trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Malte Burba
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Malte Burba
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 16:23 

Hoi,

Mijn trompet leraar heeft mij het boek van deze grote mijnheer aangeraden ;-). ik heb het doorgelezen en ik ben volledig overtuigd. Nu is mijn vraag of er iemand deze methode helemaal heeft toegepast? Want als je alles goed wil doen ben je 3 jaar bezig niet?

Voorlopig zit ik in fase 1, ballonnen blazen en voor een spiegel "a" en "e" zeggen zonder u tong te bewegen. Iemand een idee of er echt niets mag bewegen dan? Mijn keel gaat toch altijd een beetje op en neer, en daardoor ook mijn tong nog een beetje. Maar lijkt mij toch normaal, helemaal niets bewegen lijkt me straf...

Graag jullie bevindingen over dit boek..

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 17:23 

Waarom heeft jouw leraar je die methode aangeraden? Kun je aangeven wat jouw nivo is en jouw evt. problemen zijn?

Ik ben zelf geen fan van dit soort methodes. De focus op lichaam i.p.v. op de muziek maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld. De meeste problemen zijn namelijk helemaal geen embouchure problemen, maar een slecht werkend embouchure is 9 van de 10x het gevolg van dieperliggende problemen (geen goede klankvoorstelling, ademsteun is onvoldoende, etc.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 09:35 

Mijn niveau...euh hou het maar op amateur ;-). Ik heb 18 jaar trompet gespeeld in diverse hafabra's. Daarna 5 jaar gestopt en sinds februari dit jaar ben ik terug beginnen spelen. De bedoeling is om uiteindelijk in Jazz combo's te spelen maar de weg is nog lang. ik heb mezelf 3 jaar gegeven.

Ik speel elke dag minstens 1 uur. Mijn 2 grootste problemen: uithouding en hoogtebereik. Is eigenlijk altijd al zo geweest. Na een half jaar elke dag spelen ben ik na een half uur spelen bijna steeds pompaf. Ik mag blij zijn als ik een C3 kan spelen maar zit toch meestal rond G2 of A2 (en dat is op een goede dag).

Mijn techniek is echt niets waard (ik heb 4 jaar trompetles gehad toen ik 8 was en vanaf toen altijd zelfstudie). ik moet zeggen in de hafabra's kreeg ik altijd wel de 1ste partijen en solo's meestal owv mijn klank ;-), dus ik moet toch iets goed doen, niet?

Mijn trompetleraar heeft deze methode aangeboden en zoals eerder gezegd ik volg hem wel, ik ben er nu 3 weken mee bezig en het bevalt me. Door dit boek heb ik ontdekt dat ik verkeerd adem, dat mijn kin te veel beweegt, mijn lippen teveel onder druk staan enz...Sinds ik de laatste weken meer relaxt speel merk ik dat ik het iets langer volhoud en ook sommige dagen hoger kan spelen. Zit soms aan een zuiver D3, in mijn geval al een hele prestatie. Maar om echt resultaat te zien/horen van deze werkwijze moet ik toch +/- 3 jaar wachten. Daarom dat ik iemand zoek die dit reeds achter de rug heeft ;-)

Denk jij dat mijn probleem anders aan te pakken valt? Wat bedoel je juist met klankvoorstelling, ademsteun enz...? Staan hiervoor oefeningen op je website?

Alavast bedankt voor je antwoord!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 10:02 

seller schreef:
Denk jij dat mijn probleem anders aan te pakken valt? Wat bedoel je juist met klankvoorstelling, ademsteun enz...? Staan hiervoor oefeningen op je website?

Mijn opvatting over hoe je het makkelijkst iets leert komt hier op neer (en dat geldt voor alles wat je wilt leren): je moet eerst in je hoofd hebben wat je wilt bereiken en daar ga je door gerichte oefening te doen aan werken. Je focust op het einddoel en nauwelijks tot niet op motorische zaken. Als je teveel op motoriek focust (wat Malte Burba doet) dan is het veel moeilijker om het einddoel te bereiken. Malte staat namelijk zelf helemaal niet bekend als een geweldige trompettist met een goed geluid, dat mag je dan toch verwachten als je zo'n goede methode hebt. Dit euvel zie je bij veel trompettisten die een methode hebben bedacht, denk maar aan Jerome Callet maar er zijn er nog wel een paar meer.

Nu wordt er vaak over hem gezegd dat hij zulke goede leerlingen had. Dat klopt, maar mensen zoals Till Brönner speelden al erg goed voordat ze bij hem op bezoek gingen. Ik ken ook genoeg geweldige trompettisten uit Duitsland die ook les bij Malte hebben gehad en er behoorlijk op afgeknapt zijn omdat ze alleen dat mochten doen wat Malte voorschrijft en dat is nauwelijks op te brengen (3 jaar is een lange tijd..)

Wat de grootste fout is die ik heel vaak tegenkom bij mensen met zogenaamde embouchure en/of ademsteun problemen is, dat ze niet zien dat een frase 1 lange noot is. Zo gauw je een frase (van 2 of 4 maten) als 1 lange noot ziet dan moet de luchtstroom contant blijven en niet per noot aangesproken worden.

Een voorbeeld:

1) Speel een G1 (in de balk) van 4 tellen, probeer een zo mooi mogelijk klank te produceren, alsof je op het podium van het Concertgebouw staat voor een volle zaal...
2) speel nu in dezelfde tijd 8 8stes (allemaal G1s) op 1 luchtstroom, het enige verschil met 1) is dat de tong de 4tels noot in 8 "plakjes" verdeeld.
3) speel nu op precies dezelfde manier een toonladder van g1 naar g2, ook met dezelfde constante luchtstroom
4) doe nu hetzelfde maar maak een crescendo naar boven en een decrescendo als je weer de toonladder naar beden speelt.

N.B. Het enige waar je je steeds op blijft focussen is dat je die mooie klank blijft behouden

Door op zo'n manier te oefenen focus je altijd op het einddoel. De motoriek zal vanzelf aangepast worden. Daar hoef je je niet druk om te maken. Als je dat wel doet (zoals bij MB) dan maak je jezelf alleen maar onnodig moeilijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 11:33 

ok zullen we eens proberen. Alvast bedankt.

Is het de bedoeling dat je de noten bindt als je de toonladder speelt of enkel met je tong in plakjes verdelen ;-)

Groetjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 11:43 

Je kunt ze ook eerst binden zodat je zeker weet dat de lucht doorstroomt, daarna staccato.

Dit is het meest simpele voorbeeld dat ik kan verzinnen. Maar dit principe geldt voor alles wat je speelt. Dus altijd frases als 1 lange noot zien. De grap daarvan is dat er druk blijft bestaan achter de noten waardoor alles veel makkelijker wordt. Anders begin je per noot steeds weer overnieuw. Daardoor gaat het ook vaak fout in de hoogte, dus als het wat moeilijker wordt. Er is geen druk/energie aanwezig dus moet je gaan compenseren door harder te drukken of andere kwalijke zaken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009 12:21 

erikveldkamp schreef:
Je kunt ze ook eerst binden zodat je zeker weet dat de lucht doorstroomt, daarna staccato.

Dit is het meest simpele voorbeeld dat ik kan verzinnen. Maar dit principe geldt voor alles wat je speelt. Dus altijd frases als 1 lange noot zien. De grap daarvan is dat er druk blijft bestaan achter de noten waardoor alles veel makkelijker wordt. Anders begin je per noot steeds weer overnieuw. Daardoor gaat het ook vaak fout in de hoogte, dus als het wat moeilijker wordt. Er is geen druk/energie aanwezig dus moet je gaan compenseren door harder te drukken of andere kwalijke zaken.

Hoi Erik,

Ik ben dit nu 2 weken aan het toepassen en ik moet zeggen er verandert nog niet veel. Misschien dat ik de oefening dan toch fout doe? De druk op de lippen neemt toch een beetje toe als je in de hoogte gaat niet? Of is het de bedoeling dat ik de G2 op dezelfde manier (dus met zelfde druk, spanning lippen,....) speel als de G1?

Straf dat ik na 6 maanden spelen hier nog altijd problemen mee heb, ik word er een beetje weemoedig van, misschien dat trompet dan toch niets meer is voor mij ;-)

Alvast bedankt voor je antwoord. Als je nog andere tips mocht hebben ivm verbeteren embouchure dan hoor ik het graag

Seller

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009 12:28 

seller schreef:
erikveldkamp schreef:

Hoi Erik,

Ik ben dit nu 2 weken aan het toepassen en ik moet zeggen er verandert nog niet veel. Misschien dat ik de oefening dan toch fout doe? De druk op de lippen neemt toch een beetje toe als je in de hoogte gaat niet? Of is het de bedoeling dat ik de G2 op dezelfde manier (dus met zelfde druk, spanning lippen,....) speel als de G1?

Straf dat ik na 6 maanden spelen hier nog altijd problemen mee heb, ik word er een beetje weemoedig van, misschien dat trompet dan toch niets meer is voor mij ;-)

Alvast bedankt voor je antwoord. Als je nog andere tips mocht hebben ivm verbeteren embouchure dan hoor ik het graag

Seller

Haha, na 6 maanden spelen nog steeds last hiervan? Ik denk dat ongeveer alle trompettisten op aarde nog steeds keihard moeten werken om het hierboven staande verhaaltje te kunnen blijven toepassen.. Dit is juist de hele moeilijkheid van het trompetspelen in mijn optiek..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur