|
|
Trompettist/1e Cornettist - Arto Hoornweg
Arto Hoornweg is zeer gelukkig getrouwd met Femke en heeft vier geweldige kinderen. Voor
hobbies heeft hij niet al te veel tijd, maar rent drie maal per week en doet aan fitness,
vaak 's-avonds nog na een concert.
Daarnaast probeert hij veel te lezen en interesseerd hij zich voor zijn
familiegeschiedenis, psychologie en internationale politiek.
Wensen: "een betere wereld waar de mensen wat beter voor elkaar proberen te zorgen en
"last but not least" samen met Femke proberen onze kinderen op te laten groeien
tot geweldige mensen."
Zijn baan in het orkest is die van sectiespeler en het spelen van de 1e cornet
partijen, daarnaast geeft hij les aan het conservatorium in Utrecht.
Wanneer ben je met trompet spelen begonnen, en waarom
nou juist trompet?
8 jaar, mijn vader speelde trompet.
Ben je opgegroeid in een muzikale familie?
Wij luisterden thuis naar goede muziek, ook veel klassiek en Jazz. Mijn vader speelde als
jongeman goed trompet en was zeer muzikaal.
Wie heeft jou trompet leren spelen?
Uiteindelijk heb ik echt leren spelen van James Stamp in Los Angeles, door hem werd ik
echt bewust van e.a. Daarnaast de voortdurende omgang met voortreffelijke collega's
beschouw ik ook als zeer positief, je kunt van goede spelers altijd iets leren.
Op welke leeftijd besloot je hiervan je beroep te maken
en te gaan studeren aan een conservatorium?
Toen ik 10 was wist ik al dat ik hier mijn beroep van wilde maken, ik heb daar ook nooit
meer aan getwijfeld.
Vind je trompet spelen
moeilijk? Is het moeilijk om het instrument goed te kunnen beheersen?
Op zich vind ik trompetspelen niet echt moeilijk, alleen omdat het nauw verbonden is met
je emoties, kunnen er situaties en perioden in je leven ontstaan waarin je het je zelf wel
erg moeilijk maakt. Kunst is het dan om je op de goede manier te "focussen" en
rustig de weg terug te vinden. Het talent waarmee je geboren bent, kan in principe niet
verloren gaan.
Wanneer kreeg je je eerste vaste baan om te spelen in
een orkest?
Het toenmalige orkest van het Oosten in 1978, dat heette toen het Overijssels
Philharmonisch Orkest. Ik was er eigenlijk al direkt weer weg omdat ik door die baan niet
meer in staat was mij freelance werk in de randstad te doen. Daar komt bij dat ik altijd
in het Rotterdams Philharmonisch heb willen spelen en dat gebeurde dan ook in 1982. Ik had
daar als invaller al erg veel gespeeld vanaf 1975.
Hoeveel instrumenten heb je? En welke?
Te veel.
Wat is de geschiedenis van
je oudste trompet?
Mijn oudste trompet is de Bench piccolo trompet die ik in 1985 van James Stamp heb
gekregen. Ik denk dat dat instrument uit de jaren 60 is.
Hoe blijf je in goeie conditie?
Door meditatie, sport, buzzen zoals James Stamp mij dat geleerd heeft en veel spelen.
Hoeveel uur per week moet je gemiddeld spelen in het
orkest in een normale week?
Wanneer ik in het orkest speel, gemiddeld 5 repetities en twee of drie concerten.
Neem je je instrument mee op vakantie?
Nooit neem ik een instrument mee op vakantie, omdat ik het nodig heb om af en toe eens
volledig weg te zijn van de trompet en tijd voor mijn gezin te hebben en met andere dingen
bezig te zijn.
Studeer je iedere dag?
In principe studeer ik iedere dag. Wanneer ik moet werken speel ik ongeveer een half uur
voor de repetitie begint, buzzen op lip en mondstuk en Jim Stamp's warm-up studies en
toonladders. Wanneer ik echt vrij ben, studeer ik gemiddeld een 2 1/2 a 3 uur 's-morgens.
Buzzing basics van Jim Thompson vind ik erg prettig om te studeren, Schlossberg en
Clarke's Technical studies. Daarnaast simpele dingen als Concone': "the complete
solfeggi".
Vind je jezelf een perfectionist?
Ja vreselijk vermoeiend, het is bijna nooit goed. Maar voor mij wel de enige manier om
goed te spelen.
Hoe collegiaal zijn je sectieleden? Is er een vorm van
competitie?
Mijn collega's zijn hele goede spelers en fijn om mee samen te werken. Competitie is er
niet voor elkaar, iedere keer gaan we weer voor perfectie en zet iedereen zich volledig
in.
Geloof je? Zo ja, denk je dat je geloof het spelen kan
beïnvloeden?
Ik geloof in God en ervaar daardoor dat ik het leven in een totaal ander perspectief zie
dan in de periode die aan mijn geloof vooraf ging. Of ik moet zeggen, dat er nu pas echt
een perspectief voor mij is.
Zijn er nog steeds net zoveel mogelijkheden voor jonge
muzikanten om zich goed muzikaal te ontwikkelen als in jouw tijd vroeger?
Op zich word ik niet echt enthousiast van de de Nederlandse overheid en haar destructieve
beleid t.o.v. de kunsten en m.n. de orkestwereld in 't algemeen. Feit is echter wel dat
er, net zoals in de jaren dat ik studeerde, er voor uitstekende spelers altijd genoeg werk
is, maar je moet je dan in ieder geval voor 100% inzetten, of wellicht is volledig
toewijden wel een beter begrip.
Naar wat voor soort muziek luister je?
Met vier kliene kinderen in huis en de hele dag met een trompet, niet zo erg veel. Wanneer
ik dat wel doe is het meestal Glen Gould (piano), Kathleen Ferrier(alt) of Clifford Brown,
Dino Lipatti(piano).
Wat zeg je als mensen naar
je beroep vragen en wat voor reactie krijg je dan meestal?
Meestal hebben zij geen idee waar wij mee bezig zijn en wat er voor nodig is om op een
hoog niveau te presteren.
Wie is je idool, of wie
inspireert je?
Op trompet gebied Maurice Andre, niet te overtreffen en als pedagoog Jim Stamp, niet
alleen een unieke leraar maar ook een unieke man.
Welk merk/type mondstukken gebruik je voornamelijk?
Ik doe nooit iets met mondstukken, gewoon een Bach 1 c op de c trompet en een 7 d op de
piccolo.
Bedankt voor je tijd!
Jij ook bedankt!
Volgende maand een andere collega van Arto Hoornweg.
|
|
|
|
|
|
|
|