trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zoektocht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 11:15 

Ik (en waarschijnlijk vele anderen hier) hadden je ook kunnen vertellen dat de B4S een stuk groter voelt dan een 3c. Zoals ook al gezegd, zou ik niet naar een B6 gaan, aangezien de rand een stuk kleiner voelt dan een 3c.
T.a.v. het niet passen van het Schilke mondstuk: de standaard Schilke mondstukken horen (vrijwel) zonder gap in de receiver te passen. Sommige trompetmerken hebben een wat kortere receiver, waardoor het mondstuk te lang lijkt, maar het kan ook zijn dat je receiver versleten is.
Ik snap trouwens niet echt wat je bedoelt met dat 'de lengte van de backbore (van de Monette veel kleiner is'.

RichardS schreef:
Even een update.

Bij thuiskomst gisteren vond ik een pakje met een kopie van een Monette B4S mondstuk en een Schilke13.
Als je het Monette mondstuk op de kanstul comparator vergelijkt met een Bach 3C dan zie je dat er weinig verschil tussen zit. Niets is minder waar.
Als je de mondstukken vergelijkt, dan valt meteen op dat van het Monette mondstuk de lengte van de backbore veel kleiner is (ik schat 1 cm).
Je moet in vergelijking met 3C behoorlijk gas geven.
Veel minder steun in hogere register. Dit moet je compenseren door extra gas geven (als je dat kunt), meer lipspanning, meer steun, meer druk mondstuk.
Sound is uitstekend.
Rand is minder breed dan 3C, wat ik prettig vind alhoewel ik steeds meer aan 3C begin te wennen.
Wat ik minder prettig vind, is dat het mondstuk aan de binnenkant veel groter aanvoelt dan een 3C. Het voelt eerder aan als een bach 1C.
Ik denk dat dit mondstuk dus te groot is. Deze kan dus ook naar de "vensterbank", of in mijn geval een grote la.
Volgend maand maar eens kijken voor een B6.
Dus de mensen die op zoek zijn naar alternatief voor een 3C, kan ik adviseren niet voor Monette B4S te kiezen.

Het Schilke13 mondstuk heb ik nog niet goed uitgeprobeerd. Bij eerste aanraking voelt dit kleiner aan dan 3C. Qua lengte is het mondstuk iets langer dan 3C. En raakt daardoor het begin van de leadpipe. Vermoed dat deze dus ook op de "vensterbank" terecht komt.

Zoals je leest, ben ik inmiddels weer van Schilke14 weer overgestapt naar 3C (ruim 1 week geleden). Voornamelijk vanwege het gebrek aan speelgemak. 3C speelt merkbaar makkelijker in hogere register dan Schilke14. Het is ook voelbaar dat op het 3C meer en sneller vooruitgang mogelijk is.

Wordt vervolgd

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 11:52 

Inmiddels heb ik een half laatje vol en de andere helft van dat laatje is weer doorverhandeld dus ik mag me tot op zekere hoogte een ervaringsdeskundige noemen voor wat betreft mondstukken. Dus: hoe groot een mondstuk aanvoelt hangt ZEKER niet alleen af van de diameter van de cup. Twee: de Kanstul comperator is leuk om te zien wat voor vorm een mp heeft maar je moet daar niet teveel op vertrouwen: de verschillen in mondstukken zijn vaak ZO klein (b.v. 12/100 mm) dat je het verschil nauwelijks ziet maar des te beter voelt!
Drie: het heeft m.i. geen zin om at random mondstukken te bestellen, te proberen en dan in de vensterbank te parkeren, dat wordt een dure hobby.
Ik denk dat je alleen al met het Warburton systeem tientallen, zo niet honderden combinaties kunt maken.
Vier: ik vertel niks nieuws maar je moet een nieuw mondstuk ook de tijd geven. Soms duurt het weken (maanden??) om er aan te wennen. Voor mijn cornetten had ik altijd wel een Denis Wickje erbij, eerst een 3, toen een 4B en nu een 5B, en ik vond ze fantastisch klinken maar ik haatte ze voor hun speelbaarheid. Inmiddels ben ik er aan gewend (dat heeft twee jaar geduurd) en mijn DW5B voor cornet en mijn DW 5BFL voor flugel spelen nu heel gemakkelijk, mooie aanzet enz. Ik heb ze er altijd bij.
Kortom: wat mankeert er eigenlijk aan die VB 3C? Ik heb er zelf nog eentje liggen, kleine letters en corp. d.w.z. ergens uit de 80'er jaren en als je die eens proberen wilt, mij best.
Als je van de 3C komt en je wil iets anders zou je de Claude Gordon mp's kunnen proberen. Die zijn ruwweg gebaseerd op de 3C met verschillnde cup-dieptes. Ze worden gemaakt door Marcienkiewicz (erg duur dacht ik) en ook door Kanstul, in one-piece:

CG Series One Piece Trumpet Mouthpiece
Model
Series / Instrument Type Millimeter Decimal Fraction Throat Size Cup Depth Part # Price
CG 10 15.25 0.595 19/32 #22 - .157" CG3 40043 $55.00
CG Series / Trumpet The CG10 is similar to the popular 3 but with the smallest rim diameter of the CG series.

CG 3 16.60 0.653 21/32 #22 - .157" Medium 40041 $55.00
CG Series / Trumpet Most popular of the CG series. The comfortable rim was designed by Del Steiger and the medium cup with a large throat make this a great all around mouthpiece

CG 7 16.25 0.639 41/64 #22 - .157" Deep 40042 $55.00
CG Series / Trumpet The CG7 has a smaller rim diameter but a deeper cup for a full sound.

CG Personal 16.00 0.626 5/8 #20 - .161 Deep 40031 $55.00
CG Series / Trumpet Designed for Claude Gordon himself, this was his personal piece with a deeper bowl and the largest of the CG rim diameters.

De site:

http://kanstul.com/mouthpiece.php?PmIns ... G%20Series

N.B. De CG personal is KLEIN!!

Laatst bijgewerkt door delano op 09 jan 2010 12:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 12:16 

Mocht je mondstukken willen bestellen bij Kanstul dan loopt dat via Laura:

lb@kanstul.com

Voor inlichtigen over Kanstul mondstukken probeer Jim New:

mouthpieces@kanstul.com t.a.v. Jim New

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 12:34 

Volgens mij kun je de kanstul mondstukken ook krijgen bij Hanssen in Kerkrade. Kijk maar ff op de site.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 14:42 

L J schreef:
Ik (en waarschijnlijk vele anderen hier) hadden je ook kunnen vertellen dat de B4S een stuk groter voelt dan een 3c.

Maakt ook niet uit. Ik ga deze keer het advies volgen en een Monette B5 (kopie) bestellen.
Ik vind het overigens niet bezwaarlijk dat de rand smaller/ronder is dan een Bach3C. Integendeel. Dit is een van de redenen waarom ik wat anders zoek.

L J schreef:
Sommige trompetmerken hebben een wat kortere receiver, waardoor het mondstuk te lang lijkt, maar het kan ook zijn dat je receiver versleten is.

Ik speel een Oiram I

L J schreef:
Ik snap trouwens niet echt wat je bedoelt met dat 'de lengte van de backbore (van de Monette veel kleiner is'.

Als je de mondstukken rechtop zet, dan valt op dat de lengte van de mondstuk ongeveer 1 cm kleiner is. Daaruit concludeer ik dat backbore korter is en dus ook sneller in diameter toeneemt. Wat wellicht voor wat openheid en mooiere klank zorgt. Wat ik uiteraard niet bezwaarlijk vind. Het is daarom dat ik ook een maat kleiner wil proberen.

delano schreef:
ik vertel niks nieuws maar je moet een nieuw mondstuk ook de tijd geven. Soms duurt het weken (maanden??) om er aan te wennen

Volledig mee eens. Daarom ga ik zolang ik niets beters vind, door op 3C.

delano schreef:
Als je van de 3C komt en je wil iets anders zou je de Claude Gordon mp's kunnen proberen. Die zijn ruwweg gebaseerd op de 3C met verschillnde cup-dieptes. Ze worden gemaakt door Marcienkiewicz (erg duur dacht ik) en ook door Kanstul, in one-piece:

Prijs valt wel mee. 70$ meen ik. Throat en bacbore is erg groot. Misschien iets te veel van het goede.
Ik wil niet perse wat anders, wat ik zoek is nog steeds een 3C cup met smallere rand iets grotere throat, backbore. Throat en backbore mogen ook weer niet te groot zijn omdat ik deze weerstand nodig heb voor het hogere register.

leen schreef:
Volgens mij kun je de kanstul mondstukken ook krijgen bij Hanssen in Kerkrade. Kijk maar ff op de site.

Ik heb al eens met Hanssen gebeld om te vragen of ze deze mondstukken leveren.
Helaas is dat niet het geval. Via de Kansul website ben ik bij http://www.thomann.de/ uitgekomen. Daar kosten ze 98 euro per stuk. Nog steeds veel geld voor een mondstuk dat in de la komt te liggen.

Bedankt voor jullie reacties en zoals gezegd, wordt vervolgd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 15:22 

RichardS schreef:
Ik heb al eens met Hanssen gebeld om te vragen of ze deze mondstukken leveren.Helaas is dat niet het geval. Via de Kansul website ben ik bij http://www.thomann.de/ uitgekomen. Daar kosten ze 98 euro per stuk. Nog steeds veel geld voor een mondstuk dat in de la komt te liggen.

Bedankt voor jullie reacties en zoals gezegd, wordt vervolgd.

Neem eens contact op met Frank van Obrac.
frankracing@telefonica.net

Die maakt ook kopien van zo'n beetje alle Monette modellen (XLT, LT, STC-1...) voor €55 verzilverd en €65 verguld. Ik heb daar een aangepaste B6 besteld en die bevalt uitstekend!

Betaling gaat via PayPal en verzenden kost €6.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 14:46 

MarkGD schreef:
Neem eens contact op met Frank van Obrac.
frankracing@telefonica.net

Die maakt ook kopien van zo'n beetje alle Monette modellen (XLT, LT, STC-1...) voor €55 verzilverd en €65 verguld. Ik heb daar een aangepaste B6 besteld en die bevalt uitstekend!

Betaling gaat via PayPal en verzenden kost €6.

Thanks Mark.
Ik heb hem een mail gestuurd.

Hieronder nog een afbeelding van de 3 mondstukken. Duidelijk verschil in lengte.
Ook wat meer tijd gehad om Schilke13 te proberen. Rand prima. Binnen diameter prima.
Net niet te klein. Voorkomt dat ik de cup "induik". Kan me daardoor beter concentreren op ademsteun (minder lipspanning).
Helaas wel te veel weerstand in hogere register. Wat ik vreemd vind omdat de standaard throat van Schilke groter zou moeten zijn dan Bach.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 16:04 

Soms moet (blijkbaar) een dieper mondstuk korter gemaakt worden om met dezelfde tuning te kunnen spelen, zie Mark Curry over zijn TF-cup, (een flugelcup voor trompet):

TF Cup: ...... The cup is roughly 1/3 concave (trumpet-like) and 2/3 convex (flugel-like) with a special backbore and a .153" (3.89mm) bore. To compensate for tuning, the mouthpiece is .400" shorter than the standard Curry length of 3.5" You can put this mpc. in the horn and leave your tuning slide in approximately the same position.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur