trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monette trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 109  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:19 

Ik lees in de beschrijving van de B993:
Citaat:
Versatile: great for classical, lead, and jazz ...
lead speel je volgens mij alleen in een sectie. En ik denk dat Monette niet zo wereldvreemd is als dat ie vaak wordt weggezet, en dat ie weet dat in een sectie ook andere merken bespeeld worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:31 

Erik, het klopt dat de meeste leadtrompettisten niet op een heel zware trompet spelen. Wat ik ook eigenlijk vooral met mijn post als reactie op jouw marketingverhaal wilde zeggen is dat sommige concepten bij sommige trompettisten goed werken en bij andere juist niet. Jij doet het een beetje voorkomen alsof iedereen op een Van Laar naar keuze het geluid zou kunnen krijgen dat hij in zijn oren heeft. Met andere woorden: dat Hub voor iedereen een geschikte trompet kan bouwen. Wat ik beweer is dat wat voor jou geldt, niet voor iedereen hoeft te gelden. Dat staat dus een beetje los van de discussie over licht/zwaar die daarna losbarstte.

Ik vind het dan ook een beetje lomp om te stellen dat Ruli's keuze voor de P3 is voortgekomen uit het gevoelig zijn voor marketing, en niet uit een bewuste keuze voor de voor hem meest geschikte trompet. Ik heb een tijd naar volle tevredenheid op een Van Laar B7 gespeeld, maar ben er nu achter dat een ander concept nog veel beter werkt voor mij. Ik kwam op het spoor van grote boringen door een Callet Soloist. Ik ervoer een speelgevoel dat ik nog niet eerder tegenkwam, en kwam in aanraking met Adams die een trompet aan het ontwikkelen waren met een zeer grote boring, een zwaar ventielhuis en een lichtere, maar grote beker. Het proberen van dat andere concept was een gouden greep.

Dat concept kan Van Laar momenteel niet aanbieden. Ik weet dat jij ervan overtuigd bent dat de Oiram dat wel kan:
erikveldkamp schreef:
Ik zei dan ook al in een paar posts geleden dat ik met mijn Oiram hetzelfde geluid kan produceren dan met de P3. Dat heb ik afgelopen week ook gedaan toen ik solist was. Ik speelde daar met het tegenovergestelde geluid dan wat ik normaal doe. Dus stoffig i.p.v. brassy.

maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik mis bij de Oiram II een bepaalde kwaliteit die voorbehouden is aan trompetten met grote boringen. Kort gezegd kan de Oiram II mij niet bieden wat de Adams A4 wel doet: een bepaald speelgevoel en een bepaalde klank. En dat is ook helemaal niet erg: gelukkig verschillen de meningen en ervaringen.

Over Monette: Je kunt het met de manier waarop Dave Monette zijn prijsstelling en marketing regelt oneens zijn, maar je kunt niet voor andere mensen bepalen wat voor hun het beste instrument is, en al helemaal niet weten wat iemands beweegredenen zijn om een bepaalde trompet te kopen.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:42 

@ Ruli

Die beschrijving had ik destijds ook gelezen. Vandaar dat ik de gok genomen heb en de B993 gekocht heb. In de praktijk viel dat verhaal echter tegen, mijn Bach was daar veel beter in.

Monette is niet wereldvreemd maar gewoon superslim. Hij doet precies wat hij wil en heeft een goedlopende business. Veel bouwers zijn ook best blij met Monette omdat hij de prijzen heeft opgeschroefd voor de hele markt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 16:03 

Roel schreef:
Jij doet het een beetje voorkomen alsof iedereen op een Van Laar naar keuze het geluid zou kunnen krijgen dat hij in zijn oren heeft. Met andere woorden: dat Hub voor iedereen een geschikte trompet kan bouwen.

Dat kan ie ook wel. Maar Hub heeft ook een bepaalde opvatting over trompetten en vindt large boring daar niet in passen. Vandaar dat ie ze niet maakt.

Verder vinden sommige mensen het prettiger als een trompet hun een bepaalde kant op stuurt qua klank. Hoe zwaarder de trompet, hoe meer je een bepaalde kant op gestuurd wordt. Dat gaat ook op voor hoe lichter de trompet.

Roel schreef:
Ik vind het dan ook een beetje lomp om te stellen dat Ruli's keuze voor de P3 is voortgekomen uit het gevoelig zijn voor marketing, en niet uit een bewuste keuze voor de voor hem meest geschikte trompet.

Ik krijg de indruk dat Ruli erg blij is met zijn P3 dus heeft ie de juiste keuze voor hem zelf gemaakt. Maar in alle halleluja verhalen die ik hier lees van hem over Monette krijg ik de indruk dat hij erg gevoelig is voor de marketing van Monette.

Roel schreef:
Ik heb een tijd naar volle tevredenheid op een Van Laar B7 gespeeld, maar ben er nu achter dat een ander concept nog veel beter werkt voor mij. Ik kwam op het spoor van grote boringen door een Callet Soloist. Ik ervoer een speelgevoel dat ik nog niet eerder tegenkwam, en kwam in aanraking met Adams die een trompet aan het ontwikkelen waren met een zeer grote boring, een zwaar ventielhuis en een lichtere, maar grote beker. Het proberen van dat andere concept was een gouden greep.

Daar is ook niets mis mee. Maar jij bent daar wel een uitzondering in. Ik ken verder geen leads die dit concept ook hebben. Ook geen sectieblazers overigens, maar er zullen er vast nog wel een paar rondlopen die ik niet ken.

Roel schreef:
maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik mis bij de Oiram II een bepaalde kwaliteit die voorbehouden is aan trompetten met grote boringen. Kort gezegd kan de Oiram II mij niet bieden wat de Adams A4 wel doet: een bepaald speelgevoel en een bepaalde klank.

Het speelgevoel is totaal verschillend tussen een P3 of Oiram. Maar het resultaat is min of meer hetzelfde. Afgelopen weekend had ik een optreden met Andrea Giuffredi die op een P3 speelde, Claudio Roditi die op zijn draaiventiel trompet speelde en ik op mijn Oiram. Alledrie kwamen we op ongeveer hetzelfde geluid uit. Het speelgevoel van al deze trompetten is natuurlijk totaal verschillend.

Roel schreef:
Over Monette: Je kunt het met de manier waarop Dave Monette zijn prijsstelling en marketing regelt oneens zijn, maar je kunt niet voor andere mensen bepalen wat voor hun het beste instrument is, en al helemaal niet weten wat iemands beweegredenen zijn om een bepaalde trompet te kopen.

Dat doe ik dan ook niet. Ik beoordeel alleen de trompetten op hun kwaliteiten. Als Monette zegt dat de P3 een geweldige trompet is voor een jazzsolist dan gaf ik hem daar ook meteen gelijk in. Het wordt anders dat ie zegt dat de P3 heel flexibel inzetbaar is. Dat is ie dus duidelijk niet naar mijn mening.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 00:01 

Roel schreef:
een zeer grote boring, een zwaar ventielhuis en een lichtere, maar grote beker

Hey Roel, ben je dan niet terug bij de Constellation?

;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 08:03 

De Constellation heeft een 0.438 bore (11.11 mm).
Dat kan je heeeel moeilijk "een zeer grote boring" noemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 10:53 

Dat kun je zo niet zeggen, delano, dat is een veel voorkomend misverstand over de Constellation.
Beetje appels met peren vergelijken.

De Connstellation heeft een meer conische bouw dan "normale" trompetten.
Een "normale" trompet is dus meer cylindrisch gebouwd (als in: een groter deel van de pijpen zijn cylindrisch).

De leadpipe van de Conn 38B is meer conisch, en voor de (zeer grote) beker geldt hezelfde.
Daarom speelt hij ook groot.

Ik heb er een gehad uit 1956, de eerste serie. Supertoeter.
Gaat snoeiveel lucht doorheen.

Maar aan de andere kant, als je alleen bij de ventielen meet, dan zou je kunnen zeggen dat het een kleine boring is ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 10:56 

Ligt het aan mij, of loopt de tijd op deze server een uur achter ?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 109  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur