trompret schreef:
Als student heb ik slechts een klein kamertje tot mijn beschikking waar naast het studeren / slapen sinds enige tijd nu ook op een trompet wordt geoefend.
Het valt me echter op dat het me grote moeite kost als ik op mijn kamer oefen, het speelt 'zwaar', de klank is niet mooi, muziek stukken lopen niet. Dit terwijl ik soms ook in een grotere ruimte oefen en dan gaat het allemaal zoveel makkelijker, dan klinkt het véél beter, zijn de noten makkelijker te maken, etc.
Dit is vrij frustrerend en werkt niet motiverend om in mijn kamer te oefenen, terwijl dit toch echt noodzakelijk is om beter te worden.
Zou dit met de afmetingen van de kamer te maken kunnen hebben of zit het meer in de aankleding van de desbetreffende ruimtes? Of spelen er misschien nog andere factoren?
MarkGD schreef:
Ik oefen zelf ook in een niet al te grote kamer met een vrij laag plafond en slechte akoestiek. Ik ervaar het echter alleen maar als een voordeel. Zodra ik namelijk ergens speel met een betere akoestiek (wat zo ongeveer overal is) gaat het ineens veel makkelijker. (...)
@Trompret
Ik ben het met MarkGD eens dat je het beter als voordeel kunt ervaren om in een droge
akoestiek te studeren (hetgeen niet persé een slechte akoestiek hoeft te zijn).
Trek je zo weinig mogelijk aan van je "slechte" geluid in je studiehok,
zoals Mark schrijft; in een betere akoestiek klink je dan gelijk veel beter...
Zorg er wel voor dat je jezelf niet forceert bij het studeren in een droge ruimte,
dus niet harder spelen dan anders, maar gewoon de sound accepteren die je daar hebt.
Uiteindelijk kun je ook bij concerten of repetities te maken krijgen met een droge of slechte akoestiek.
Zelf gebruik ik ook graag de cupmute op momenten dat ik niet open kan (of wil) spelen.
Meestal draai ik zo'n geel poetsdoekje in de cup, en door deze dieper of juist ondieper
in de cup te stoppen kan ik ook het volume redelijk beheersen.
Met zo'n doekje erin ervaar ik de cup als perfecte studiedemper.
Ik vind de gangbare studiedempers namelijk te veel weerstand hebben,
en die cup met doek heeft dat nauwelijks,
maar of je weerstand wilt hebben, of juist niet, is natuurlijk heel persoonlijk.