allemaal niet zoveel uit, als je er maar goed op klinkt en kunt spelen wat je moet of wilt spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur