trompet.nl > forum > Toon onderwerp - toonladders
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 09:09 

Beste Remco
De tot nu toe door anderen gegeven uitleg van de kwintencirkel klopt volgens mij helemaal maar ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment niet meer kan volgen. Als je het echt wilt snappen dan moet je de toonladders zelf ook een keer afleiden. Dit gaat het gemakkelijkst als je de twaalf halve tonen van een oktaaf in hokjes zet die je plaatst om een echte cirkel. De zwartetoetstonen moet je dan schrijven met een is en met een es uitgang, dus Cis/Des, Dis/Es, Fis/Ges, Gis/As en Ais/Bes. Een kwint is dan een halve cirkel plus één hokje. Je bouwt majeurtoonladders op met de juiste hele en halve afstanden op tonen die telkens een kwint hoger of lager liggen.

Als vanuit C een kwint linksom gaat komt er elke keer een kruis bij en als je een kwint rechtsom gaat komt er elke keer een mol bij. Als je meer dan zeven keer linksom gaat dan krijg je dubbelkruizen ofte wel wittetoetstonen met een dubbele verhoging zoals de Fisis die dus eigenlijk een G is. Maar als je deze toon een G zou noemen dan zouden er in de toonladder met acht kruizen twee tonen zitten die met een G beginnen namelijk de G en Gis en geen toon die met een F begint. Als je meer dan zeven keer rechtsom gaat dan krijg je dubbelmollen zoals de Beses.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 09:10 

Citaat:
Citaat:
remco p schreef:
hartelijk dank voor jullie tijd en uitleg allemaal, maar ik snap er nog steeds geen ***** van

Kun je misschien aangeven welk gedeelte van mijn verhaal je niet snapt (zie mijn vorige post)? Dan kan ik misschien een versie van mijn uitleg posten die wel begrijpelijk is.

het enige dat ik begrijp en al wist is dat een kruis een noot met en halve toon verhoogt :wink:

daarbij:
zijn die toonladders met dubblekruizen niet enharmonisch gelijk aan toonladders zonder dubbelkruizen? want mij lijken toonladders met dubbelkruizen onzinnig, dan zou je eeuwig door kunnen gaan met toonladders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 09:17 

De oefeningen je op je instrument beoefent hangen af van de soort muziek die je speelt. Ik speel vaak heel erg vrij, niet alleen op basgitaar maar ook op trompet en dan moet je in alle toonaarden kunnen spelen. Dan is de door mij gegeven oefening zinnig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 09:30 

Ik weet het niet, maar mij lijkt het gewoon het simpelste om een eenvoudig algemeen muziekleer boek te kopen. Daar staat precies in beschreven wat een toonladder is, waarvoor deze dient, en wat de functie en gebruik van kruisen en mollen is.

De bovenstaande oefeningen schieten hun doel ver voorbij. Het gaat om iemand die nog geen benul heeft van toonladders, en jullie gaan smijten met toonsoorten met dubbelmollen en dubbelkruisen.

Hou het toch voor één keer gewoon simpel en basic...

:roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 10:07 

Ik heb wel enig benul van toonladders, ik speel reeds een jaar of 9 trompet. Ik heb me alleen nog nooit zo heel erg verdiept in toonladders en muziektheorie, omdat ik het onnodig vond toen. Nu wil ik het echter weer op gaan pakken. Ik heb t/m hafa D gehaald, maar veel heb ik er nooit voor gedaan, hoewel ik toch goede punten heb behaald.

Maar goed, mijn kennis wat betreft toonladders reikt tot het punt dat ik de kwarten/kwintencirkel begrijp/ken en weet dat er majeur/mineur/harmonisch mineur, melodisch mineur zijn. Ook ken ik toonladders (majeur en mineur) t/m 7 mollen/kruizen en heb deze ook op papier staan, met dank aan www.erikveldkamp.nl en www.google.nl
(even de pentatonische en zigeunertoonladders etc. terzijde, dat gaat nu nog iets te diep :D ) Daarbij ken ik ook dubbelmol en dubbelkruizen (zij verhogen een noot met een hele toon)

@camel:
heb je suggesties voor een dergelijk boek dat je noemt? staat hier ALLES in over muziekleer?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 11:06 

je geeft je eigen antwoord al: http://www.erikveldkamp.nl/ :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 11:20 

?? daar staat toch niks over muziekleer/muziektheorieboeken?

ik heb hier wel een hafa a/b/c/d muziektheorie boek, mar daar staat niet meer in dan ik nu weet

Laatst bijgewerkt door remco p op 16 sep 2009 11:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2009 11:20 

remco p schreef:
het enige dat ik begrijp en al wist is dat een kruis een noot met en halve toon verhoogt :wink:

daarbij:
zijn die toonladders met dubblekruizen niet enharmonisch gelijk aan toonladders zonder dubbelkruizen? want mij lijken toonladders met dubbelkruizen onzinnig, dan zou je eeuwig door kunnen gaan met toonladders.

Dat laatste klopt inderdaad: in de praktijk is de toonladder van Gis groot gewoon gelijk aan een toonladder van As groot.

Ik lees dat je de kwintencirkel begrijpt. Dus je begrijpt dat de toonladder van Cis 7 kruisen heeft, en dat deze kruisen fis, cis, gis, dis, ais, eis en bis zijn, hetgeen verhogingen zijn van de noten f, c, g, d, a, e en b. Zoals je ziet zit er in de opeenvolging van kruisen een regelmaat: namelijk een interval van een reine kwint (tussen f en c, tussen c en g, tussen g en d, enzovoort). De zogenaamde "achtste kruis" die jij niet begrijpt zou dus logischerwijs toegepast moeten worden op een noot die een reine kwint hoger is dan een b (de "zevende kruis"). Een reine kwint hoger dan een b is een fis; een kruis toepassen op een fis heeft tot gevolg dat deze een halve toon hoger wordt: een fisis.
Zodoende dat de toonladden met 8 kruisen in wezen een toonladder met 6 kruisen en één dubbelkruis is: de fisis!

Gis groot:
gis ais bis cis dis eis fisis gis

En die is inderdaad hetzelfde als:
As groot
as bes c des es f g as

Deze toonladder van Gis is in het gebruik inderdaad vrij onzinnig, komt eigenlijk in de praktijk niet voor.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur