kermit de trompetist schreef:
Volgens mij is de 1,5c een vrij ruim mondstuk, maar verbeter me als ik er naast zit....
Mark
1,5C is veel te groot voor denk ik 99% van diegenen die hier op dit forum aktief zijn.
Size does matter... Met een groot mondstuk is 't makkelijker om veel sound te maken in 't laag en middenregister vandaar dat velen onder ons de verleiding niet kunnen weerstaan om op -te- grote mondstukken te spelen. Maar als de partijen veeleisender worden komen diegenen al snel in de problemen. Dan pakken ze snel een groot plat mondstuk en dan gaat 't inderdaad wat makkelijker om hoger te spelen maar dan klinkt 't weer voor geen meter want reken maar dat je op zo'n plat mondstuk moet studeren wil je daar vet op klinken.
Vandaar dat ik altijd adviseer om een zo'n klein mogelijk mondstuk te zoeken waar je dan wèl 't rood van je lippen in kwijt moet kunnen.
Met enig studeren kan je als je je lippen erin kwijt kan op een klein passend mondstuk ook een goeie sound maken. En dan niet alleen in 't laag en midden register maar ook in de hoogte.
Als jij goed uit de voeten kan op 7c waarom speel je daar dan niet meer op?
Mocht de reden zijn dat je de rand niet -meer- fijn vind dan zijn er zat mondstukken met een vergelijkbare diameter en andere randen.
Persoonlijk ben ik fan van Warburton en Curry 600 serie. Die veranderen alleen qua binnendiameter maar behouden de vorm van de rand; met die mondstukken kan je stapje voor stapje zoeken naar de voor jouw geschikte diameter.
Ehh, nu ik dit zo zit te tikken denk ik erover om een Rensink achtige praktijk te openen. Ga ik nèt onder zijn prijs zitten....
Hee Marcel, ik hoor 't wel als je me nodig hebt voor een mondstukaanpasdaggie

.