trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstukvraag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstukvraag
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 11:18 

Voordat ik mijn vraag stel, laat ik eerst zeggen dat ik snap dat een mondstuk erg persoonlijk is. Ik snap dat niemand zo over het internet kan zeggen welk mondstuk voor mij het beste is en dat is dus ook niet mijn vraag.

Dan nu mijn vraag.
Ik speel nu zo'n 12 jaar trompet op amateurniveau, ik ambieer ook geen cariere in de muziek. ik heb sinds een aantal jaar een Getzen Eterna uit het jaar 1986, nadat ik jaren een King van de vereninging bespeeld heb. Ik ben begonnen op een merkloos 7c mondstuk en speel nu een VB 1 1/2c kleine letters. daarnaast heb ik een DW 4x die ik vooral gebruikte in het popbandje waarin ik speelde.
Ik las laatst ergen op het forum (ik kon het niet weer vinden) dat het voor beginners makkelijker is om op een klein mondstuk te beginnen en dat grotere maten meer voor de grote jongens is.
Volgens mij is de 1,5c een vrij ruim mondstuk, maar verbeter me als ik er naast zit....
Als ik binnen het dwijlorkest de 4x pak, krijg ik te horen dat mijn toon minder mengt met de rest, die zou dan te scherp zijn.

Oh jah, ik zei dat mijn vraag kwam en dan geef ik alleen maar meer info.....
Nu wil ik graag wat makkelijker de hoogte in gaan, zonder dat ik erg scherp speel.
Wat kunnnen jullie mij adviseren, behalve veel oefenen (wat ik al wel doe)
Is dit überhaubt te bereiken door van mondstuk te wisselen?
Groeten,
Mark

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: en 't antwoord!
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 09:23 

kermit de trompetist schreef:
Volgens mij is de 1,5c een vrij ruim mondstuk, maar verbeter me als ik er naast zit....

Mark

1,5C is veel te groot voor denk ik 99% van diegenen die hier op dit forum aktief zijn.
Size does matter... Met een groot mondstuk is 't makkelijker om veel sound te maken in 't laag en middenregister vandaar dat velen onder ons de verleiding niet kunnen weerstaan om op -te- grote mondstukken te spelen. Maar als de partijen veeleisender worden komen diegenen al snel in de problemen. Dan pakken ze snel een groot plat mondstuk en dan gaat 't inderdaad wat makkelijker om hoger te spelen maar dan klinkt 't weer voor geen meter want reken maar dat je op zo'n plat mondstuk moet studeren wil je daar vet op klinken.
Vandaar dat ik altijd adviseer om een zo'n klein mogelijk mondstuk te zoeken waar je dan wèl 't rood van je lippen in kwijt moet kunnen.
Met enig studeren kan je als je je lippen erin kwijt kan op een klein passend mondstuk ook een goeie sound maken. En dan niet alleen in 't laag en midden register maar ook in de hoogte.
Als jij goed uit de voeten kan op 7c waarom speel je daar dan niet meer op?
Mocht de reden zijn dat je de rand niet -meer- fijn vind dan zijn er zat mondstukken met een vergelijkbare diameter en andere randen.
Persoonlijk ben ik fan van Warburton en Curry 600 serie. Die veranderen alleen qua binnendiameter maar behouden de vorm van de rand; met die mondstukken kan je stapje voor stapje zoeken naar de voor jouw geschikte diameter.

Ehh, nu ik dit zo zit te tikken denk ik erover om een Rensink achtige praktijk te openen. Ga ik nèt onder zijn prijs zitten....
Hee Marcel, ik hoor 't wel als je me nodig hebt voor een mondstukaanpasdaggie :D .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 15:19 

Ahhhdan ga ik net onder Theo's prijs zitten voor een heuse "mondstukaanmeting" en....... een gratis kopje koffie en... en fijn gesprekje over hoe het nou bij de band is. (dat doet Rensink ook)

maar afijn genoeg onzin. Theo heeft zeker een punt, dat veel mensen op een te groot mondstuk spelen om maar een "grote" klank te hebben. Daar ben ik zelf ook een voorbeeld van geweest. Altijd snel moe, moeite met hoogte zijn typische kenmerken daarvan

Overigens, theo zijn er meer merken die vasthouden aan een bepaalde Rim, met verschillende cups en backbores.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 15:28 

Ik ben toen overgestapt van de 7c omdat een andere trompetist bij de fanfare erg tevreden was over de 1,5c. ik heb toen een tijd zijn mondstuk geprobeerd en dat beviel mij ook goed. Nu ben ik weer toe aan wat anders.
Heeft iemand hier ervaring met de 4x van Denis Wick?
welke nummers van VB zijn de kleinere maten, in welke hoek moet ik het zoeken?
Ik woon in Groningen, zijn er hier in de buurt zaken waar ik goed advies kan krijgen?

Profiel  

Berichttitel: zo zo......
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 17:40 

HanZsizzle schreef:
Ahhhdan ga ik net onder Theo's prijs zitten voor een heuse "mondstukaanmeting" en....... een gratis kopje koffie en... en fijn gesprekje over hoe het nou bij de band is. (dat doet Rensink ook)

Noem je prijs; ik koop je uit :D

Citaat:
maar afijn genoeg onzin. Theo heeft zeker een punt, dat veel mensen op een te groot mondstuk spelen om maar een "grote" klank te hebben. Daar ben ik zelf ook een voorbeeld van geweest. Altijd snel moe, moeite met hoogte zijn typische kenmerken daarvan

Overigens, theo zijn er meer merken die vasthouden aan een bepaalde Rim, met verschillende cups en backbores.

Willen wij natuurlijk direct weten welke merken dat zijn want dat vage gedoe van Vincent Bach en Schilke en Yamaha en Bob Reeves etc. is zo onlogisch.
Ik heb 't dan natuurlijk over het gegeven dat de vorm -dus de "feel"- van de rim per nummer veranderd: Een Yamaha 11B4 voelt heel anders aan als een 13B4. Niet alleen iets kleiner, wat logisch is maar de rand van de 11B4 is veel vlakker dan die van de 13B4.De 13B4 heeft qua rand meer iets van de Vincent Bach 5C, heel scherp.
Bij Curry is de "feel" van de rand van de 60M dezelfde als die van 50M en 70M etc.
Daar kunnen we wat mee: Als je dat een fijne rand vind dan is 't eenvoudig zoeken naar de juiste diameter door 1 maatje groter of kleiner te nemen.
Overigens is de stap van 7c naar 1 1/2c veel te groot. Zou ik nooit doen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 19:43 

En je kunt niet alle mondstukken ''op hun woord' geloven.
Niet elke Bach 3C is hetzelfde merkte ik vandaag nog. Ik had er een in handen en vond de rand wat scherp. Een ander exemplaar had een aanmerkelijk minder scherpe rand.......
Ik had een 3C verguld en die had speling als-ie in de receiver was geplaatst. Dacht dat het aan mijn toeter lag maar ook in andere instrumenten wiebelde het ding.

Ik begreep van Rob Bruynen (WDR Big BAnd) dat hij Kanstul kopieen gebruikt (in zijn geval de 7c met standaard backbore en 7e met schilke a-backbore). Die schijnen werkelijk perfect te zijn afgewerkt en 100% kopie van het orgineel. Je kunt ook Bach NY en MV cups krijgen en die combineren met alle mogelijk backbores van andere merken.

Profiel  

Berichttitel: snap dat dan!
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 21:33 

Leen schreef:
Niet elke Bach 3C is hetzelfde merkte ik vandaag nog.....

Da's bekend bij Bach. Een drama....

Leen schreef:
Ik begreep van Rob Bruynen (WDR Big BAnd) dat hij Kanstul kopieen gebruikt (in zijn geval de 7c met standaard backbore en 7e met schilke a-backbore). Die schijnen werkelijk perfect te zijn afgewerkt en 100% kopie van het orgineel.

Ja, 't zal best. Bruno Tillz en JK maken ook fantastische copieen van Bach NY mondstukken maar daar gaat 't me niet om.
't Gaat me om 't feit dat de rand van een 3c en een 5c een totaaaaal andere vorm (de een vrij vlak, de ander vrij scherp) hebben. Zo kan je nooit effe een maatje kleiner of groter -qua diameter van de rand- proberen om te zoeken naar de voor jou fijne dimensies want je zal ook gelijk moeten wennen (als dat al lukt...) aan een totaal ander soort rand.
Curry 600 serie kent dat probleem niet, Warburton ook niet: Het karakter van de rand is gelijk, alleen de diameter veranderd.
En zo hoort 't ook.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 23:48 

kermit de trompetist schreef:
Ik ben toen overgestapt van de 7c omdat een andere trompetist bij de fanfare erg tevreden was over de 1,5c. ik heb toen een tijd zijn mondstuk geprobeerd en dat beviel mij ook goed. Nu ben ik weer toe aan wat anders.
Heeft iemand hier ervaring met de 4x van Denis Wick?
welke nummers van VB zijn de kleinere maten, in welke hoek moet ik het zoeken?
Ik woon in Groningen, zijn er hier in de buurt zaken waar ik goed advies kan krijgen?

ik heb een een tijdje op een 4x gespeeld,speelde makkelijk in de hoogte maar mijn klank was toch niet alles.
ik speel nu op een bush mondstuk,die klinkt een stuk beter.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur