trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Hades van Feniks
BerichtGeplaatst: 28 sep 2009 23:19 

De “Feniks” type Hades,

Ik ben normaalgesproken nauwelijks te vinden op dit forum. De keren dat ik hier een beetje heb rondgekeken kwam ik zoveel geklets en discussies tegen over allerlei onzinnige onderwerpen en zaken die heel makkelijk af te doen zijn met je te realiseren dat veel met smaak en persoonlijke voorkeur te maken heeft , waardoor ik al snel tot de conclusie ben gekomen dat ik mijn tijd wel beter kan besteden.

Één van de dingen die me heel erg verbaasd heeft is dat er een discussie heeft plaatsgevonden over de “Feniks” trompetten die door Hans Govaart (Brass Import) zijn ontworpen en door Romeo Adaci worden gebouwd vóórdat er ook maar überhaupt een Feniks trompet klaar was. Er waren toen nog hooguit één of twee prototypes die nog allerlei aanpassingen moesten ondergaan en die nog maar door een enkeling bespeeld waren.

Ik had er op dat moment geen oordeel over, maar was wel behoorlijk sceptisch over het initiatief van Hans. Het is nogal wat om zonder ervaring als bouwer een trompet te ontwerpen en dan te beweren dat die trompet een gat in de markt zal vullen en kan concurreren met bijvoorbeeld merken als Callicchio, Schilke of Taylor. Nog sterker, volgens Hans zou de Feniks zelfs beter worden.

Ondanks mij scepsis heb ik de prototypes mogen uitproberen en ook enkele aanpassingen mogen voorstellen, maar ook toen was mijn scepsis nog niet helemaal verdwenen.

Inmiddels zijn er een aantal Hadessen (de “leadtrompet” van Feniks, de alroundrompet, de Aeolus heb ik niet uitgebreid uitgeprobeerd, omdat die niet zo bij mijn werk past) gebouwd en is mijn keus gevallen op een Hades met een Palladium afwerking (hij is ook verzilverd te krijgen) en mijn scepsis is omgeslagen in meer dan enthousiasme. Ik durf te beweren dat ik, in ieder geval de laatste jaren niet op zo’n goeie trompet heb gespeeld. Hij doet inderdaad sterk denken aan een Calicchio, maar dan zonder de nadelen daarvan. Hij zit ontzettend degelijk in elkaar, ventielen lopen erg goed, al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik hem nog maar een paar maanden heb, en als je er een “klassiek” mondstuk op zet heb je een instrument wat ook meer dan voldoet in het klassiekere repertoire. Dat bleek wel toen ik onverwacht de taptoehymne (Signaal taptoe met koraalbegeleiding door het orkest dat gespeeld wordt door alle militaire orkesten voor aanvang van een optreden als er weer een Nederlands slachtoffer in Afghanistan te betreuren valt) moest spelen voor een concert en collega’s, ook de klassieke houtblazers, naar mij toe kwamen met de complimenten voor de toon. Maar waar hij in eerste instantie voor is ontworpen, het ‘leadwerk” en het poprepertoire, is ook het werk waarin hij geweldig presteert. De hoogte zit er geweldig goed op en hij blijft ook in de hoogte heel vet klinken. De noten vallen perfect in “het slot” en de projectie is erg goed. Geluidsmensen zijn er erg blij mee weet ik uit ervaring. Last but not least, hij voelt heel snel vertrouwd en “eigen” aan.

Heel goed vind ik ook dat er maar twee versies van te krijgen zijn: verzilverd en met palladium als afwerking. Één van de prototypes was verguld (veel dunner van toon) en er is er ook één met een lichtgewicht beker en mondpijp gemaakt (veel minder projectie), maar die waren echt een stuk minder en Hans wil geen concessies doen aan de kwaliteit, dus die worden niet meer gemaakt.

Natuurlijk, ook voor de Hades van Feniks geldt dat persoonlijke smaak en voorkeur van grote invloed is of het een instrument is die bij je past, maar als het gaat over een vergelijking met de gerenommeerde merken, dan kan de Feniks die vergelijking glansrijk doorstaan. Voor mij wint ie het gewoon!

Laatst bijgewerkt door Hans Bloemen op 22 nov 2009 00:30, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2009 05:47 

Mooi verslag Hans! Ik hoop komend theaterseizoen weer ergens van je klanken te mogen genieten.... en van de rest van het orkest natuurlijk. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2009 19:07 

Vandaag naar Brassimport afgereisd voor een mouthpiece consultancy door de Amerikaanse trompettiste Alex Yates. Ik had er al veel over gelezen op Amerikaanse forums en het was inderdaad de moeite waard. Na en klein uurtje testen kwam er toch uit dat ik het beste uit de voeten kwam op een GR3M. Ik speelde al een tijdje op een GR3MS en soms GR3S dus ik zat al aardig in de buurt. Maar goed om even on-topic te gaan, Hans liet mij even zijn Feniks Hades proberen. Wat een fantastische trompet is dit! Hij spreekt heel makkelijk aan en je kan er alles uithalen wat je uit een trompet zou willen halen. Je kan er een heel mooie ronde toon op maken wat perfect is voor jazzsolo's e.d.. Maar als je er even wat meer gas op geeft dan is de perfecte trompet voor lead/pop/latin. Heb ook even op de Aeolus gespeeld en dit is ook een geweldige toeter. Iets donkerer van klank maar ook een genot om op te spelen. De afwerking is ook top. Bauerfeind ventielen dus dat zit ook snor. Ik ga binnenkort m'n schoen maar zetten....... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2009 14:17 

Zou het niet leuk zijn als Erik de Hades eens aan een test zou onderwerpen?
Hij heeft denk ik de meeste ervaring als tester en is - alhoewel verslingerd aan Van Laar instrumenten - toch zeker objectief in zijn oordeel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2009 21:37 

Update mijnerzijds.

na een paar maanden erop te hebben kunnen spelen, ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn Hades. Vandaag was ik in de winkel van Hans ( die in tegenstelling tot de site NIET vernieuwd is ) en daar heb ik weer een en ander aan instrumenten in mijn handen gehad. De hades blijft het beste.

Wat in het begin heel erg wennen was, omdat het een specifiek instrument is, was de intonatie. In alles was ik aan de lage kant. Zozeer dat ik zelfs dacht dat de leadpipe te lang was. Maar naarmate de tijd, en speeluren vorderden, bleek dat dat langzaam bijtrok. ( Geholpen door de lessen die ik heb van 2 fantastische mensen ) .

Nu merk ik inmiddels dat de Hades ook inzetbaar is voor de wat klassiekere dingen. Je moet er niet Haydn op willen spelen, want dat komt er gewoon niet mooi genoeg uit, maar voor het klassiekere HAFA repertoire is het ding meer dan geschikt.

Als je het instrument laat werken, merk ik dat je met niet eens heel erg diepe mondstukken, zowel richting klassiek, als de jazz richting heel erg goed uit de voeten kan komen.

Waar ik vroeger geen fan was van Bauerfeind, ben ik heel erg te spreken over deze ventielen. Ze hebben me nog niet 1 keer in de steek gelaten.
Ook was ik vroeger geen fan van een ronde stembocht. Ook dit is schijnbaar iets dat op deze trompet erg goed werkt.

Helaas moest ik ook vaststellen dat de eerste deuk ( naja bijna onzichtbaar, een minuskuul klein pitje ) een feit is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 00:12 

Ik heb er niet uitgebreid op kunnen spelen maar dat even was genoeg om erg enthousiast van te worden. Ik denk dat de Hades inderdaad voor meer stijlen ingezet kan worden dan alleen lead. Ik speelde er met m'n nieuwe GR3M op en ik was meer dan tevreden over het geluid in het middenregister waarin we als trompettisten toch heel veel vertoeven. Voor de langere en vermoeiende gigs lijkt me dit de ideale trompet. Het speelcomfort vond ik ongekend.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur