trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gehoor
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2009 20:10 

ik heb ook zoiets en dat gaat waarschijnlijk ook nooit helemaal verdwijnen.
Ik hoor het direct als iets onzuiver is (als ik samen met iemand speel, relatief dus)...maar als iemand me dan vraagt of ik te laag of te hoog ben, was mijn antwoord meestal gebaseerd op een blinde gok.

Aangekaart bij mijn trompetleraar en gewoon heel veel geoefend. Speelde dan samen met hem. Hij speelde dan bewust te laag/hoog (en ik moest dan vertellen wat het was).
Veel oefenen is denk ik het enige wat je kan doen. Bij mij heeft het wel een beetje geholpen...(soms gok ik nu zelfs goed :wink: ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 21:14 

Ik zie de oplossing van dit probleem door idd. toonladders te spelen en elke noot zo lang mogelijk aan te houden.
Dat moet wel met de nodige concentratie en geheel ontspannen gebeuren.
Daarbij als steuntje een Yamaha tuner,zodat je behalve horen ook kan zien of je zuiver speelt.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: dat dus niet
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 11:07 

Antoni Hopmann schreef:
Ik zie de oplossing van dit probleem door idd. toonladders te spelen en elke noot zo lang mogelijk aan te houden.
Dat moet wel met de nodige concentratie en geheel ontspannen gebeuren.
Daarbij als steuntje een Yamaha tuner,zodat je behalve horen ook kan zien of je zuiver speelt.

Is natuurlijk ook een manier maar de ervaring leert dat je in je studeerkamer maar al te vaak anders speel dan in gezelschap.
In de studeerkamer zou ik me concentreren om in de kern van de noot te leren spelen. (speel bijvoorbeeld een g in de balk mf en trek tijdens die g al toeterend 't mondstuk uit je trompet. Vliegt de toon dan gelijk omhoog dan weet je dat je te hoog in de kern speelt en kan je daar aan werken. Door in de kern te spelen wordt zuiver spelen een stuk makkelijker) Tevens win je dan heel wat op rendement en klank.
Zuiverheid ontwikkelen door toonladders of tertsentoonladders te spelen zou ik niet met lange noten doen maar juist met achtste noten. Train je gelijk je vingers.

Ik blijf erbij dat je zuiverheid 't beste kan ontwikkelen door in gezelschap te spelen. Want zuiverheid is en blijft relatief, dat heb ik in dit topic al eerder aangehaald.
In gezelschap kan je elkaar op zuiverheid aanspreken en 't is nog leuk ook. Bovendien ontwikkelt dat ook je muzikale gehoor.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 12:17 

Ik denk , dat als je een noot lang aanhoudt deze wat dieper doordringt.
Je merkt zelf dan sneller de verschillen in hoogte,toch ?
Ach het is maar een idee. Mss helpt het..

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: Re: Gehoor
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 22:33 

Johanb schreef:
Ik ga even een probleem uitleggen. Inmiddels speel ik een 6 tal jaar trompet op een deftige manier (m.a.w. vaak optreden met verschillende bezettingen). Ik hoor het wel als ik vals speel (vaak ook niet altijd) maar ik slaag er niet in om miijzelf te corrigeren aangezien ik niet weet of het te hoog of te laag is tenzij het veel verschilt. Relatief gehoor heb ik dus niet. (Absoluut dus zeker niet)
Een bijkomend probleem, dat is wel het ergste eigenlijk, als ik nu ergens volledig naast de toon zit (op een andere noot dus) slaag ik er nooit in om te weten welk ik speelde. Omgekeerd geld dat ook dat ik vaak niet weet of ik de juiste noot te pakken heb.
Nu is de vraag uiteraard niet of jullie het probleem herkennen (ik hoop dat niemand dat probleem heeft buiten ikzelf), maar jullie weten misschien wel een oplossing om mijn gehoor en toonherkenning te verbeteren.

Ha Johan,
Een aantal tips is al door anderen gegeven,
maar een tip van mij is om een stemvork te kopen.
Zo'n ding kost maar een paar euro, het is zo klein dat je het makkelijk in je jas of broekzak
kunt meedragen. Op een paar momenten per dag dat je even een paar seconden
niets te doen hebt luister je ernaar, en na verloop van tijd probeer je eerst die A
(B op een bestrompet) te zingen om vervolgens te checken met de stemvork of je
een beetje in de buurt zit...
Je zult zien dat als je dat een paar maanden een paar keer per dag hebt gedaan
dat je die A regelmatig raak zult zingen, of in ieder geval behoorlijk in de buurt zit van die A.
Het mooie is dat je daar echt geen absoluut gehoor voor nodig hebt,
maar het wordt gewoon opgeslagen in je geheugen, net zoals een woord of een getal.
Ik kan 'm vrijwel altijd zingen en ik heb absoluut geen absoluut gehoor :roll:
Vanzelfsprekend lost dit niet van de ene op de andere dag de problemen op van
het horen van het zuiver of vals spelen, maar in combinatie met wat anderen al
hebben aangedragen over samenspelen en het doen van solfege oefeningen
zal je er naar verloop van tijd zeker baat bij hebben.
Ik wens je succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2009 08:56 

Interessante tip. Ik ga alvast een stemapparaat kopen (Korg Aw-1) om tijdens oefenen toch al wat meer op de toon te kunnen letten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2009 09:02 

Ik bedacht mij net het volgende.Kan het iets te maken hebben met het wisselen van mondstuk tussen een bach 7c en yamaha Vizzutti? Ik speel nl. op beide mondstukken afhankelijk van de stijl en de hoogte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2009 09:16 

Ik merk aan een van mijn leerlingen heel sterk dat hij moeite heeft om de noten te vinden op de trompet van de vereniging, omdat hij thuis altijd speelt op zijn eigen trompet. Die instrumenten wisselen heel erg onderling, van kwaliteit en speelgemak.

Zelf heb ik dat in mindere mate als ik wissel tussen instrumenten van diverse stemming en allooi. Bij een C trompet zit de C toch net ff anders als op een Bes trompet.

Tegenwoordig speel ik qua mondstukken op GR. Dat doe ik op 2 modellen die weliswaar redelijk verschillen, maar de randVORM is hetzelfde. Zodat het gevoel niet al te veel wisselt. Jouw mondstukken zullen onderling wat meer verschillen. Of je het daar in moet zoeken, durf ik zo niet te zeggen.

Er zijn hier inmiddels meer dan valide tips gegeven om je in te verdiepen. Het handigste is denk ik wel, dat je je materiaal constant houdt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur