joostv schreef:
jeroenransijn schreef:
Dat prettiger geluid om naar te luisteren geld dus ook voor mij.
Smaak is moeilijk uit te leggen.
Waarom iemand de kleur zwart mooier vindt dan geel? leg dat maar eens uit aan iemand die zwart niet mooi vind maar geel wel...
Ik ga ook niet meer verder argumenteren in deze discussie omdat het voor mijzelf voor mij niks duidelijk maakt, iedereen is anders en heeft een andere mening en dat respecteer ik.
hulde! zo is het...

Zo is het wat mij betreft juist niet!
Willen we serieus met elkaar discusiëren over welk onderwerp dan ook,
dan is het belangrijk om met argumenten aan te komen.
Als je een stelling met ons wilt delen moet je er rekening mee houden dat iemand het niet
met je eens is, en er tegenin gaat...
Als je reactie dan bestaat uit vaagheden met frases als;
"Tja, da's moeilijk in woorden uit te leggen" of "dat is dat gewissene etwas" of
"dat voel ik nou eenmaal zo..."
hol je een serieuse discussie uit.
De langste argumentatie kan geen enkele klank vervangen, da's een open deur,
maar een discussie afdoen met "...dát is mijn mening, en die is nét zo gegrond als jóuw mening,
en die moet je daarom respecteren, al kom ik niet met solide argumenten..."
Is dát jullie Trompet.nl? Ik hoop het niet.
Muziek in woorden verklaren is heel goed mogelijk, maar dat vereist kennis.
Gisteravond "Zomergasten" gezien, met Maarten 't Hart als gast?
Daarin zat een fragment van Leonard Bernstein die een haarscherpe analyse geeft van
Hector Berlioz's Symphonie Fantastique, ronduit geweldig!
Die man durfde dat aan omdat hij wist dat hij, na jááárenlange studie en een leven gewijd aan muziek,
in staat was om op een zinnige (en humoristische) manier over grote componisten en hun composities te praten...
Dát is respect!
OK, wij zijn niet Leonard Bernstein, maar eenvoudige trompet boerelullen,
maar laat dát ons alsjeblieft niet beletten eerst even na te denken voordat we in de pen klimmen,
omdat we vandaag nog niks hebben geschreven op trompet.nl.
I rest my case.
waarmee nog steeds gezegd: ik vind blauw mooi, jij niet... dan kun je uren lullen over het waarom ik het wel vind en jij niet maar dat blijft dus een smaak kwestie.
Of je dat goed en onderbouwd kan verwoorden maakt in mijn ogen weinig uit.
Het is natuurlijk wel zo dat inhoudelijk discussiëren een pre is binnen dit forum.
Natuurlijk, dat zullen we ook allemaal met elkaar eens zijn.
Maar er is toch niks mis mee om elkaar niet te vinden in een discussie? als je elkaar maar respecteert om de mening die je hebt?
Volgens mij was dat de strekking van Jeroen's verhaal.
Het komt namelijk nogal eens voor dat we in het heetst van de strijd hier en daar wat fel worden of persoonlijke shit uiten en dat is natuurlijk weer niet wenselijk.
Hoe dan ook... Smaak blijft een hekel punt binnen discussies.
Je kunt aantonen dat een motor van een Audi Kwalitatief beter is dan die van een Citroen, maar dan kun je die Citroen nog wel beter vinden rijden???