Johanb schreef:
Ik ga even een probleem uitleggen. Inmiddels speel ik een 6 tal jaar trompet op een deftige manier (m.a.w. vaak optreden met verschillende bezettingen). Ik hoor het wel als ik vals speel (vaak ook niet altijd) maar ik slaag er niet in om miijzelf te corrigeren aangezien ik niet weet of het te hoog of te laag is tenzij het veel verschilt. Relatief gehoor heb ik dus niet. (Absoluut dus zeker niet)
Een bijkomend probleem, dat is wel het ergste eigenlijk, als ik nu ergens volledig naast de toon zit (op een andere noot dus) slaag ik er nooit in om te weten welk ik speelde. Omgekeerd geld dat ook dat ik vaak niet weet of ik de juiste noot te pakken heb.
Nu is de vraag uiteraard niet of jullie het probleem herkennen (ik hoop dat niemand dat probleem heeft buiten ikzelf), maar jullie weten misschien wel een oplossing om mijn gehoor en toonherkenning te verbeteren.
Ha Johan,
Een aantal tips is al door anderen gegeven,
maar een tip van mij is om een stemvork te kopen.
Zo'n ding kost maar een paar euro, het is zo klein dat je het makkelijk in je jas of broekzak
kunt meedragen. Op een paar momenten per dag dat je even een paar seconden
niets te doen hebt luister je ernaar, en na verloop van tijd probeer je eerst die A
(B op een bestrompet) te zingen om vervolgens te checken met de stemvork of je
een beetje in de buurt zit...
Je zult zien dat als je dat een paar maanden een paar keer per dag hebt gedaan
dat je die A regelmatig raak zult zingen, of in ieder geval behoorlijk in de buurt zit van die A.
Het mooie is dat je daar echt geen absoluut gehoor voor nodig hebt,
maar het wordt gewoon opgeslagen in je geheugen, net zoals een woord of een getal.
Ik kan 'm vrijwel altijd zingen en ik heb absoluut geen absoluut gehoor
Vanzelfsprekend lost dit niet van de ene op de andere dag de problemen op van
het horen van het zuiver of vals spelen, maar in combinatie met wat anderen al
hebben aangedragen over samenspelen en het doen van solfege oefeningen
zal je er naar verloop van tijd zeker baat bij hebben.
Ik wens je succes!