Wat "de ronde van" als zegt: een beginner kan niet of nauwelijks de kwaliteit van een instrument beoordelen. Daarom was ik blij dat de door mij uitgekozen Yamaha (YTR-5335GS) niet op voorraad was bij de trompetzaak en nieuw besteld moest worden bij de leverancier in Duitsland. Dan weet je tenminste dat je zeker niet het overgebleven modelletje uit de winkel hebt die als slechtste model overblijft nadat de pro's eerder hebben gekozen. Tenminste, die indruk heb ik als ik de reacties hier op de site lees: de gevorderden gaan naar de trompetzaak, spelen een paar uur en selecteren de beste modelletjes. Voor de beginnende kneuzen blijft het restant over
Mijn ervaring met de yamaha zijn zeer positief nadat ik eerst anderhalf jaar mijn nek heb opgeblazen op een Chinese trompet (met VB 3C mondstuk). De japanner speelt met hetzelfde mondstuk veel makkelijker aan, je hoeft minder zwaar te blazen en de toon is iets beter. Verder was de Chinees (Parrot) van redelijke kwaliteit en veel minder slecht dan vaak beweerd wordt, die andere chinees (Lark) is veel slechter.
Wel nog een miskleun gemaakt. Als je de ventielen opschroeft om te oliën dan moet je na dichtschroeven de ventielen een kleine beetje heen en weer draaien totdat je een klik hoort (het kunstof palletje valt dan in een uitsparing). Dat had ik in het begin niet in de gaten waardoor het ventiel niet volledig recht zat waardoor er nu een miniem klein krasje op zit. Het krasje maakt verder niet zoveel uit maar als je voor het eerst een krasje op een bumper van je nieuwe auto hebt dan baal je ook.
Ik hoop in ieder geval de eerste 10 jaar op de jap te spelen en daarna zien we wel weer.