Roel schreef:
Jij doet het een beetje voorkomen alsof iedereen op een Van Laar naar keuze het geluid zou kunnen krijgen dat hij in zijn oren heeft. Met andere woorden: dat Hub voor iedereen een geschikte trompet kan bouwen.
Dat kan ie ook wel. Maar Hub heeft ook een bepaalde opvatting over trompetten en vindt large boring daar niet in passen. Vandaar dat ie ze niet maakt.
Verder vinden sommige mensen het prettiger als een trompet hun een bepaalde kant op stuurt qua klank. Hoe zwaarder de trompet, hoe meer je een bepaalde kant op gestuurd wordt. Dat gaat ook op voor hoe lichter de trompet.
Roel schreef:
Ik vind het dan ook een beetje lomp om te stellen dat Ruli's keuze voor de P3 is voortgekomen uit het gevoelig zijn voor marketing, en niet uit een bewuste keuze voor de voor hem meest geschikte trompet.
Ik krijg de indruk dat Ruli erg blij is met zijn P3 dus heeft ie de juiste keuze voor hem zelf gemaakt. Maar in alle halleluja verhalen die ik hier lees van hem over Monette krijg ik de indruk dat hij erg gevoelig is voor de marketing van Monette.
Roel schreef:
Ik heb een tijd naar volle tevredenheid op een Van Laar B7 gespeeld, maar ben er nu achter dat een ander concept nog veel beter werkt voor mij. Ik kwam op het spoor van grote boringen door een Callet Soloist. Ik ervoer een speelgevoel dat ik nog niet eerder tegenkwam, en kwam in aanraking met Adams die een trompet aan het ontwikkelen waren met een zeer grote boring, een zwaar ventielhuis en een lichtere, maar grote beker. Het proberen van dat andere concept was een gouden greep.
Daar is ook niets mis mee. Maar jij bent daar wel een uitzondering in. Ik ken verder geen leads die dit concept ook hebben. Ook geen sectieblazers overigens, maar er zullen er vast nog wel een paar rondlopen die ik niet ken.
Roel schreef:
maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik mis bij de Oiram II een bepaalde kwaliteit die voorbehouden is aan trompetten met grote boringen. Kort gezegd kan de Oiram II mij niet bieden wat de Adams A4 wel doet: een bepaald speelgevoel en een bepaalde klank.
Het speelgevoel is totaal verschillend tussen een P3 of Oiram. Maar het resultaat is min of meer hetzelfde. Afgelopen weekend had ik een optreden met Andrea Giuffredi die op een P3 speelde, Claudio Roditi die op zijn draaiventiel trompet speelde en ik op mijn Oiram. Alledrie kwamen we op ongeveer hetzelfde geluid uit. Het speelgevoel van al deze trompetten is natuurlijk totaal verschillend.
Roel schreef:
Over Monette: Je kunt het met de manier waarop Dave Monette zijn prijsstelling en marketing regelt oneens zijn, maar je kunt niet voor andere mensen bepalen wat voor hun het beste instrument is, en al helemaal niet weten wat iemands beweegredenen zijn om een bepaalde trompet te kopen.
Dat doe ik dan ook niet. Ik beoordeel alleen de trompetten op hun kwaliteiten. Als Monette zegt dat de P3 een geweldige trompet is voor een jazzsolist dan gaf ik hem daar ook meteen gelijk in. Het wordt anders dat ie zegt dat de P3 heel flexibel inzetbaar is. Dat is ie dus duidelijk niet naar mijn mening.