Teus Nobel schreef:
Laten we elkaar wel gewoon serieus benaderen. Het spelen van een tuba vereist een brede straal lucht. Bij een trompet, zeker in het hoge register, hebben we met een dunnere straal lucht te maken. We projecteren de lucht door een smalle opening. Als ik 'de hoogte in ga' blaas ik een grote hoeveelheid lucht door een kleine opening (inderdaad een strak, sterk embouchure) waardoor er een grote luchtsnelheid ontstaat.
Je haalt toch wat dingen door elkaar. Je gebruikt (relatief) veel lucht omdat je een ff tutti speelt. Dat heeft dus met het volume te maken, niet met de toonhoogte. Als je een pp G3 zou spelen dan zou je weinig lucht verbruiken. Desondanks speel je hoog.
Teus Nobel schreef:
Voor de duidelijkheid, ik wil jou helemaal niet uitleggen hoe er gespeeld moet worden, dat weet je natuurlijk zelf goed genoeg. Ik heb respect voor wat je kunt en gedaan hebt.
Toch doe je een poging om mij te corrigeren. Dat vind ik best, ik leg graag nog een keer uit wat ik bedoel...
Teus Nobel schreef:
Ik gebruik zelf ook Bobby Shew's wig, dat heeft Ingolf Burkhart (NDR Bigband) me ooit eens bijgebracht. Werkt prima! Maar aangezien jij dat ook gebruikt snap ik niet zo goed dat je het niet met me eens bent dat je, onder een grote druk, een grote hoeveelheid lucht door je toeter heen jaagt.
Ik heb veel geëxperimenteerd met verschillende manieren van ademhaling waaronder de Wedge. De verschillen hebben allemaal invloed op de projectie en klank, nooit op de toonhoogte. Ik kan net zo makkelijk hoog spelen zonder de wedge, sterker nog dat doe ik op het moment weer. Ik gebruik de wedge nauwelijks meer, maar zet het alleen wat hoger vast vanuit de flanken.
Teus Nobel schreef:
Natuurlijk is het mogelijk om die C3 te spelen als je helemaal uitgeademd hebt. Maar je bent toch met me eens dat dat niet de vette sound oplevert die we zo graag van bijvoorbeeld Maynard horen?
In de beginjaren toen Maynard's embouchure het sterkst was, gebruikte hij nog helemaal niet de Yoga technieken, dat is pas later gekomen nadat hij in India en Toga geïnteresseerd raakte. Hij heeft ook een heftig probleem met zijn gebit gehad door medewerking van een toeschouwer die heb een klap op zijn mond gaf. Daarna is hij steeds meer met de Yoga ademhaling begonnen.
Teus Nobel schreef:
Dit filmpje ken je uiteraard, ook een beetje bedoeld voor de overige forumbewoners. Je kunt toch niet stellen dat ome Maynard hier weinig lucht gebruikt.
http://www.youtube.com/watch?v=tVeW421QjTw
Nee, dat ontken ik niet. Deze opname is eind jaren '60, niet uit zijn begintijd.
Hier gebruikt hij nog geen volledige Yoga-ademhaling maar zet hij het gewoon wat hoger vast. In combinatie met zijn superchops klinkt dat ook niet slecht...
http://www.youtube.com/watch?v=UflDs32F54Y