Inmiddels heb ik een half laatje vol en de andere helft van dat laatje is weer doorverhandeld dus ik mag me tot op zekere hoogte een ervaringsdeskundige noemen voor wat betreft mondstukken. Dus: hoe groot een mondstuk aanvoelt hangt ZEKER niet alleen af van de diameter van de cup. Twee: de Kanstul comperator is leuk om te zien wat voor vorm een mp heeft maar je moet daar niet teveel op vertrouwen: de verschillen in mondstukken zijn vaak ZO klein (b.v. 12/100 mm) dat je het verschil nauwelijks ziet maar des te beter voelt!
Drie: het heeft m.i. geen zin om at random mondstukken te bestellen, te proberen en dan in de vensterbank te parkeren, dat wordt een dure hobby.
Ik denk dat je alleen al met het Warburton systeem tientallen, zo niet honderden combinaties kunt maken.
Vier: ik vertel niks nieuws maar je moet een nieuw mondstuk ook de tijd geven. Soms duurt het weken (maanden??) om er aan te wennen. Voor mijn cornetten had ik altijd wel een Denis Wickje erbij, eerst een 3, toen een 4B en nu een 5B, en ik vond ze fantastisch klinken maar ik haatte ze voor hun speelbaarheid. Inmiddels ben ik er aan gewend (dat heeft twee jaar geduurd) en mijn DW5B voor cornet en mijn DW 5BFL voor flugel spelen nu heel gemakkelijk, mooie aanzet enz. Ik heb ze er altijd bij.
Kortom: wat mankeert er eigenlijk aan die VB 3C? Ik heb er zelf nog eentje liggen, kleine letters en corp. d.w.z. ergens uit de 80'er jaren en als je die eens proberen wilt, mij best.
Als je van de 3C komt en je wil iets anders zou je de Claude Gordon mp's kunnen proberen. Die zijn ruwweg gebaseerd op de 3C met verschillnde cup-dieptes. Ze worden gemaakt door Marcienkiewicz (erg duur dacht ik) en ook door Kanstul, in one-piece:
CG Series One Piece Trumpet Mouthpiece
Model
Series / Instrument Type Millimeter Decimal Fraction Throat Size Cup Depth Part # Price
CG 10 15.25 0.595 19/32 #22 - .157" CG3 40043 $55.00
CG Series / Trumpet The CG10 is similar to the popular 3 but with the smallest rim diameter of the CG series.
CG 3 16.60 0.653 21/32 #22 - .157" Medium 40041 $55.00
CG Series / Trumpet Most popular of the CG series. The comfortable rim was designed by Del Steiger and the medium cup with a large throat make this a great all around mouthpiece
CG 7 16.25 0.639 41/64 #22 - .157" Deep 40042 $55.00
CG Series / Trumpet The CG7 has a smaller rim diameter but a deeper cup for a full sound.
CG Personal 16.00 0.626 5/8 #20 - .161 Deep 40031 $55.00
CG Series / Trumpet Designed for Claude Gordon himself, this was his personal piece with a deeper bowl and the largest of the CG rim diameters.
De site:
http://kanstul.com/mouthpiece.php?PmIns ... G%20Series
N.B. De CG personal is KLEIN!!