delano schreef:
Opmerkelijke antwoorden van Bert.
Hoezo?
Citaat:
ik zei dat ik dat nooit alleen voor technische kwesties zou doen
Dan hoor jij dus bij de mensen die het via de muziek oplossen. Daar is niks mis mee. Er zijn echter ook mensen bij wie dat niet zo werkt. Net zoals er mensen zijn bij wie BE niet werkt, gewoon omdat ze niet zo in elkaar zitten om het te studeren. Er is dus geen slechter of beter, alleen anders.
Citaat:
Daarmee bedoel ik dat er een hoop technische zaken zijn die je zelf kunt oplossen.
Zeker weten. Gelukkig dat dat zo is. Er zijn echter ook technische problemen die je niet zelf kunt oplossen.
Citaat:
Over dat onbeweeglijke embouchuere: ik weet daar inderdaad niks van maar ik vind het er wel heel goed uitzien.
Als het alleen daarover zou gaan, dan vallen erg veel goeie trompettisten bij voorbaat af. Maar ik zal eerlijk zijn: ik heb me jaren vergaapt aan embouchures zoals dat van Wynton, Damrow of André. Alleen heb ik gemerkt dat dat geen enkele zin heeft, en ook dat het geen voorwaarde voor succes is. Er zijn net zoveel goeie trompettisten waar alles aan beweegt, of helemaal niet textbook uitziet.
Citaat:
het lijkt dan net of het spelen minder moeite kost.
Dat hoeft dus niet zo te zijn.
Citaat:
Als ik het verkeerd heb, excuses maar ik heb inderdaad begrepen dat de spit-aanzet ABSOLUUT NOT DONE is.
Excuses vind ik wel een beetje overdreven, haha. Alleen is het niet waar dat een spit-aanzet not done is. Mijn ervaring als leraar is, dat mensen die zo leren aanzetten een betere aanzet hebben (of krijgen) dan mensen die tegen hun boventanden aanzetten. Ik leer dus ook iedereen tegen zijn lip aanzetten. Vroeger deed ik dat zelf ook, heb het op het conservatorium afgeleerd, en doe het nu lekker weer wel.
Citaat:
Misschien zou zo'n onderwerp een discussie op zich kunnen vormen, met name tussen hen die ook trompetleraar zijn.
Dat is het al eens geweest, meen ik. Maar inderdaad interessante materie.
Citaat:
Hoe ga ik mijn aanzet verbeteren? Inderdaad via de muziek. De methode is eigenlijk eenvoudig: ik vind mijn aanzet te zwaar dus ga ik zoeken naar tong en keelbewegingen die hem lichter maken IN HET GEPRODUCEERDE GELUID,
Klinkt toch verkeerd om. Je moet dan niet eens met tong en keelbeweging bezig zijn. Alleen het geluid is je leraar. Als je ook maar probeert te ontdekken wat tong en keel doen, loop je kans het nooit te vinden. Die bewegingen zijn nl. veel te subtiel, en vaak doe je iets heel anders dan je denkt. Ik zeg het maar. Als je het dan zo doet, moet je het wel goed doen.
Citaat:
Omdat ik de lat heel hoog leg moet ik binnen nu en een paar jaar weten of de MOGELIJKHEID om op de trompet goed te presteren erin zit. Anders heeft het geen zin.
Die mogelijkheid zit er altijd in, dat kan ik je nu al vertellen.