erikveldkamp schreef:
Een 72 is een wat grotere wijdere beker t.o.v de 37. Die ML37 klinkt wat gecentreerder, bij de 72 straalt de klank dus wat wijder uit.
En daardoor heb je ook veel meer lucht nodig om de trompet te laten doen wat jij wilt; m.a.w. een ML Vincent Bach met 72 beker is een stuk minder efficient als de 180/37. Niet voor niets is de 180/ 37 de meest verkochte -en geimmiteerde- Vincent Bach.
Als jij genoeg in huis hebt om de Bach met 72 beker te kunnen mannen is er natuurlijk niks aan de hand. Mocht dat een twijfelgevalletje zijn zou ik als ik jou was eens gaan uitkijken naar een Yamaha Bobby Shew model.
Die combineeert een veel kleinere boring met een grote 72-achtige beker zodat ie net zo 'licht' speelt als een Bach met 37 beker maar dan met een bredere sound.
Omdat de Bobby Shew modellen een large leadpipe hebben voelen ze niet zo nauw aan.
Men denkt wel eens dat 't Bobby Shew model een stepbore gebouwd instrument is omdat dat dat nou eenmaal in de folder van Yamaha staat maar eigenlijk is dat niet zo. De Yamaha 6310 en 8310 Z modellen zijn ontwikkeld vanuit de oude YTR 632: een zgn. straight bore trompet met een boring van .445" en een 5 inch 72-achtige beker.
't 6310 Z model gebruikt 't zelfde ventielblok + lichtgewicht 5 inch 72-achtige messing beker gecombineerd met een -neem ik aan- leadpipe met een andere venturi en een stembocht met een grotere diameter. De opvolger 8310 Z Custom heeft een anders bewerkte beker met een zgn. French Beat Wire rand voor een betere projectie.
Mocht je gevoelig zijn voor bovenstaande gegevens: Ik heb mijn 8310 Z Custom te koop staan