trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 10:23 

Alle en ik bedoel alle respect voor een trompettist die in staat is een goede lead neer te zetten maar dat alle jongetjes en meisjes nu jaloers moeten zijn (zoals ze spits willen zijn in het Ned. 11-tal) gaat mij een beetje te ver. Ik verbaas me er toch over dat Maynard Ferguson en Wayne Bergeron enz. enz., zo'n voorbeeldfunctie hebben voor een hoop blazers. Is er niks anders te beleven in trompetland?
Als iedereen zo zou willen zijn als Maynard c.a. dan moeten er toch een hoop frusto's rondlopen in jazzland, waarom hebben dan Chet Baker, Lee Morgan, Miles Davis, Chris Botti enz. zoveel tijd gestoken in het ontwikkelen van een solistische toon en het aanleren van improvisatorische technieken, zowel puur technisch als muzikaal, als ze het ECHTE doel hadden kunnen bereiken door ontwikkeling van het hoge register?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 10:50 

Ik zeg toch niet dat ik obsessie heb voor hoge noten of dat ik absolute van ben van Maynard Ferguson?
Een beetje uit de voeten kunnen boven C3 is altijd handig?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 11:22 

Het gaat ook niet alleen om jou maar ook om wat je aangezwengeld hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 17:43 

delano schreef:
Alle en ik bedoel alle respect voor een trompettist die in staat is een goede lead neer te zetten maar dat alle jongetjes en meisjes nu jaloers moeten zijn (zoals ze spits willen zijn in het Ned. 11-tal) gaat mij een beetje te ver. Ik verbaas me er toch over dat Maynard Ferguson en Wayne Bergeron enz. enz., zo'n voorbeeldfunctie hebben voor een hoop blazers. Is er niks anders te beleven in trompetland?
Als iedereen zo zou willen zijn als Maynard c.a. dan moeten er toch een hoop frusto's rondlopen in jazzland, waarom hebben dan Chet Baker, Lee Morgan, Miles Davis, Chris Botti enz. zoveel tijd gestoken in het ontwikkelen van een solistische toon en het aanleren van improvisatorische technieken, zowel puur technisch als muzikaal, als ze het ECHTE doel hadden kunnen bereiken door ontwikkeling van het hoge register?

sorry maar je faalt hier hard. Maynard was in zijn jonge jaren ook gewoon solist en zowel Lee Morgan, Chris Botti en Miles Davis spelen/speelden behoorlijk lekker boven de c3.
Om de vergelijking met voetbal door te trekken. Alle voetballers moeten een goeie conditie hebben/hard kunnen rennen. Niet dat ze allemaal perse altijd de volle sprint trekken, tuurlijk niet... maar als t moet, dan kunnen ze het...

Wat nou als e een solistisch idee hebt waarin die f3 voor komt.. dan zou het toch lekker zijn als je m kan spelen met een goeie sound...
Zolang t allemaal maar muzikaal blijft

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 18:18 

Cees, jij hebt iets raars met dat falen van je. Ik heb niet gezegd dat de door mij genoemde trompettisten niet hoog kunnen blazen, ik stelde alleen maar dat zij niet gekozen hebben (en ik bedoel van meet af aan) om een leadtrompettist te worden. Dus dat alle trompettisten het LIEFST een Maynard, een Bergeron, een Sandoval e.d. zouden willen zijn is gewoon niet juist. Als je de keuze maakt om zo'n bigbandbink te willen zijn heeft dat gevolgen voor je keuze van je sound, je equipment en voor wat en hoe je studeert.
Om Miles te kunnen zijn heb je een heel andere focus op de beleving van muziek dan een leadtrompettist. Overigens klinken ze in mijn oren ook heel verschillend. Hiermee zeg ik niet dat Maynard en Wayne geen solo's kunnen spelen (ter inspiratie heb ik Bergeron's Plays well with others maar eens opgezet en daar gillen ze aardig tegen elkaar op) maar daar ligt hun focus niet, ze zijn van een heel ander slag dan Miles, Chet, CT, Art Farmer enz. Botti heeft recent in een interview gezegd dat hij zich geen raad zou weten als hij zijn Martin Committee zou kwijt raken i.v.m. de sound en de muzikale feedback. Ik hoor dat Maynard c.a. nog niet zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 19:10 

delano schreef:
Als iedereen zo zou willen zijn als Maynard c.a. dan moeten er toch een hoop frusto's rondlopen in jazzland

Die lopen er denken ook wel rond, vooral in Amerika. Daar vinden veel trompettisten hoog en snel spelen veel belangrijker dan muzikaal spelen. Jammergenoeg heeft Maynard dat ook aangericht door zijn latere commerciële werk wat lekker in het gehoor lag. Stukken zoals Gonna Fly Now, etc.

Er zijn trouwens wel leads die hard en hoog kunnen, maar daarna ook een mooie ballad met een warm jazzgeluid kunnen spelen. Bobby Shew bijvoorbeeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 11:02 

Je kon wel eens gelijk hebben Erik met je stelling dat er (vooral) in Amerika nogal wat high notes frusto's rondlopen. Het onderwerp keert wel erg vaak terug op TH en TM.
Overigens ligt de schuld misschien niet zo bij Maynard en anderen, ik denk dat die ook vaak geexploiteerd werden om zo spectaculair mogelijk te blazen, puur effectbejag vaak.
Overigens denk ik dat alle beroemde leads stuk voor stuk topmuzikanten zijn die veel veelzijdiger en muzikaler zijn dan je soms zou vermoeden afgaande op wat opnames.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 13:16 

delano schreef:
Overigens ligt de schuld misschien niet zo bij Maynard en anderen, ik denk dat die ook vaak geexploiteerd werden om zo spectaculair mogelijk te blazen, puur effectbejag vaak.

Ik geloof niet dat Maynard gedwongen is door platenmaatschappijen om die populaire stukken op te nemen. Volgens mij beleefde hij daar gewoon een hoop plezier aan. Net zoals Miles, Herbie Hancock, Hubbard e.v.a. steeds meer richting de pop gingen. Dat hoorde bij die tijd.

Als je het tegenwoordig echt geld wil verdienen als jazzmuzikant (of als klassieke muzikant) dan moet je ook tegen de pop aanleunen. Er is nu eenmaal een groter publiek te bereiken als de muziek niet te ingewikkeld is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur