trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improviseren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Improviseren
BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 08:41 

Gister tijdens de les voor het eerst een poging gedaan tot improviseren.

En ik moet zeggen, dat vond ik toch wel heeel gaaf. Al klonk het natuurlijk nog voor geen meter en veel te saai :wink:

Wat voor beginnersboeken raden jullie aan om hier wat meer van te leren. Ik heb begrepen dat er nogal wat toonladder kennis enzo aan te pas komt. Ik wil dit zeker gaan leren! Of is het gewoon een kwestie van het één en ander uitproberen...en moet het met veel oefenen wat worden...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 09:30 

Ik hoor wel goede verhalen over deze boeken. Die zijn volgens mij wel redelijk verkrijgbaar in Nederlandse winkels.

http://www.jimsnidero.com/books/conception.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 09:50 

Grappig, daar heb ik al een boek van uitgespeeld afgelopen jaar :D

Maar dat zijn echt liedjes op bladmuziek. Wel ontzettend leuk! Er is geen improvisatieplek of iets, tenminste misschien dat je dan gewoon moet gaan improviseren op bepaalde plaatsen of iets waar dan wel gewoon muziek staat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 09:54 

Aebersold is denk ik wel de meest gebruikte. Begint ook makkelijk dorisch.

http://www.aebersold.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 15:36 

De boeken van Snidero kan je wel degelijk gebruiken om op te improviseren. Veel van de nummers zijn gebaseerd op standards, en het is eigenlijk de bedoeling van zijn methode om na het instuderen van de uitgeschreven muziek zelf te improviseren op de backing tracks en daarbij gebruik te maken van het thematisch en stilistisch materiaal dat je in de uitgeschreven muziek vindt. Verdere aanraders vind ik het boek "Jazz Theory" van Mark Levine, dat geeft een uitstekende theoretische achtergrond, begint heel basic en gaat gaandeweg erg diep. De Aebersold-reeks is ook nog altijd de moeite waard. Maar als je helemaal van scratch moet beginnen is wat les ook een goed idee. Een goede leraar kan je met een beperkt aantal lessen al een hoop informatie meegeven waar je dan zelf een tijdje mee aan de slag kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 23:41 

saniejjj schreef:
Maar dat zijn echt liedjes op bladmuziek. Wel ontzettend leuk! Er is geen improvisatieplek of iets, tenminste misschien dat je dan gewoon moet gaan improviseren op bepaalde plaatsen of iets waar dan wel gewoon muziek staat?

Er staan gewoon akkoorden bij, dus ik zou niet weten waarom je zelf niet zou kunnen improviseren. Het hele boek is een grote improvisatieplek!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 08:34 

Les is niet echt een probleem, mijn trompetleraar help me er graag een beetje mee. Het probleem is alleen dat ik veel wil kunnen en leren en dat ik moet kiezen in wat ik wil leren en we maar zo kort tijd hebben tijdens de les. In Rotterdam bestaat er ook een jazz school op de muziekschool, maar die bewaar ik nog even voor volgende jaar, omdat ik er nu iig geen geld voor heb helaas.

Ik dacht dat er misschien wel boekjes oid waren waar ik zelf een beetje mee aan de slag kan en dat was dus ook mijn vraag hier. Ik heb donderdag mijn laatste les van dit seizoen gehad en ben nog vergeten eigenlijk eens te vragen wat ik kan gebruiken om me hetzelf een beetje aan te leren. Leuk project voor de vakantie (en daarna uiteraard...) :D Als er een akkoord staat weet ik nog niet wat ik daar kan spelen, want ik heb begrepen dat er dan weer tig schema's/ladders e.d. zijn...dat wil ik graag een beetje leren.

Ik ga denk eens even kijken of ik dat boekje jazz theory ergens te pakken kan krijgen. Me wat kan verdiepen in de theorie en dan kijken of ik iets zinnigs uit die trompet krijg 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 08:38 

Koop het boek Patterns voor Jazz, daar ben ik ook mee begonnen. Daar staan alle akkoorden met de desbetreffende toonladders in als oefeningen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur