trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alternatief Bach 3C (oud model)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 04:41 

RichardS schreef:
Van de 5 mondstukken (GR66C*, GR66C**, Schilke14, Schilke14B, Schilke14C2) bevalt me de Schilke14 het best.

En wie heeft je bij Adams de GR 66C** aangeraden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 10:28 

Klinkt als een nogal hopeloze zoektocht. Als je op een Bach 3B kan blazen (beetje vreemde tregtercup) kan je zeker op een 3C blazen. Met name de Schilkes kunnen heel lastig zijn. Mp express geeft een diameter van 16.30 voor de 3B en 3C tegen meer dan 17 mm voor de Schike 14. Daarbij vermoed ik dat de S 14 ook nog eens een joekel van een cup heeft, kortom een emmertje. De S 14 is m.i. geheel bedoeld voor klassiek dus dan komt de echte vraag: wat mankeert er aan een goede Bach 3C? Flink allround, zeker niet diep (ondieper dan een 7C), goedkoop enz.. Eventueel een JK 3c (ik dacht een fractie groter (ik heb een JK 3C voor cornet als vergelijking) en nog goedkoper.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 11:38 

Omdat ik zelf niet wist wat het verschil was tussen de 66C* en de 66C** heb ik ze alle twee maar meegenomen. Kon eerlijk gezegd ook bij het spelen geen groot verschil waarnemen. Werd door Leen op 66C geattendeerd.

Als je dat zo leest zou je haast wel denken dat ik met een hopeloze (misschien ook wel wat chaotisch) zoektocht bezig ben. Speelde al geruime tijd op 3B omdat dit het enige mondstuk stuk waar ik in hogere register niet helemaal dichtklap en vanwege de minder scherpe en rondere, warmere klank. Vergt echter behoorlijk wat steun. Wilde een iets smallere cup proberen vandaar dat ik het 3C mondstuk heb geprobeerd. Met wisselend succes zoals je kunt lezen. Ik vermoed dat dit door de rand kwam. Maar het zou ook wat anders kunnen zijn geweest. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken. Heb daarbij de Kanstul comparator gebruikt en ben dus zo op Schilke uitgekomen. Als je de S14 met de 3B vergelijkt dan zit daar niet zo veel verschil in.
In vergelijking met de 3B geef ik op dit moment de voorkeur aan de S14.
Aanzet en klank zijn beter.
Het speelgemak is er echter nog niet op vooruitgegaan. Vandaar dat ik denk ook de S13 te moeten uitproberen (en de monette b4s :wink: ). Daarnaast is het mijn persoonlijke ervaring is dat ik het altijd wat meer tijd moet geven. Zo is het me destijds ook met het 3B mondstuk vergaan. Over een paar weken maak ik de balans op. Maar de zoektocht is daarmee zeker nog niet afgelopen. Omdat ik, maar ook dit is weer erg persoonlijk, het gevoel heb dat het mondstuk me wat afremt in bepaalde gebieden van ontwikkeling (hogere register). Dit kan bij tijd en wijle behoorlijk frustrerend zijn. Zeker als je je ook op dit gebied wilt ontwikkelen. Maar het mag wat mij betreft niet ten koste gaan van de klank. Misschien dat ik het onmogelijke zoek. Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Want ook op het 3B mondstuk heb ik dit kunnen verbeteren. Ik heb dus nog niet het gevoel dat het niet kan. En wil er ook best een jaar of meer voor uittrekken.
Wat je schrijft Delano over de S14 kan ik alleen maar bevestigen. De S14 voelt qua diameter groter aan, qua cup hetzelfde als de 3B.
Er is geen specifiek genre dat ik speel. Speel op dit moment alleen voor mijzelf. Voornamelijk etudes. Speel op een Oiram en wil me in de toekomst graag wat meer op lichte muziek gaan orienteren.
Heel verhaal maar geeft hopelijk wat beter aan naar wat ik op zoek ben.
Sorry Cliffie. Ik had denk ik beter een nieuw topic kunnen starten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 13:34 

Oke. Eerste sessie van vandaag zit er weer op. Niet zo best. Misschien omdat ik gisteren wat meer heb gedaan dan normaal. Aan het einde van de sessie geswitcht van mondstuk. Geswitcht naar Curry 1.5STAR. Ging stuk beter. :o :o :o . Had ik niet verwacht. Meestal valt het nl tegen. Curry is overigens het enige mondstuk dat ik redelijk naast mijn Bach3B kon spelen. Ben half jaar geleden gestopt met Curry omdat ik op een gegeven moment helemaal dicht klapte. Ben vanaf dat moment op Bach en groter gaan spelen (eerst 1B, daarna 11/4C en nu dan 3B) om er nog normaal geluid uit te krijgen. Dit was een behoorlijke verandering. Kwam opeens niet verder meer dan C3. Misschien was het oververmoeidheid, misschien wat anders ik weet het niet. Dit verbeterde zich vrij snel tot ik weer op G3 zat. Volume is echter onvoldoende maar ook dit zag ik langzaam verbeteren. Dat gevoel van toen had ik vandaag weer even. Dat ik weer een paar stappen terug moet doen, totdat ik switchte naar het Curry mondstuk. Ik mag natuurlijk niet alleen op basis van het resultaat deze sessie afgaan maar het lijkt er op dat ik weer terug ben bij Curry.
3B is geen optie vanwege gebrek speelgemak. Wist ik toen ook al. Geldt waarschijnlijk ook voor Schilke14. Dus toch maar weer Curry uitproberen?
Zoals je kunt lezen is de twijfel behoorlijk toegeslagen. Excuus voor deze openheid.
Spelen is mijn passie op dit moment en als dat niet helemaal lukt zoals ik graag wil, dan is dat behoorlijk frustrerend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 14:53 

Het is wel dapper om lichte muziek op een emmertje te spelen, zoals de Bach uit de 1-serie enz. maar het geeft te denken dat dat weinig tot niet wordt gedaan volgens mij.
Wat ik zo bij elkaar gegoogled heb over jazz en lichte muziek is daar het grootste waarop gespeeld wordt een Bach 3C (en die vind ik niet echt groot!).
Ikzelf heb het wel eens op een Curry 3BC geprobeerd maar dat was toch een joekel. (speel nu nog af en toe op een Curry 8.5B, ook een veel betere cup dan de Bach B-cup).
Maar goed, ik zou eens het artikel van Jens Lindemann lezen van Trumpetmaster, ik heb het nog nooit zo duidelijk opgeschreven gezien en het was in ieder geval voor mij een eye-opener,
groeten en het beste, Delano;

http://www.trumpetmaster.com/vb/f134/je ... 48008.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 15:21 

delano schreef:
Wat ik zo bij elkaar gegoogled heb over jazz en lichte muziek is daar het grootste waarop gespeeld wordt een Bach 3C (en die vind ik niet echt groot!).

Er zijn er wel wat die het op een 11/2C doen, aan de andere kant zijn er ook trompettisten die lead kunnen spelen op een 3C. Het is maar wat je prettig vindt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 17:15 

delano schreef:
... ik zou eens het artikel van Jens Lindemann lezen van Trumpetmaster, ik heb het nog nooit zo duidelijk opgeschreven gezien en het was in ieder geval voor mij een eye-openerl

Daar zit wat in. Bedankt Delano voor de link.

Profiel  

Berichttitel: Re: Alternatief Bach 3C (oud model)
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 11:41 

Cliffie schreef:

Het gaat hier om een oude Bach 3C. Ik was eigenlijk best tevreden over dit mondstuk, maar wilde al wel eens op zoek naar iets anders, wel soortgelijks.

Tips, graag!

Warburton 4M of 4MC met 7* stift.
Ik zou zelf voor de 4M gaan. Is wel wat ondieper dan je 3C maar je geeft zelf aan dat je uithoudingsvermogen beter zou kunnen en met een wat ondieper mondstuk zou je 't wellicht wat langer kunnen volhouden.
Niet alleen omdat een wat ondieper mondstuk makkelijker speelt maar omdat je geluid dan wat makkelijker doorkomt dus hoef je niet zo hard te werken.
Overigens dien je op een nieuw eventueel ondieper mondstuk wel te studeren voor 't gewend is qua sound + dat de perceptie die je hebt van je eigen sound ook tijds afhankelijk is; ik bedoel dat je je na verloop van tijd gaat wennen aan je sound die ook nog 's -als 't goed is want oefening baart kunst- constant in ontwikkeling is.
Ik zou gaan voor 't mondstuk dat 't makkelijkst speelt en 't geriefelijkst aanvoelt: Een elfstedentocht rijden lukt ook alleen als je schaatsen scherp zijn en je als gegoten zitten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur