trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefenen in kleine ruimte
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2010 15:33 

Ik vind dat je wel heel duidelijk kunt zien wat ie doet en daardoor verhelderend tov de geschreven instructies over de wedge. Maar goed: een verkeerd uitgevoerde wedge levert ook alleen maar druk op die de verkeerde kant op werkt . . .

Ik heb er wel van geleerd dat het uitvoeren van de eerste stap (waarbij de buik uitzet) enorm verschil kan maken. Let wel: uitzetten van de buik niet als bewust naar buiten duwen maar als gevolg van het ontspannen van spieren waardoor niet alleen het adbomen maar het gehele ademhalingsapparaat ontspant. Je kunt dan op een heel ontspannen manier veel lucht inademen (en nog mer ruimte maken door de schouder wat te liften). Als je dan ook nog zonder vertraging/inhouden direct begint te spelen werkt het echt heel goed. Ik heb het gevoel dat "steun" dan veel meer vanzelf en van rondom de hele thorax komt dan alleen (de klassieke) buik steun.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2010 15:42 

Het onbewust inhouden herken ik. Bij mij vanwege een klein jongetje wat al op bed ligt als ik speel. Op advies van mijn leraar ook met een best brass aan de gang gegaan om zo toch met een open gevoel (lees met meer volume) te kunnen spelen.
Na de tip van Erik ben ik nu eens met de Cup mute gaan spelen en dat bevalt me beter omdat bij mij vooral de arpeggio's en toonladders wat vals lijken met de best brass.Voornamelijk in het lage register klinkt het allemaal te hoog. Bij de cup mute heb ik dat niet.
Mijn vrouw vind de cup wel wát luider, maar zeker niet te erg. Een aanrader dus.

Profiel  

Berichttitel: Re: Oefenen in kleine ruimte
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 22:13 

trompret schreef:
Als student heb ik slechts een klein kamertje tot mijn beschikking waar naast het studeren / slapen sinds enige tijd nu ook op een trompet wordt geoefend.
Het valt me echter op dat het me grote moeite kost als ik op mijn kamer oefen, het speelt 'zwaar', de klank is niet mooi, muziek stukken lopen niet. Dit terwijl ik soms ook in een grotere ruimte oefen en dan gaat het allemaal zoveel makkelijker, dan klinkt het véél beter, zijn de noten makkelijker te maken, etc.
Dit is vrij frustrerend en werkt niet motiverend om in mijn kamer te oefenen, terwijl dit toch echt noodzakelijk is om beter te worden.
Zou dit met de afmetingen van de kamer te maken kunnen hebben of zit het meer in de aankleding van de desbetreffende ruimtes? Of spelen er misschien nog andere factoren?

MarkGD schreef:
Ik oefen zelf ook in een niet al te grote kamer met een vrij laag plafond en slechte akoestiek. Ik ervaar het echter alleen maar als een voordeel. Zodra ik namelijk ergens speel met een betere akoestiek (wat zo ongeveer overal is) gaat het ineens veel makkelijker. (...)

@Trompret
Ik ben het met MarkGD eens dat je het beter als voordeel kunt ervaren om in een droge
akoestiek te studeren (hetgeen niet persé een slechte akoestiek hoeft te zijn).
Trek je zo weinig mogelijk aan van je "slechte" geluid in je studiehok,
zoals Mark schrijft; in een betere akoestiek klink je dan gelijk veel beter...
Zorg er wel voor dat je jezelf niet forceert bij het studeren in een droge ruimte,
dus niet harder spelen dan anders, maar gewoon de sound accepteren die je daar hebt.
Uiteindelijk kun je ook bij concerten of repetities te maken krijgen met een droge of slechte akoestiek.
Zelf gebruik ik ook graag de cupmute op momenten dat ik niet open kan (of wil) spelen.
Meestal draai ik zo'n geel poetsdoekje in de cup, en door deze dieper of juist ondieper
in de cup te stoppen kan ik ook het volume redelijk beheersen.
Met zo'n doekje erin ervaar ik de cup als perfecte studiedemper.
Ik vind de gangbare studiedempers namelijk te veel weerstand hebben,
en die cup met doek heeft dat nauwelijks,
maar of je weerstand wilt hebben, of juist niet, is natuurlijk heel persoonlijk.

Profiel  

Berichttitel: Demper voor Oiram
BerichtGeplaatst: 02 mei 2010 10:18 

Op mijn Oiram past de Denis Wick niet, daar heb ik dan de Humes & Berg op (rood/wit), dat werkt ook goed omdat ie er verder in gaat door de grotere beker.[/quote]

Hallo Erik,

zijn er meer standaard assecoires, zoals dempers en trompetstandaard die niet passen op de Oiram?

Math Lemmen

Math

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2010 10:24 

De bucket van Humes & Berg past ook niet geloof ik. Daar zou je dan evt. een Jo-Rel bucket voor kunnen gebruiken.

Omdat de beker groter is gaan de dempers er wat verder in, dat geeft een wat ander geluid en stemming dan ik gewend was met de CF. Ik had de kurkjes wat aangepast voor mijn B4 en de CF zodat die er wat verder in gingen. Voor de Oiram is dat dus niet nodig.

De trompetstandaard is geen probleem. Ik heb zo'n K & M met 5 pootjes, die is erg stevig.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur