Zoals ik al zei gebruik ik verschillende mondstukken omdat ik sterk uiteenlopende zaken moet spelen. Iemand die dat niet doet komt goed uit de voeten met 1 mondstuk.
Als je dus als amateur vooral in de fanfare/harmonie/brassband speelt dan zul je beter af zijn met een allround mondstuk in de richting van een 3C of een 5C. Zoals is al zei gebruik ik daar zelf een Reeves 42S voor en heb sinds kort daar ook een Best Brass 5C voor.
Ik speelde vroeger een 43NES totdat ik dat op een gegeven moment te groot vond. Dus ben ik geswitched naar een 42ES. Daarom ben ik i.p.v. een 43S ook een 42S en 42C gaan spelen als het niet zo heftig moet zijn.
Nu heb ik weer het gevoel dat dat te groot is dus ben ik aan het experimenteren met een kleiner mondstuk. Toevallig had ik een tijdje geleden een Yamaha Bobby Shew lead geruild met iemand en die bevalt me eigenlijk wel, aangezien het programma bij Miller sinds afgelopen week toch weer zwaarder is geworden.
De kaak en tanden veranderen natuurlijk ook na verloop van tijd als je ouder wordt. Ik heb zo'n 10 jaar op een 43ES gespeeld en zo'n 10 jaar op een 42ES, dus zoveel wissel ik nou ook weer niet van mondstukken...