trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 16:50 

Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Ik was misschien een beetje snel getriggerd omdat recent een soortgelijk onderwerp op TH liep waarbij een of andere weirdo liep te verkondigen dat Miles Davis (min of meer in het kader van een vergelijking met Maynard enz.) een technisch zwakke trompettist was die eigenlijk niet veel goed deed, geen range en dat ging nog even door. Overigens is de manier waarop Peter A zijn stelling weergeeft een beetje duister, praat hij veronderstellend, zo van : die trompettisten zouden wel eens zo kunnen denken, of kent hij gasten die zo denken, ik weet nog meer variaties. Het maakt het er niet gemakkelijker op.
Overigens zou je zelf ook wel wat zorgvuldiger kunnen lezen. Mijn post die je weer eens vond falen was in eerste instantie als reactie op die van Leen geschreven en daar zie ik in je antwoord niets van terug. Daar boven op nog eens de stelling dat je geen trompettisten kent die... nou ja als je de post van Erik daarop hebt gelezen en begrepen is het wel genoeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 17:08 

serieus, ik ken ze niet...
oké misschien 1 (de lead uit mijn vorige bigband) maar soit. de rest wil allemaal liever een 'eigen' solistische sound

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 17:12 

Dan verkeer je in ieder geval in relaxed gezelschap, geen noodzaak om je luchtpijp door je mondstuk heen, je trompet in te peristalteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 18:15 

delano schreef:
Dan verkeer je in ieder geval in relaxed gezelschap, geen noodzaak om je luchtpijp door je mondstuk heen, je trompet in te peristalteren.

Dat zou ik sowieso niet doen. Hoog spelen heeft niets met veel lucht te maken, hoe hoger je speelt, hoe minder luchtmassa je nodig hebt. Daarentegen heb je wel sterke mondspieren nodig (en een constante luchtstroom/luchtdruk).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 18:27 

cees schreef:

Dus ben je nog nooit op de Trumpetparty geweest. Dan had je gemerkt dat de mensen meer onder de indruk zijn van de highblowers dan van de echte jazzsolisten of klassieke trompettisten, hoe goed die ook speelden.

Ik kan me nog wel het gejuig herinneren toen ik die A3 's en B3's speelde in "Gonna Fly Now" een paar jaar geleden op de Trumpetparty... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 19:36 

erikveldkamp schreef:
cees schreef:

Dus ben je nog nooit op de Trumpetparty geweest. Dan had je gemerkt dat de mensen meer onder de indruk zijn van de highblowers dan van de echte jazzsolisten of klassieke trompettisten, hoe goed die ook speelden.

Ik kan me nog wel het gejuig herinneren toen ik die A3 's en B3's speelde in "Gonna Fly Now" een paar jaar geleden op de Trumpetparty... :lol:

Maar ik kan me ook nog herinneren dat Raf van Looveren een paar jaar geleden (het jaar van James Morrison) het grootste applaus kreeg van iedereen!
Maar dat was misschien omdat het echt totaal iets anders was dan het geweld van al die highblowers die ik zo ondertussen wel heb gehoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 19:51 

erikveldkamp schreef:
...Dus ben je nog nooit op de Trumpetparty geweest. Dan had je gemerkt dat de mensen meer onder de indruk zijn van de highblowers dan van de echte jazzsolisten of klassieke trompettisten, hoe goed die ook speelden.

...of die highblow-fans klappen en juichen gewoon wat harder dan de overige trompetliefhebbers. Ik kan je melden dat ik m'n handen zowat blauw heb geslagen toen Wayne en Eric mijn haar naar achteren fohnden... en ik zat nogwel op het balkon!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 20:10 

Dus je wist heel goed hoe je ze in moest pakken.... :wink:

Alle gekheid enz. ik denk dat het probleem van hoge noeten blazen niet is dat je ze kan maar vooral dat je ze niet kunt. Het meest treurig is dat bij fantastische muzikanten die zich het leplazarus oefenen en nooit hoger komen dan een G2. Het is natuurlijk van groot belang om een goede range te hebben om een beetje ruimte op dat ding te hebben om je ideeen kwijt te kunnen. Hoge noten hebben alleen zin als zij ten eerste muzikaal nuttig zijn op die plek en tegelijkertijd goed uitgevoerd worden. Dat dat zonder veel lucht en zonder verkeerde pressie moet gaan begrijp ik heel goed. Erik heeft hier al eens eerder uitgelegd dat het bij lead niet zozeer gaat om hoog blazen maar om leadblazen, frasering, timing enz. Wel zou je kunnen zeggen dat een zeker hoog register een soort voorwaarde is dat op professioneel niveau te mogen/kunnen doen. Maar het moet gezegd: op het publiek maken hoge noten veel indruk. Ik kan me herinneren uit mijn dixielandtijd, als trombonist dat wij een festivalletje speelden en dat het arrangement (in C-mineur concert pitch) inhield dat ik aan het eind van een nummer de melodie overnam van de trompettist. Nu kon ik heel hoog blazen maar deed dat eigenlijk nooit, de tailgatetrombone was in. Maar ja, ik had een slechte aanzet en een zeer matig laag register en dan nog al dat geschuif... Ik besloot echt op de laatste seconde voor de inzet de hele melodie een octaaf hoger te spelen, dus gewoon in het trompetregister (voor trompet: tussen de d op de 4e streep en de g boven de balk). Het lukte zonder enige moeite en was mijn grootste succes op dat ding ooit. Zo zie je, het is verleidelijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur