Hans Bloemen schreef:
...hafabra fanaten die theorie tot een hoger doel hebben verklaard en dat waarschijnlijk omdat ze met spelen toch niet de bevrediging kunnen vinden omdat ze gewoon niet het talent daar voor hebben.
Dat is nogal een heftige omschrijving. Ik heb de discussie nog eens doorgekeken, maar kom geen posts tegen die door dergelijke personen gemaakt zouden kunnen zijn. Ik lees alleen een trompettist die een vraag heeft over toonladders, en vervolgens een aantal andere trompettisten die daar zo goed mogelijk antwoord op proberen te geven.
Hans Bloemen schreef:
Er staat een hoop zin en onzin in deze discussie, maar denken jullie nou echt dat je beter trompet gaat spelen als je weet dat er in theorie toonladders zouden kunnen bestaan die enkel uit dubbel mollen of dubbel kruizen bestaan?
Op de eerste plaats geef je zelf hieronder het antwoord op deze vraag al, op de tweede plaats vroeg Remco het op de man af, en hebben verschillende mensen hem daarop een antwoord op gegeven. Ik heb er steeds duidelijk bij vermeld dat het hier om theoretische, in de praktijk niet of nauwelijks voorkomende gevallen ging.
Hans Bloemen schreef:
Natuurlijk ik het van belang dat je weet hoe toonladders in elkaar zitten en weet welke krollen of muizen

in welke toonladder horen, maar waar het om gaat is dat je ze kunt spelen. Daarom vind ik de oefening die Adriaan Kragten (en dat voor een bassist

) ook één van de weinig echt goeie bijdragen in deze “discussie”.
Hans Bloemen schreef:
Ik weet niet of mijn bijdrage even zinvol is, of dat ie alleen maar bijdraagt aan het verlagen van mij irritatieniveau.
Ik weet niet wat je bedoeling precies is met deze post, wat wil je ermee bereiken? Ik denk dat je irritatie voortkomt uit het feit dat je niet begrepen hebt wat degenen die antwoord gaven op remco's vraag willen bereiken: het beantwoorden van Remco's vraag.
Hans Bloemen schreef:
Het helpt als je weet wat de afstanden van de onderlinge tonen zijn, maar je kunt een toonladder echt niet paraat hebben als je eerst de kwinten- of kwartencirkel (naamgeving is ook niet veel meer dan een afspraak) moet beredeneren. Zie ze als varianten van één en de zelfde melodie. Dat hebben de grote componisten ook zo gedaan als ze een thema met variaties schreven. Speel ze dus “op je oren”. Dat maakt het een stuk minder ingewikkeld en brengt je terug bij waar het uiteindelijk om gaat: Muziek maken.
Dat laatste ben ik volledig met je eens, met als kanttekening dat het bij mij altijd enorm heeft geholpen als ik wist waarmee is bezig was. Niet iedereen is even theoretisch of praktisch ingesteld: ik kan toonladders en patterns veel beter uit mijn hoofd leren als ik weet wat de achterliggende theorie is. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar het zeker niet per definitie de verkeerde weg. Oren zijn het belangrijkste, maar geholpen door "weten waar je mee bezig bent" kunnen ze hun werk vaak nóg beter doen.