camel schreef:
Er is natuurlijk een reden waarom een lead-trompettist op een ondieper mondstuk speelt als een klassieke trompettist.
Hebbie natuurlijk gelijk in. Je moet geen spijkers in een end hout proberen te slaan met een nijptang. Dat gaat uiteindelijk wel maar met een hamer gaat 't een stuk makkelijker.
Maar om je hoogte te studeren, dus eigenlijk om je trompet een beetje beter te kunnen mannen kan je 't natuurlijk best laten bij wat je al in huis hebt. Ook jij Camel heb je trompetspel ontwikkeld door gericht en intelligent te studeren op de equipment die je ook in je orkesten etc. gebruikte. Dat weet ik toevallig want ik ken je al weer een tijdje...
Destijds met dat Lausmann mondstuk kwam je al hoger dan dat ik ooit heb kunnen blazen.
Voor Jan Drost: 't Is mij duidelijk dat je je "realistic range" wilt uitbreiden. Niks mis mee, daar zijn we allemaal -al dan niet onbewust- mee bezig.
't Is natuurlijk mieters dat je ontdekt heb dat je door iets met je onderlip te doen een stapje vooruit bent gekomen. Wellicht heb je je embouchure hiermee wat efficienter gemaakt.
Toch zou ik 's kijken naar methoden als Takata, Mystery to Mastery of La technique des levres van Francis Bodet. Waarbij ik Takata 't beste vind omdat die aanpak een combi is van van alles en nog wat + een duidelijke (helaas in 't Engels) uitleg geeft.