erikveldkamp schreef:
Wat Adam Rapa hier laat zien met zijn nieuwe speeltje heeft niets met trompetspelen te maken.
Fred Sautter, toch niet de minste, laat belangstellenden in zijn boek 'Moving Long Tones' de oefeningen eerst fluiten en daarna spelen. De bedoeling is dat de trompettist zich bewust wordt van de mogelijkheid om de luchtsnelheid
in de mondholte te versnellen -door volumeverkleining- zodat deze lucht kan helpen 't trompetspelen te vergemakkelijken.
Dat de luchtsnelheid wordt verhoogd kan je makkelijk uitproberen door met je lippen een kleine ronde opening te maken en daar lucht doorheen te sturen & tegelijkertijd de middenkant van je tong op en neer te bewegen: je hoort nu de toonhoogte van 't suizende geluid mee op en neer gaan. Fred Sautter noemt dit 'whisper pitch' een handigheidje voor mensen die de edele kunst van 't fluiten met de lippen niet beheersen. 't Geinige is dat de toonhoogte varieerd maar de opening van de lippen gelijkblijft!
Ook Rolff Quinque laat zijn studenten spelen met variabele tongposities en op The Trumpet Herald staan hele fora over tce oftewel tongue controlled embouchure dus zo gek is 't allemaal niet.
Ik heb ooit les gehad van Jan Schut en wie hem in zijn toptijd heeft horen spelen zal moeten bekennen dat 't kà n werken. Hij hield mij altijd voor dat door te werken met variabele tongposities je je lippen minder hoeft te laten werken en omdat de spier van je tong praktisch niet af te boeren is kan je zo 't trompetspelen veel langer volhouden.
In theorie dan want dan moet je door al dat tonggedoe niet per ongeluk je keel gaan afsluiten zodat je lippen niet meer optimaal met lucht worden gevoed en je dus veel makkelijker door je lippen heen duwt en en en.... Kan je later weer gaan leren hoe je je keel moet openhouden, nou ja, van de regen in de drup.
Sinds ik ben overgestapt op de manier van spelen die Erik voorstaat ben ik beter gaan spelen, houd ik 't langer vol en is mijn bereik groter geworden.
Maar wie thans eens wil horen wat je allemaal kan met een tce moet de dirigent van Marnix maar eens verleiden tot een stukje toeteren. Bij hem is 't tce kwartje wèl gevallen.
Ik denk dat een combi van de speelmanieren van Erik en Jan Schut ideaal is en ik heb zo'n idee dat Loet van der Lee zoiets doet. Ook niet verkeerd!
Trompetspelen: 't Blijft een Boeiende Bezigheid

.
http://www.youtube.com/watch?v=5kydOOzb9Nk