seller schreef:
Denk jij dat mijn probleem anders aan te pakken valt? Wat bedoel je juist met klankvoorstelling, ademsteun enz...? Staan hiervoor oefeningen op je website?
Mijn opvatting over hoe je het makkelijkst iets leert komt hier op neer (en dat geldt voor alles wat je wilt leren): je moet eerst in je hoofd hebben wat je wilt bereiken en daar ga je door gerichte oefening te doen aan werken. Je focust op het einddoel en nauwelijks tot niet op motorische zaken. Als je teveel op motoriek focust (wat Malte Burba doet) dan is het veel moeilijker om het einddoel te bereiken. Malte staat namelijk zelf helemaal niet bekend als een geweldige trompettist met een goed geluid, dat mag je dan toch verwachten als je zo'n goede methode hebt. Dit euvel zie je bij veel trompettisten die een methode hebben bedacht, denk maar aan Jerome Callet maar er zijn er nog wel een paar meer.
Nu wordt er vaak over hem gezegd dat hij zulke goede leerlingen had. Dat klopt, maar mensen zoals Till Brönner speelden al erg goed voordat ze bij hem op bezoek gingen. Ik ken ook genoeg geweldige trompettisten uit Duitsland die ook les bij Malte hebben gehad en er behoorlijk op afgeknapt zijn omdat ze alleen dat mochten doen wat Malte voorschrijft en dat is nauwelijks op te brengen (3 jaar is een lange tijd..)
Wat de grootste fout is die ik heel vaak tegenkom bij mensen met zogenaamde embouchure en/of ademsteun problemen is, dat ze niet zien dat een frase 1 lange noot is. Zo gauw je een frase (van 2 of 4 maten) als 1 lange noot ziet dan moet de luchtstroom contant blijven en niet per noot aangesproken worden.
Een voorbeeld:
1) Speel een G1 (in de balk) van 4 tellen, probeer een zo mooi mogelijk klank te produceren, alsof je op het podium van het Concertgebouw staat voor een volle zaal...
2) speel nu in dezelfde tijd 8 8stes (allemaal G1s) op 1 luchtstroom, het enige verschil met 1) is dat de tong de 4tels noot in 8 "plakjes" verdeeld.
3) speel nu op precies dezelfde manier een toonladder van g1 naar g2, ook met dezelfde constante luchtstroom
4) doe nu hetzelfde maar maak een crescendo naar boven en een decrescendo als je weer de toonladder naar beden speelt.
N.B. Het enige waar je je steeds op blijft focussen is dat je die mooie klank blijft behouden
Door op zo'n manier te oefenen focus je altijd op het einddoel. De motoriek zal vanzelf aangepast worden. Daar hoef je je niet druk om te maken. Als je dat wel doet (zoals bij MB) dan maak je jezelf alleen maar onnodig moeilijk.