trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Roy Hargrove
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 07:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 12:02 

De Ronde Van schreef:
joostv schreef:
jeroenransijn schreef:
Dat prettiger geluid om naar te luisteren geld dus ook voor mij.
Smaak is moeilijk uit te leggen.
Waarom iemand de kleur zwart mooier vindt dan geel? leg dat maar eens uit aan iemand die zwart niet mooi vind maar geel wel...
Ik ga ook niet meer verder argumenteren in deze discussie omdat het voor mijzelf voor mij niks duidelijk maakt, iedereen is anders en heeft een andere mening en dat respecteer ik.

hulde! zo is het... 8)

Zo is het wat mij betreft juist niet!
Willen we serieus met elkaar discusiëren over welk onderwerp dan ook,
dan is het belangrijk om met argumenten aan te komen.
Als je een stelling met ons wilt delen moet je er rekening mee houden dat iemand het niet
met je eens is, en er tegenin gaat...
Als je reactie dan bestaat uit vaagheden met frases als;
"Tja, da's moeilijk in woorden uit te leggen" of "dat is dat gewissene etwas" of
"dat voel ik nou eenmaal zo..."
hol je een serieuse discussie uit.
De langste argumentatie kan geen enkele klank vervangen, da's een open deur,
maar een discussie afdoen met "...dát is mijn mening, en die is nét zo gegrond als jóuw mening,
en die moet je daarom respecteren, al kom ik niet met solide argumenten..."
Is dát jullie Trompet.nl? Ik hoop het niet.
Muziek in woorden verklaren is heel goed mogelijk, maar dat vereist kennis.
Gisteravond "Zomergasten" gezien, met Maarten 't Hart als gast?
Daarin zat een fragment van Leonard Bernstein die een haarscherpe analyse geeft van
Hector Berlioz's Symphonie Fantastique, ronduit geweldig!
Die man durfde dat aan omdat hij wist dat hij, na jááárenlange studie en een leven gewijd aan muziek,
in staat was om op een zinnige (en humoristische) manier over grote componisten en hun composities te praten...
Dát is respect!
OK, wij zijn niet Leonard Bernstein, maar eenvoudige trompet boerelullen,
maar laat dát ons alsjeblieft niet beletten eerst even na te denken voordat we in de pen klimmen,
omdat we vandaag nog niks hebben geschreven op trompet.nl.
I rest my case.

waarmee nog steeds gezegd: ik vind blauw mooi, jij niet... dan kun je uren lullen over het waarom ik het wel vind en jij niet maar dat blijft dus een smaak kwestie.
Of je dat goed en onderbouwd kan verwoorden maakt in mijn ogen weinig uit.
Het is natuurlijk wel zo dat inhoudelijk discussiëren een pre is binnen dit forum.
Natuurlijk, dat zullen we ook allemaal met elkaar eens zijn.
Maar er is toch niks mis mee om elkaar niet te vinden in een discussie? als je elkaar maar respecteert om de mening die je hebt?
Volgens mij was dat de strekking van Jeroen's verhaal.
Het komt namelijk nogal eens voor dat we in het heetst van de strijd hier en daar wat fel worden of persoonlijke shit uiten en dat is natuurlijk weer niet wenselijk.
Hoe dan ook... Smaak blijft een hekel punt binnen discussies.
Je kunt aantonen dat een motor van een Audi Kwalitatief beter is dan die van een Citroen, maar dan kun je die Citroen nog wel beter vinden rijden???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 12:13 

Ik heb Leonard Bernstein ook al eens horen uitleggen dat ware muzikaliteit heel ongrijpbaar is. Hij legt hierbij uit dat het soms niet te verklaren is waarom de ene muzikant geprezen, en de andere verguisd wordt. Los van alle kennis en kunnen is er volgens hem dus ook nog een ongrijpbare "gewissen etwas"-factor die er niet alleen toe doet, maar zelfs in veel gevallen net het verschil maakt tussen iets willen beluisteren, of niet.

Over argumenten gesproken: ik zou wel eens wat argumenten willen horen, van degenen die die mening zijn toegedaan, waarom, om bij het onderwerp te blijven, Nicholas Payton muzikaal gezien een hogere rangorde zou hebben dan Roy Hargrove.
Eric heeft hier geschreven dat hij meer slechte opnames van Hargrove heeft dan van Payton, maar in welk opzicht zijn die slecht? Ik hoor bij Roy veel meer avontuur in zijn lijnen, terwijl Payton veel meer bij de basis blijft. Misschien vind jij zijn avonturen slecht of zelfs fout klinken, terwijl ik die andere kleuren juist wel kan waarderen.
Ook met een opmerking als: "Payton heeft meer te melden dan Hargrove" weet ik niet goed wat ik aanmoet. Ik hoor juist bij Hargrove meer rijkdom en vorsingsdrang.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 13:47 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 14:03 

erikveldkamp schreef:
Roel schreef:
Ook met een opmerking als: "Payton heeft meer te melden dan Hargrove" weet ik niet goed wat ik aanmoet. Ik hoor juist bij Hargrove meer rijkdom en vorsingsdrang.

Ik bedoel daarmee dat Payton naar mijn mening meer variëteit in zijn lijnen heeft, een diepere kennis van harmonieën heeft en interessantere ritmische patronen speelt. Meer roots, en ook meer soul in zijn spel heeft. Het swingt ook meer en hij hoeft niet terug te vallen op bepaalde truucjes zoals circulair breathing om wat "excitement" te forceren.

Ik vind Payton juist "voorspelbaar" en traditioneel (boppig zeg maar) en Hargrove veel vrijer/ moderner. Als je met kennis van Harmoniën dat Beboppige bedoelt, dat doet Payton idd veel meer (wat voor mij afdoet aan oorspronkelijkheid) maar dat wil niet zeggen dat Hargrove dat niet kan, die kiest er(denk ik) voor dat niet te doen. Wat ik me altijd afvraag als ik naar iemand luister is: Zou ik hem/haar alleen door ernaar te luisteren eruit kunnen pikken? Dat zou me bij Hargrove beter lukken dan bij Payton vermoed ik, dat bedoel ik met eigenheid voor het geval daar vragen over ontstaan.

En qua swing, ik vind Payton niet zo hard swingen als Hargrove eerlijk gezegd. Er zit te weinig spanning in zijn rek van de tijd om het zo te zeggen. Het is te netjes binnen de groove. Ik hou heel erg van die spanning tussen net wel en niet op tijd komen.

Technisch is Payton denk ik een betere trompettist als het aankomt op souplesse en snelheid etc. maar dat vind ik eerlijk gezegd niet belangrijk.
Wynton is een schoolvoorbeeld van alles voor mekaar hebben maar doodsaai zijn... (vind ik)
Bovendien vind ik dat Hargrove als jazzcomposer echt wel iets toevoegd aan het genre.

(Eerlijkheids halve moet ik zeggen dat ik 2 jaar geleden bij Hargrove in slaap viel tijdens North Sea omdat het me een partij ongeïnspireerd geneuzel was.... Hij is die eigenheid ook een tijdje kwijt geweest volgens mij, maar je kunt niet altijd pieken)

Beide heren trompettisten, zowel Hargrove als Payton zijn niet mijn favoriet, maar als ik moest kiezen koos ik Hargrove voor de eigenheid. Hoewel ik naar beiden met plezier kan luisteren.
Mijn all time favoriete trompettist is Lee Morgan (maar dit geheel terzijde)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 14:17 

joostv schreef:
Ik vind Payton juist "voorspelbaar" en traditioneel (boppig zeg maar) en Hargrove veel vrijer/ moderner. Als je met kennis van Harmoniën dat Beboppige bedoelt, dat doet Payton idd veel meer (wat voor mij afdoet aan oorspronkelijkheid) maar dat wil niet zeggen dat Hargrove dat niet kan, die kiest er(denk ik) voor dat niet te doen. Wat ik me altijd afvraag als ik naar iemand luister is: Zou ik hem/haar alleen door ernaar te luisteren eruit kunnen pikken? Dat zou me bij Hargrove beter lukken dan bij Payton vermoed ik, dat bedoel ik met eigenheid voor het geval daar vragen over ontstaan.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik hou meer van de kleuren van de lijnen van Hargrove, omdat ze wat avontuurlijker zijn. Payton speelt wat meer binnen de regeltjes, zelfs wat meer binnen de diatoniek, in die zin zou ik Hargrove dus hoger in de muzikale rangorde plaatsen dan Payton.

Een voorbeeld van een solist wiens kleurgebruik ik briljant vind is Chick Corea. Soms bedient Hargrove zich van een soortgelijk palet.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 14:18 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 14:22 

erikveldkamp schreef:
Tja, blijkbaar hebben jullie dan toch hele andere opnames dan ik of hele andere oren. Of beide, dat kan natuurlijk ook.

Wynton was op zijn top wat mij betreft net nadat hij solo verder ging na Blakey. Zijn eerste soloplaten zijn ongelofelijk grensverleggend en zeker niet saai. Geweldige ritmesecties had hij toen ook met Hancock, Tony Williams en Ron Carter, maar daarna ook met Jeff Tain Watts en consorten.

MAAAAAARRRRR....

Het ging me in eerste instantie dus niet om trompettisten met elkaar te vergelijken. Het verbaasde me alleen dat Roel Hargrove kwalificeert als buitencategorie. Dan doe je wat mij betreft onrecht aan al die grootheden die ervoor zijn geweest. Armstrong, Clifford, Hubbard, Fats Navarro, Lee Morgon, Miles, Dizzy, CT e.d. die waren buitencategorie.

mmmh, dat is dan ook weer een waarheid als een koe... hahaha...
En idd. de begin tijd van Wynton is te gek! Blakey dingen en net daarna maar vanaf zeg maar het moment dat men hem tot trompetgod gebombardeerd heeft ben ik afgehaakt.
Als je alleen die Ken Burns Film al kijkt, daar word je toch kotsmisselijk van? arrogante kwal

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 14:32 

joostv schreef:
.
Je kunt aantonen dat een motor van een Audi Kwalitatief beter is dan die van een Citroen, maar dan kun je die Citroen nog wel beter vinden rijden???

Dit laatste... Ik ben een verstokte citrofiel. Dus neem je de sporadische gekkigheid van die fransozen maar voor lief...

En zo geldt het ook voor de discussie over hargrove, en smaak....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur