trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ervaringen Yamaha
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: niet dus
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 08:05 

joostv schreef:
...... maar dan kun je net zo goed op de goedkoopste (prof) toeter gaan spelen......

Inderdaad. Maar dan moet je wel goed overweg kunnen op zo'n excemplaar.
Bj Hans Brassimport heb ik op menige supertoeter mogen spelen, toeters die 't driedubbele kosten van mijn huidige Yamaha Z en toch zou ik niet willen ruilen want ik kan er niet zo veel mee.
Zoals ik al eerder heb gezegd: Ik hoef echt geen super (klinkende) toeter als ik daar aan 't einde van de tweede set alleen nog maar schor gekraai uitkrijg. Dan maar eentje met wellicht wat minder karakter maar die mij wel beter ligt.

Overigens is de zoektocht nog niet ten einde: Heb net de 22b van Ruben weggebracht om de ergste deuken eruit te laten halen. Ruben, wat heb je met dat ding gedaan man? Je tuin omgespit :D ?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 17:51 

Zelf speel ik ook op een 8310Z. Inmiddels 2 jaar, gebruik hem in een funk en soul band en daarnaast in een symfonisch blaasorkest. kan er alle kanten mee op :)

Alleen nu begint wel de lak los te laten... maar dat is verder geen probleem..

V. Bach 1.5C
Denis Wick 2FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 18:32 

erikveldkamp schreef:
In mijn beleving is een trompet goed als hij zingt, of leeft. Dat zijn een beetje vage termen, maar het heeft vaak te maken met dat de klank rijk is aan hoge én lage boventonen. Als een trompet onpersoonlijk is, missen er bepaalde boventonen en is het geluid vlakker (saaier).

Dat heeft nou nog nooit iemand gezegt dat er boventonen missen :wink:

Van droevig binensmonds gemompel tot uitgillen van blijdschap, alles zit er op. (ook niet onbelangrijk ik haal er fris het einde van de avond mee)

Maar de trompettist (e) die naast me zit vind het ding weer totaal niet lekker spelen. (maar haar ML 37 vind ik dan weer wat saai)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 21:53 

Ja, kijk NIEMAND stelt hier dan ook dat je op een Yamaha niet goed uit de voeten zou kunnen. Want er zijn legioenen vol mensen die waanzinnig goed op Yamaha kunnen spelen. Het is allemaal een kwestie van smaak. En ook persoonlijkheid.
De een op merkje X de ander op merkje Y.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 10:38 

martijn85 schreef:
Dat heeft nou nog nooit iemand gezegt dat er boventonen missen :wink:

We hebben dan ook nog nooit samegespeeld zover ik me kan herinneren... :lol:

Daarbij bepaald het instrument maar 10% van het geluid. Iemand die prachtig trompet speelt zal op elke toeter mooi klinken qua klank. Dat wil echter niet zeggen dat de ene toeter rijker van geluid is dan een andere.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 00:49 

Volgens mij gaat het er vooral om dat een trompet, of ieder ander instrument,
zo veel mogelijk comfort biedt bij hetgeen je erop wilt spelen.
Voor een beginner liggen die eisen vanzelfsprekend anders dan voor een gevorderde.
Een beginner kan tenslotte niet of nauwelijks zelf beoordelen of een instrument goed genoeg is,
maar een gevorderde trompettist kiest een instrument (en mondstuk) rekening houdend
met hetgeen erop gespeeld moet worden, en daar komt dat comfort kijken...
Speel je alleen klassiek, harmonie, jazz, etc... of 1e trompet in een big band,
of ben je puur een solist?
Je zult over het algemeen toch die toeter (mondstuk) kiezen waarop je hetgeen je speelt
er zo makkelijk mogelijk uit krijgt... dat bedoel ik met comfort.
Denken jullie een blinddoektest te doorstaan als een goede trompettist een paar verschillende
trompetten ter beschikking heeft?
Ik betwijfel het.
Erik Veldkamp heeft thans (op tour) naast zijn HvL Chuck Findley, ook zijn nieuwe Oiram mee,
2 zeer verschillende trompetten nietwaar?
Vorige week hebben we met wat collega´s in de zaal geluisterd terwijl hij op het podium speelde,
en zelfs toen was het al lastig om die 2 uit elkaar te houden, laat staan met een groter aantal
toeters van verschillende merken...
Zoals al zo vaak gezegd; het gaat om de persoon achter het instrument.
Chet Baker klonk toch altijd hetzelfde? En die heeft heel wat trompetten bespeeld.

Profiel  

Berichttitel: Ervaringen Yamaha "update"
BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 22:55 

Zoals gebruikelijk ook even de afloop
De Xeno is terug!! Met een nieuwe leadpijp en een waterklep op de derde pomp en een deel slechte lak overnieuw gedaan.
Niets te zien van de reparatie.
De trompet is in Duitsland hersteld en ze hebben perfect werk afgeleverd..
Het heeft een poosje geduurd maar dat vergeet we maar snel.
Dank voor jullie reacties!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 12:01 

Wat "de ronde van" als zegt: een beginner kan niet of nauwelijks de kwaliteit van een instrument beoordelen. Daarom was ik blij dat de door mij uitgekozen Yamaha (YTR-5335GS) niet op voorraad was bij de trompetzaak en nieuw besteld moest worden bij de leverancier in Duitsland. Dan weet je tenminste dat je zeker niet het overgebleven modelletje uit de winkel hebt die als slechtste model overblijft nadat de pro's eerder hebben gekozen. Tenminste, die indruk heb ik als ik de reacties hier op de site lees: de gevorderden gaan naar de trompetzaak, spelen een paar uur en selecteren de beste modelletjes. Voor de beginnende kneuzen blijft het restant over :D

Mijn ervaring met de yamaha zijn zeer positief nadat ik eerst anderhalf jaar mijn nek heb opgeblazen op een Chinese trompet (met VB 3C mondstuk). De japanner speelt met hetzelfde mondstuk veel makkelijker aan, je hoeft minder zwaar te blazen en de toon is iets beter. Verder was de Chinees (Parrot) van redelijke kwaliteit en veel minder slecht dan vaak beweerd wordt, die andere chinees (Lark) is veel slechter.

Wel nog een miskleun gemaakt. Als je de ventielen opschroeft om te oliën dan moet je na dichtschroeven de ventielen een kleine beetje heen en weer draaien totdat je een klik hoort (het kunstof palletje valt dan in een uitsparing). Dat had ik in het begin niet in de gaten waardoor het ventiel niet volledig recht zat waardoor er nu een miniem klein krasje op zit. Het krasje maakt verder niet zoveel uit maar als je voor het eerst een krasje op een bumper van je nieuwe auto hebt dan baal je ook.

Ik hoop in ieder geval de eerste 10 jaar op de jap te spelen en daarna zien we wel weer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur