trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verkeerde methode van Adam Rapa?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2010 23:09 

erikveldkamp schreef:
Ik heb hier de discussie over tongposities al een paar keer gevoerd, ik ga hem niet nog een keer beginnen. Dus verwijs ik maar naar de uitleg van Darryl Jones.

Toch zou ik het fijn vinden als je je eens wat meer zou open stellen voor als andere mensen iets anders voelen of denken dan jij bij het spelen. Maar die discussie is ook al vaak genoeg gevoerd...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2010 00:31 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2010 10:59 

erikveldkamp schreef:
Ik heb geen enkel probleen met het feit dat andere mensen trompet spelen anders ervaren als ik. Integendeel, ik vraag aan veel trompettisten hoe zij spelen en wat hun opvattingen zijn. Dat is erg interessant. Maar dat gaat altijd over de visualisatie van het trompet spelen en wat voor oefeningen zij doen om hun doel te bereiken.

Dus je bent niet geinteresseerd in mensen die andere technieken gebruiken dan jij, waarvan jij zegt/denkt dat ze niets bijdragen aan het spelen?

Mijn punt is niet dat het jezelf zou moeten helpen, maar juist dat je voor anderen die er wat van kunnen leren en die hier op het forum komen om dat te doen, misschien een deur dicht gooit die ze nodig hebben. Je bent hier op dit forum een soort autoriteit, je post veel, je doet goed werk en je speelt ook top, maar kijk er aub mee uit. Als mensen ervoor kiezen om bij jou les te nemen, mag je wat mij betreft al jouw theorien op ze loslaten en kneden zoals jij dat wilt, maar dit forum lijkt me daar niet het juiste platform voor...

Mijn laatste opmerking daarover.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2010 12:38 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: gengong
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 11:25 

erikveldkamp schreef:
Wat Adam Rapa hier laat zien met zijn nieuwe speeltje heeft niets met trompetspelen te maken.

Fred Sautter, toch niet de minste, laat belangstellenden in zijn boek 'Moving Long Tones' de oefeningen eerst fluiten en daarna spelen. De bedoeling is dat de trompettist zich bewust wordt van de mogelijkheid om de luchtsnelheid in de mondholte te versnellen -door volumeverkleining- zodat deze lucht kan helpen 't trompetspelen te vergemakkelijken.
Dat de luchtsnelheid wordt verhoogd kan je makkelijk uitproberen door met je lippen een kleine ronde opening te maken en daar lucht doorheen te sturen & tegelijkertijd de middenkant van je tong op en neer te bewegen: je hoort nu de toonhoogte van 't suizende geluid mee op en neer gaan. Fred Sautter noemt dit 'whisper pitch' een handigheidje voor mensen die de edele kunst van 't fluiten met de lippen niet beheersen. 't Geinige is dat de toonhoogte varieerd maar de opening van de lippen gelijkblijft!
Ook Rolff Quinque laat zijn studenten spelen met variabele tongposities en op The Trumpet Herald staan hele fora over tce oftewel tongue controlled embouchure dus zo gek is 't allemaal niet.
Ik heb ooit les gehad van Jan Schut en wie hem in zijn toptijd heeft horen spelen zal moeten bekennen dat 't kàn werken. Hij hield mij altijd voor dat door te werken met variabele tongposities je je lippen minder hoeft te laten werken en omdat de spier van je tong praktisch niet af te boeren is kan je zo 't trompetspelen veel langer volhouden.
In theorie dan want dan moet je door al dat tonggedoe niet per ongeluk je keel gaan afsluiten zodat je lippen niet meer optimaal met lucht worden gevoed en je dus veel makkelijker door je lippen heen duwt en en en.... Kan je later weer gaan leren hoe je je keel moet openhouden, nou ja, van de regen in de drup.
Sinds ik ben overgestapt op de manier van spelen die Erik voorstaat ben ik beter gaan spelen, houd ik 't langer vol en is mijn bereik groter geworden.
Maar wie thans eens wil horen wat je allemaal kan met een tce moet de dirigent van Marnix maar eens verleiden tot een stukje toeteren. Bij hem is 't tce kwartje wèl gevallen.
Ik denk dat een combi van de speelmanieren van Erik en Jan Schut ideaal is en ik heb zo'n idee dat Loet van der Lee zoiets doet. Ook niet verkeerd!

Trompetspelen: 't Blijft een Boeiende Bezigheid :D.

http://www.youtube.com/watch?v=5kydOOzb9Nk

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 11:59 

Hier gaat nooit eensgezindheid over komen.

Mijn eerste techniek was inderdaad met mijn tong als hulpmiddel in de hoogte werken. Voor wat ik nu doe, is het echter een nadeel (VOOR MIJ) om mijn tong zoveel te gebruiken.

Tot de E3 kwam ik meestal wel, op de klassieke manier, met een klassiek geluid. Maar aangezien ik nauwelijks meer klassiek speel, en me wil gaan richten op diversere speelstijlen, merk ik dat die manier voor mij toch niet rendabel genoeg is. En dan moet ik Erik gelijk geven: mijn tong werd een obstakel. Met de oefeningen van diezelfde Quinque ben ik nu juist bezig om mijn tong minder te gebruiken, en meer te gaan vertrouwen op mijn lucht. En die snelheid.

Beide methoden hebben zo hun voors en tegens. Wat echt goed werkt, is per persoon denk ik ook heel verschillend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 13:52 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 20:48 

Ik ben het op dit punt helemaal eens met Erik.

En overigens heeft BE niks met tongposities, In TCE wordt dat op een wel heel andere manier ingezet, en kan dan m.i. ook echt niet vergeleken worden met waar Adam Rapa hier mee komt. Door Quinque te studeren zoals hij het zelf in zijn boek beschrijft komen veel mensen in de problemen, en fluiten als voorbereiding op trompetspelen is pure tijdverspilling. In die tijd kun je beter en paar lipflexibilities of een leuke etude spelen.

Gegroet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur