trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > interviews - u bent nu hier  
   > trompet.nl interviews
 

 

 

 

 

 

 

 



Interview met Erik Veldkamp

Erik Veldkamp wordt binnenkort 34 jaar en gaat zorgeloos alleen door het leven. Zijn hobbies zijn muziek, muziek en dan muziek, daarnaast zit hij veel achter/voor de computer te internetten of alles wat zo met computers te maken heeft. Hij speelde tijdens zijn studie al met het Metropole Orkest, de Skymasters, de Dutch Jazz Orchestra, the Glenn Miller Orchestra en verschillende popbands. Hij speelde met verschillende big bands zoals de Jazz Orchestra of the Concertgebouw, King of Swing Orchestra, Brussels Jazz Orchestra, Big Band Bremen, Sunday Night Orchestra, Body Check, Millenium Jazz Orchestra. Hij is vast orkestlid bij de Dutch Jazz Orchestra en the Glenn Miller Orchestra.

Onderstaande vragen aan Erik Veldkamp zijn ingezonden door bezoekers van trompet.nl.

Ben je opgegroeid in een muzikale familie?


Ik heb/had wel familieleden die ook op de fanfare zaten. Maar om die nou muzikaal te noemen... Mijn neefje en nichtje schijnen meer aanleg te hebben.

Wanneer ben je begonnen met trompet spelen?

Ik ben op 8 jarige leeftijd bij de plaatselijke fanfare begonnen tegelijk met mijn vader die na een jaar tenortuba te hebben gespeeld weer gestopt is. Ik ben dus iets verder gekomen. Waarom trompet, ik geloof dat ik op cornet of bugel ben begonnen, ik kan me dat niet meer herinneren. Meestal geven ze je bij de vereniging een instrument die beschikbaar is.

Waar heb je leren spelen?

Eerst 8 jaar op de plaatselijke muziekschool, daarna 2 jaar vooropleiding Conservatorium Zwolle (in eerste instantie klassiek maar na 1 jaar had ik door dat dat mijn ding niet was). Na 3 jaar hoofdopleiding Trompet LM van Eddie Engels ben ik naar Hilversum gegaan om verschillende redenen. Daar kreeg ik les van Bert Joris, Ferdinand Povel,Allan Botschinsky,Rob Madna (voor improvisatie) en Jan Oosthof (voor techniek en lead).

Wanneer besloot je om van trompetspelen je werk te maken?

Al vrij jong, rond mijn 14e jaar wist ik al dat ik trompettist wilde worden. Ongeveer toen ik op D-nivo de muziekschool volgde.

Hoe kreeg je je eerste (orkest)baan?

Ik heb als freelancer nooit een vaste baan gehad. Ik ben wel de vaste 1e trompettist van het Glenn Miller Orchestra maar wij werken daar op freelance basis.

Vind je trompetspelen moeilijk? Is het moeilijk te beheersen?

Het ligt eraan hoe je dat opvat. Het meeste werk wat ik doe, leadtrompet spelen in een big band gaat me makkelijk af. Maar als ik me stort op het improviseren of iets licht klassieks moet spelen bij het Metropole orkest of zo dan wordt het een ander verhaal. Dan kom je je beperkingen tegen. Als je die dingen dan redelijk succesvol speelt geeft het wel veel voldoening.

Neem je tijdens een vakantie afstand van je trompet?

Ik ga nooit op vakantie, ik ben blij als ik eens thuis ben. Ik buzz praktisch nooit.

Hoeveel instrumenten heb je?

Redelijk veel (zie mijn website www.erikveldkamp.tk). Ik ben sinds vorig jaar een beetje verslaafd geraakt aan trompetten.

Wat is de geschiedenis van je oudste trompet?
Mijn oudste trompet is niet zo interessant (King Silversonic 1933). Mijn trots is mijn Bach Mt.Vernon uit 1964. Deze heb ik dit jaar via eBay gekocht en het was en is de beste trompet die ik ken.

Hoe onderhoud je jezelf? Of doe je aan Yoga of Alexander techniek?

Ik had door het vele reizen weinig energie meer (ook teveel kilo’s) en ben sinds april weer met hardlopen begonnen. Ik loop nu zo’n 10 km per dag.
Claudio Roditti zei eens tegen mij dat ik een natuurlijk embouchure heb. Dit betekent niet dat ik niet hoef te studeren maar wel dat ik redelijk gemakkelijk mijn optredens doorkom ook als ik wat minder in vorm ben. Wat betreft yoga en alle andere technieken, laat ik erover zeggen dat het voor andere mensen een uitkomst is.

Vind je jezelf een perfectionist?

Ik vind mezelf wel een perfectionist maar vaak is het moeilijk om dat in de praktijk te brengen. Er is vaak geen tijd om dingen perfect te spelen. In de klassiek muziek is er meer budget dus meer repetitietijd voor een concert. Als ik bijv. Met het Jazzorchestra van het Concertgebouw speel hebben we 1 repetie van 3 uur voordat we in het Concertgebouw optreden.

Hoeveel uur per dag studeer je in een orkest?

Als ik van mijn big band optredens uitga, 2 sets per avond van een uur soms 3. Bij het Glenn Miller Orchestra repeteren we nooit, we doen zo’n 200 optredens per jaar. Bij andere orkesten komt per optreden nog zo’n 3 uur repetitie bij plus een soundcheck.

Studeer je vaak? Iedere dag?

Ik studeer niet elke dag. Als ik lead speel wil ik overdag mijn spieren de kans geven om zich te herstellen van de vorige avond. Nu in de zomer heb ik meer tijd en studeer dus wel elke dag 1 a 2 uur. Ik begin met staccato oefeningen en studeer wat Clifford Brown licks. Soms doe ik wat klassieke etudes (Charlier, Arban of mijn eigen etudes). Daarna studeer ik transcripties van solo’s (zie mijn website) en improviseer ik zelf op verschillende stukken. Ik kan de play-alongs van Bob Mintzer aanraden (naast mijn eigen boeken natuurlijk).

Hoe collegiaal zijn je sectieleden? Is er een vorm van competitie?

Mijn sectieleden zijn erg collegiaal. Er is geen competitie maar je trekt je aan mekaar op. In mijn werk is het zo dat ik bijna elk optreden wel met een andere sektie speel maar we kunnen allemaal goed met elkaar opschieten. Ook als ik met buitenlandse big bands werk.

Indien je principal of lead bent, hoe zie je deze taak in?

Een lead trompettist is naast de drummer en bassist de belangrijkste man van een big band. Hij zet de koers uit hoe een big band klinkt. Een goede lead moet naast alle trompetvaardigheden een duidelijke mening hebben hoe hij dingen wil laten klinken/swingen. Een goede lead dwingt dat ook af door consequent te zijn in zijn spel qua timing, frasering, afsluitingen van noten ect. Als er een nieuw stuk op de lessenaar komt dan bepaalt de lead meestal ook hoe bepaalde passages gespeeld moeten worden (dynamiek, frasering ect.).

Zijn er nog steeds net zoveel mogelijkheden voor jonge muzikanten om zich goed muzikaal te ontwikkelen als in jouw tijd vroeger?

Mijn tijd vroeger ? zo oud ben ik nog niet !
Het is nu veel gemakkelijker om je te ontwikkelen. Al het studiemateriaal is voor iedereen toegankelijk zoals cd’s,boeken, video’s ect. Wat wel moelijker is voor de nieuwe generatie om een kans te krijgen om met de top mee te mogen spelen omdat er minder werk is dan vroeger, dus minder invallers nodig ect.

Naar wat voor soort muziek luister je?

Ik luister naar vele soorten muziek als het maar nivo heeft, maar big band heeft mijn voorkeur. Maar omdat ik ook arrangeur ben luister ik in eerste instantie altijd naar de compostie/arrangement en daarna naar de rest.

Wat zeg je als mensen naar je beroep vragen en wat voor reactie krijg je dan vaak?

Muzikant.
Kun je daarvan leven !

Wie is je idool? Naar wie heb je altijd tegen opgekeken en/of kijk je nog steeds tegen op?

Dat zijn er zoveel. Een paar in willekeurige volgorde zijn : Stravinsky, Duke Ellington, Ravel, Debussy, Clifford Brown, Freddie Hubbard, Wynton Marsalis, Randy & Michael Brecker, Gill Evans, Dick Oatts, Thad Jones, Maria Schneider, Bob Brookmeyer ect.
Ik ben niet idolaat maar probeer er iets van te leren.

Op welk merk/type mondstukken en trompetten speel je voornamelijk?

Ik heb meestal op Bach trompetten gespeeld met een Bob Reeves mondstuk. Sinds deze zomer heb ik een Monette B993 (met verschillende Monette mondstukken) en ben deze nu aan het uitproberen.

Ben je begonnen in de hafabra wereld of gelijk in de jazz op een muziekschool ofzo?

Ik ben in de fanfare begonnen met de muziekschool ernaast. Ik ben pas met jazz in aanraking gekomen op mijn 17e. Ik speelde toen in mijn eerste amateur big band.


Wat zijn nou goeie mondstukken om te spelen met een scherpe klank.

Ik speel zelf alleen maar Bob Reeves en Monette maar collega’s (lead) spelen ook op Gardinelli. Ik denk dat een Bach met een D of E cup ook wel voldoen, die zijn wat goedkoper.

Zit u alleen maar dagen te trompetten of heeft u nog andere dingen te doen.

Omdat ik ook arrangeur ben schrijf ik ook veel muziek bijv. voor de Haske of een arrangement voor een fanfare.

Bent je ook diegene die altijd met de "night of the proms" concerten lead speelt? Of is dat iemand die op je lijkt?

Dat is mijn collega Serge Plume uit Belgie, hij deed ook atltijd Paul de Leeuw en Marco Borsato. Ik speel regelmatig met hem in Duitsland.

Hoe krijg je snellere vingers?

Dat vraag ik me ook al jaren af, waarschijnlijk veel chromatiek studeren. Je hebt ook speciale rubberen knijpballetjes om je vingers sterker te maken.

Kun je gedetailleerd beschrijven hoe je zo'n sterk embouchure hebt gekregen?

Ik had van nature al een goed embouchure. Ik speel nu niet veel hoger als op mijn 15e alleen omdat ik 200 keer per jaar lead speel ontwikkel je je spieren natuurlijk. Je moet het vergelijken met marathon lopen. Dat bouw je ook langzaam op. Het is niet zo dat ik alleen maar hoog zit te studeren. In tegen deel, ik heb nog nooit zitten te studeren om hoger te kunnen spelen. Wat ik wel deed is 1e partijen meespelen met bijv. de Thad Jones big band om ook de swingfeel te voelen.

Wat is het mooiste/moeilijkste stuk wat u heeft gespeeld?

Ik heb een paar jaar geleden een project gedaan met het Metropole orkest met spaanse flamengo muziek (als 1e trompettist). Dit is een van mijn moeilijkste (andere ritmes) maar mooiste concerten geweest. Het was ook live op de radio, dat is meestal extra spannend.

Welke trompet bespelen meeste van jullie eigelijk en kun me ook merk cornet adviseren.

De meeste spelen Calliccheo maar ik ben hier zelf niet zo weg van. Ik heb ook 3 jaar hierop gespeeld maar vond de trompet erg beperkt (niet allround maar wel erg geschikt voor pop) en de ventielen liepen altijd slecht. Andere spelen op Bach, Yamaha, Schilke ect. Ik kan geen merk cornet adviseren. Ik denk dat de bekende merken ook allemaal wel een goede cornet maken, het is meer een smaak kwestie denk ik net zoals trompet.

In welk orkest was het het leukste om te spelen?

De Skymasters maar die spelen niet meer. Als je een leuk project doet met het Metropole orkest dan is dat natuurlijk ook niet verkeerd (zoals met Bill Holman of Vince Mendoza).

Van waar haal je je improvisatie als je jazz-muziek speelt.

Dat is een moelijke vraag om kort antwoord op te geven. Veel luisteren en proberen na te spelen, kennis van de materie (ook theorie) en veel creativiteit. Ze zeggen wel eens, je moet heel veel studeren en daarna alles vergeten en beginnen met improviseren anders klinkt het zo gestudeerd.

Hoeveel uur per dag oefen je, ik speel zelf ook trompet en ik vroeg een keer aan mijn vader ( die speelt tuba ) hoelang bekende trompetisten per dag oefenen, mijn vader zei toen dat dat wel zes uur per dag kan zijn. Klopt dat?

Ik studeer veel te weinig en ben blij als ik aan een uur kom. Trompettisten zoals Wynton Marsalis hebben alijd wel 4 tot 6 uur per dag gestudeerd.

Elke student zou tijdens zijn studie wel bij het metropole e.d. willen spelen. Hoe ben je erbji gekomen? via netwerken of gewoon auditie gedaan?

Toen ik in Hilversum ging studeren viel ik al vrij snel in bij het Metropole orkest. Dit kwam natuurlijk omdat je daar in het hol van de leeuw zit. Later kreeg ik ook les van Jan Oosthof de 1e trompettist vab het Metropool orkest, hij nam me overal mee naartoe zoals de Skymasters. Daarnaast moet je wel de goede kwaliteiten hebben om daar te kunnen functioneren. Je weet nooit wat voor muziek er op de lessenaar komt. Als leadtrompettist moet je de hoge noten ook bij de 3e,4e of 5e opname nog even fris spelen (of dat het zo lijkt voor de buitenwacht) en je moet je goed kunnen concentreren.
Trouwens ik zit niet vast bij het Metropole orkest maar val wel eens in, zolang dat nog kan !




Overige interviews:

> Jazz - Maite Hontelé
> Jazz - Rik Mol
> Jazz - Erik Veldkamp

> Solist - Jens Lindemann
> German Brass - Matthias Höfs

> RFO - Hans van Loenen
> RFO - Hessel Buma

> RPhO - André Heuvelman
> RPhO - Arto Hoornweg
> RPhO - Simon Wierenga
> RPhO - Jos Verspagen


> Discussieer over dit onderwerp
  geschiedenis
  mondstukken
  interviews
  forum
  docenten
  vraag & aanbod
  links database
mailing-list
  contact

  www.trombones.nl
 


Copyright © trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.