trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 21:52 

Hoi Jan,

Ook ik ben zo'n zoeker. Ik ben het met je eens dat het voor al die mensen die 'het' al kunnen, moeilijk is uit te leggen met welke 'truuk' ze weer een stapje verder kwamen. Naar mijn idee komt het er uiteindelijk op neer dat het er veel mee bezig zijn (lees oefenen) uiteindelijk de doorslag geeft.
Net zoals Theo al zei: op http://www.takata-trumpets.com staan de oefeningen die voor mij heel erg hebben geholpen.

Voor mij ben ik van een redelijk constante A2 naar een redelijk constante C3 gegaan in een paar maanden tijd en die kan ik na 45 minuten ook nog wel spelen. Op het moment zit daar ook voor mij het plafond. Ik merk wel dat het steeds makkelijker word en ben vol vertrouwen dat ik mijn bereik met veel oefenen binnenkort verder kan gaan uitbouwen.
De hoge register etudes zoals op de site van Erik te vinden zijn voor mij tot nu toe dan ook meer een doel dan een oefening. Van verschillende van die oefeningen heeft hij ook zelf opnames gemaakt zodat je kunt horen hoe het kan klinken.
Qua klank ben ik er echter nog lang niet, maar (onder andere) daarvoor ga ik weer les nemen. Er gaat niets boven een prof die je wat betreft klank en techniek een duw in de juiste richting kan geven. Waarschijnlijk hebben ze zelf alle 'problemen' waar wij tegen aan lopen ook wel in meer of mindere mate meegemaakt.

De echte talenten daargelaten natuurlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 22:11 

Het probleem met dit soort onderwerpen is dat het van mijn kant (of ieder ander die een oplossing wil aandragen) moeilijk te beoordelen is (zonder jou gezien en gehoord te hebben) waar het probleem nu precies zit. Mijn ervaring met lesgeven is dat ik vaak hele andere problemen zie en daardoor andere oplossingen geef dan de "leerling" zelf voor ogen heeft. Dus dan is het ook moeilijk via zo'n forum uit te leggen wat de oplossing is en verval je snel in algemeenheden.

Dit soort dingen kun je dan ook beter voorleggen aan een goede leraar. En dan er ook voldoende tijd aan besteden om het te verbeteren met de juiste instelling en oefeningen. Trompet spelen gaat nu eenmaal niet vanzelf, dat is hard werken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 23:13 

RichardS schreef:
maar omdat ik niet geloof dat dit de manier is om je upper register te verbeteren. Dit moet niet afhankelijk zijn van mondstuk en/of trompet.

Does this make any sense?

Er is natuurlijk een reden waarom een lead-trompettist op een ondieper mondstuk speelt als een klassieke trompettist.

Zelf ben ik van klassiek een beetje in het allround spelen terecht gekomen, en ik heb gemerkt dat ik in de hoogte toch echt meer te bieden heb op een opdiep mondstuk dan op mijn klassieke 1,25 mondstuk van weleer. Cheating? Onzin. Gewoon de equipment aanpassen aan je spel. Te hard werken is ook geen goede oplossing, denk ik dan. Trompet spelen is al moeilijk genoeg...

Profiel  

Berichttitel: 1-0
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 11:17 

camel schreef:

Er is natuurlijk een reden waarom een lead-trompettist op een ondieper mondstuk speelt als een klassieke trompettist.

Hebbie natuurlijk gelijk in. Je moet geen spijkers in een end hout proberen te slaan met een nijptang. Dat gaat uiteindelijk wel maar met een hamer gaat 't een stuk makkelijker.

Maar om je hoogte te studeren, dus eigenlijk om je trompet een beetje beter te kunnen mannen kan je 't natuurlijk best laten bij wat je al in huis hebt. Ook jij Camel heb je trompetspel ontwikkeld door gericht en intelligent te studeren op de equipment die je ook in je orkesten etc. gebruikte. Dat weet ik toevallig want ik ken je al weer een tijdje...
Destijds met dat Lausmann mondstuk kwam je al hoger dan dat ik ooit heb kunnen blazen.

Voor Jan Drost: 't Is mij duidelijk dat je je "realistic range" wilt uitbreiden. Niks mis mee, daar zijn we allemaal -al dan niet onbewust- mee bezig.
't Is natuurlijk mieters dat je ontdekt heb dat je door iets met je onderlip te doen een stapje vooruit bent gekomen. Wellicht heb je je embouchure hiermee wat efficienter gemaakt.
Toch zou ik 's kijken naar methoden als Takata, Mystery to Mastery of La technique des levres van Francis Bodet. Waarbij ik Takata 't beste vind omdat die aanpak een combi is van van alles en nog wat + een duidelijke (helaas in 't Engels) uitleg geeft.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 17:13 

Zou de diepte van het mondstuk zou veel invloed hebben als wordt gesuggereerd? Ik haal op trompet een E3 maar op bugel ook. Mijn bugelmondstuk is veel dieper dan mijn trompetmondstuk maar de binnendiameter van de cup en de afronding is voor beide mondstukken nagenoeg gelijk. Ik kan me voorstellen dat een wat kleinere binnendiameter het makkelijk blazen van hoge tonen wel bevordert omdat de breedte van de opening tussen je lippen bij hoge tonen erg klein wordt. Maar ik weet niet of dat waar is want ik gebruik al 25 jaar dezelfde mondstukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 18:27 

ook als je de hele avond hoog moet spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 19:33 

Je zult me nooit horen zeggen dat ik vind dat mensen cheaten als ze voor een ander mondstuk kiezen. Je zult zo lezen waarom. Ik heb willen aangeven dat als het om het verbeteren van het upper register is, ik hier niet voor zou kiezen. Dat ik op dit moment nog voor een andere weg kies. Lead spelen is niet meer mijn ambitie maar mocht dit er wel van komen dan zeker op een ander mondstuk dan waar ik nu op speel (B3 namelijk). Besef ter dege wat hiervan de beperkingen zijn. Ik heb overigens kort geleden nog een D3 van Leen gekocht.

Ik speel pas weer een jaar na een lange stop van 27 jaar. 27 jaar geleden was F3 mijn max en dat op een JetTone mondstuk T2. Ik heb dit mondstuk overigens nog steeds, maar kom er niet meer op weg. Was mijn MF/Chase periode en zat in eerste jaar conservatorium. Kocht zowat alles van MF (import). Was geobsedeerd door upper register en dacht toen dat het mondstuk DE oplossing was. Wilde ook maar 1 ding en dat was lead spelen. Maar ja, was toen ook pas 18 jaar.

Speel nu op B3 mondstuk en bereik is afgelopen jaar toegenomen tot G3. Alleen nog niet naar mijn tevredenheid. Ik moet daarbij zeggen dat ik gemiddeld 2-3 uur per dag speel.
Als je me vraagt of ik wat heb veranderd in boven/onderlip, dan zou ik dat eerlijk gezegd niet weten. Ben me er in ieder geval niet van bewust of ik hier wat in heb veranderd. Ik vermoed dat deze groei enkel komt door de uren die ik er het afgelopen jaar in heb gestopt. Vandaar mijn reactie. Wat voor mij werkt hoeft natuurlijk niet voor Jan of iemand anders te werken, zoals Erik al opmerkte.

Wilde enkel mijn ervaring tot dusver delen.

Ben wel benieuwd naar mening van mensen die inmiddels wel upper register beheersen.
Of dit specifieke oefening vereist of geduld of combinatie of nog meer uren per dag spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 19:42 

Nee, niet als ik de hele avond hoog moet spelen want waarom zou ik dat doen. Ik heb jaren in een jazz kwintet gespeeld en ik doe nu nog geregeld mee met jazz sessions en als ik zo nu en dan eens een hoge noot wil spelen dan doe ik dat, of ik op dat moment nu een trompet of een bugel in mijn hand heb. Een echt hoge noot past maar zelden in de muzikale lijn die ik in gedachten heb en ik speel, denk ik, niet meer dan een tiental keer per avond noten hoger dan de C3.

Het zal vast wel anders zijn wanneer je muziek voor je neus hebt liggen die je verplicht om telkens zeer hoog te blazen. Maar ik heb toch nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of het nu meer een kleine diepte van de cup dan wel een kleine binnendiameter van de cup is die maakt dat hoge noten makkelijker te spelen zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur