trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ervaringen met Vincent Bach modellen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen met Vincent Bach modellen?
BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 13:08 

Beste Toeteraars,

Onlangs ben ik bij de firma Adams geweest om eens verschillende modellen Bach-trompetten aan een test te onderwerpen. Dit omdat ik benieuwd was en mij niet geheel duidelijk was wat de verschillende modeleigenschappen voor effect hebben op de speeleigenschappen van het instrument (boring, bellsize etc).

Zelf speel ik op een VB Stradivarius model 180ML37.
Zo heb ik onder een large-boring geprobeert welke in eerste instantie lichter speelde dan de ML, maar de klank van het instrument stond mij niet echt aan. Bovendien schijn je een olifantenembouchure te moeten hebben om langer op dit instrument te kunnen spelen.

de 180ML43 vond ik nauwelijks anders spelen dan mijn eigen 180ML37. Echter de 180ML75 had een klank waar ik al snel verliefd op werd. Nu overweeg ik dus om deze 180ML75 aan te schaffen. Echter heb ik zelf dus behalve bovengenoemde ervaringen geen speelervaring met de verschillende instrumenten.

Hebben jullie wellicht meer kennis van de speeleigenschappen van de verschillende bach-modellen? En wat zijn jullie ervaringen?

MvG

Mario

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 13:30 

...een 180ML75? Bedoel je mss een 180ML72?

Heb je nog instrumenten bespeed die "behandeld" waren door ADAMS? Mijn VB 180ML43 Silverbell speelt (mede daardoor) erg goed. Het verschil t.o.v. mijn onbehandelde VB 180ML37 is erg groot. qua speelgevoel en klank, waarbij ik niet zeg dat de 37 slechter is, alleen anders...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 13:59 

....Sorry, ik bedoel inderdaad de 180ML72

Maar wat bedoel je precies met "behandeld" door Adams.

Wat merk je precies aan verschillen dan ten opzichte van de 180ML43 qua speeleigenschappen?

MvG Mario

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 14:28 

Als je nauwelijks verschil merkt tussen een ML37 en een ML43, dan maakt zo'n modificatie van Adams ook niet veel uit voor je. Het is ook moeilijk te beoordelen hoe de trompet speelde voordat ze hem behandeld hebben. Misschien was ie al goed en hoefde er niets aan te gebeuren.

Ik heb destijds een Bach ML43 Sterling Bell bij Adams gekocht die al behandeld was. Dat was in ieder geval een erg fijne trompet en heb ik veel plezier aan gehad, totdat ik een Bach Mt. Vernon vond die nog beter was.

Een 72 is een wat grotere wijdere beker t.o.v de 37. Die ML37 klinkt wat gecentreerder, bij de 72 straalt de klank dus wat wijder uit. Het is maar net wat jouw smaak is en wat je prettiger vindt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010 09:06 

Ik hoor van veel mensen die gaan voor de ML43. Nu weet ik alleen niet specifiek waarom men juist voor die kiest. Ik zelf was in elk geval erg onder de indruk van de klank van de ML72.

Die "behandeling" van Adams is mij echter nog niet geheel duidelijk.
Wat doet men dan met het instrument??

MvG

Mario

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010 10:21 

Lights-ON schreef:
...Die "behandeling" van Adams is mij echter nog niet geheel duidelijk.
Wat doet men dan met het instrument??

Wat ze precies doen houden ze geheim, (iets met extreme temperaturen hoor je wel eens) maar het zou de spanningen uit het materiaal halen wat de klank- en speel eigenschappen ten goede zou moeten komen.

Profiel  

Berichttitel: en zo is 't ook nog 's
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010 10:29 

erikveldkamp schreef:
Een 72 is een wat grotere wijdere beker t.o.v de 37. Die ML37 klinkt wat gecentreerder, bij de 72 straalt de klank dus wat wijder uit.

En daardoor heb je ook veel meer lucht nodig om de trompet te laten doen wat jij wilt; m.a.w. een ML Vincent Bach met 72 beker is een stuk minder efficient als de 180/37. Niet voor niets is de 180/ 37 de meest verkochte -en geimmiteerde- Vincent Bach.
Als jij genoeg in huis hebt om de Bach met 72 beker te kunnen mannen is er natuurlijk niks aan de hand. Mocht dat een twijfelgevalletje zijn zou ik als ik jou was eens gaan uitkijken naar een Yamaha Bobby Shew model.
Die combineeert een veel kleinere boring met een grote 72-achtige beker zodat ie net zo 'licht' speelt als een Bach met 37 beker maar dan met een bredere sound.
Omdat de Bobby Shew modellen een large leadpipe hebben voelen ze niet zo nauw aan.

Men denkt wel eens dat 't Bobby Shew model een stepbore gebouwd instrument is omdat dat dat nou eenmaal in de folder van Yamaha staat maar eigenlijk is dat niet zo. De Yamaha 6310 en 8310 Z modellen zijn ontwikkeld vanuit de oude YTR 632: een zgn. straight bore trompet met een boring van .445" en een 5 inch 72-achtige beker.
't 6310 Z model gebruikt 't zelfde ventielblok + lichtgewicht 5 inch 72-achtige messing beker gecombineerd met een -neem ik aan- leadpipe met een andere venturi en een stembocht met een grotere diameter. De opvolger 8310 Z Custom heeft een anders bewerkte beker met een zgn. French Beat Wire rand voor een betere projectie.

Mocht je gevoelig zijn voor bovenstaande gegevens: Ik heb mijn 8310 Z Custom te koop staan :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010 11:51 

Lights-ON schreef:
Ik hoor van veel mensen die gaan voor de ML43. Nu weet ik alleen niet specifiek waarom men juist voor die kiest. Ik zelf was in elk geval erg onder de indruk van de klank van de ML72.

De combinatie 43/25 (25 is het model van de mondstukbuis) is de meest speler-vriendelijke versie. De 43 beker klinkt wat lichter en compacter dan de wat donkerdere 37, en speelt wat opener. De 72 heeft op zich de meest rijke klank van de 3 standaard ML-modellen maar dat is geen allemansvriend. Je moet er merkbaar harder op werken dan de 43. De 37 zit er tussenin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur