|
|
Solotrompettist - Hessel Buma
Hallo Hessel, zou je in het
kort iets over jezelf willen vertellen?
Ik ben geboren in IJsbrechtum (bij Sneek) in 1972. Heb nog een broer en 2 zussen. Toen we
in Sneek kwamen wonen kwam ik bij de fanfare. Na de middelbare school ging ik
vooropleiding doen en daarna conservatorium. Eerst Amsterdam toen Groningen en daarna Den
Haag. Bij respectievelijk Peter Masseurs, Auke van der Merk en Ad van Zon. Tijdens mijn
studie kreeg ik in 1998 een baan als tutti bij het Gelders Orkest, een jaar later als plv.
1e bij het Radio Kamerorkest en nog weer 4 jaar later als solotrompettist bij het Radio
Philharmonisch Orkest. Tevens ben ik sinds kort aangesteld als docent aan het
conservatorium van Groningen. In mijn vrije tijd, die schaars is, heb ik kort geleden mijn
motorrijbewijs gehaald. (kan tegenwoordig in de vakopleiding trompet geïntegreerd
worden). Verder ben ik bezig mijn brevet te halen van het schermvliegen op parapente.
Wanneer ben je met trompet spelen begonnen en waarom nou juist trompet?
Ik ben op mijn 8e begonnen, eerst op de bugel want trompettisten waren er genoeg bij de
fanfare. Al snel bleek ik qua toon niet geschikt voor de bugel dus werd er toch een
trompetje geregeld.
Ben je opgegroeid in een muzikale familie?
Jazeker, mijn vader is een bevlogen organist. Als ik dan ´s avonds moest gaan slapen was
hij vaak nog aan het orgelspelen in de kamer ernaast.
Waar heb je leren trompet spelen en van wie?
De allereerste beginselen dus op de bugel zijn me bijgebracht door Wybren Valkema (niet
met bolle wangen blazen) aan de muziekschool van Sneek. Later werd hij opgevolgd door de
altijd enthousiaste Tseard Verbeek die me ook veel geleerd heeft. Hij runde op dat moment
een bloeiend koperblazers ensemble waarvan veel mensen nog steeds in de muziek actief
zijn.
Wanneer heb je besloten hiervan je beroep te gaan maken
en te gaan studeren aan een conservatorium?
Deze Tseard Verbeek is degene die me destijds voorstelde om naar het conservatorium te
gaan. Ik had zelf niet echt de drive om dat te doen omdat tot dan toe ik
altijd dacht dat ik daar niet goed genoeg voor zou zijn. Samen met de overtuigingskracht
van trombonist van het Rott.Phil. Remko de Jager (zat ook op die muziekschool en
middelbare school) ben ik zover gekomen om naar het conservatorium te gaan.
Vind je trompet spelen moeilijk? Is het moeilijk om het
te beheersen?
Dat is wisselend, de ene keer gaat het makkelijker als de andere keer. Soms heb je het
gevoel dat alles kan en lukt. Ben iemand die relatief veel studie nodig heeft. Als ik die
tijd niet neem gaat het voor je gevoel altijd minder. Je kunt je er ook heel makkelijk
afmaken maar ik denk dat je er net zo weinig voldoening uithaalt als je er als energie in
gestopt hebt.
Wanneer kreeg je je eerste vaste baan om te spelen in
een orkest?
Mijn eerste baan was bij het Gelder Orkest in Arnhem in 1998. Die baan heb ik een jaar
gehad, wat veel te kort was, maar toen kwam er een vacature bij het Radio Kamerorkest in
Hilversum. Het Gelders Orkest heeft een fantastische kopersectie, en het is natuurlijk
leuk om daar deel van uit te maken. Ook al heb ik daar maar één jaar gespeeld toch
blijft het nog een beetje mijn orkest.
Hoeveel instrumenten heb je? En welke?
Niet eens zo ontzettend veel namelijk 3 c-trompetten, 2 bes-trompetten een piccolo
trompet. Dat was het geloof ik. De c-trompetten zijn 2 van Marcinkiewicz en een Bach, de
bes-trompetten een Olds en een Schilke, en de piccolo is ook een Schilke.
Wat is de geschiedenis van je oudste trompet?
Dat is de Marcinkiewicz waar ik al jaren op speel, je bent daarmee natuurlijk het meest
verbonden. Je kent dat instrument het beste en dus speelt die het lekkerst. Ik heb hem
tijdens mijn studie gekocht van Auke van der Merk mijn leraar toen. Bij het Nederlands
Philharmonisch Orkest zijn ze een korte tijd gebruikt. Vanaf het begin heb ik me thuis
gevoeld op dat instrument.
Hoe blijf je in goede conditie?
Ik geloof dat ik geestelijk wel een vrij stabiel mens ben die zich niet zo snel gek laat
maken, ben niet echt een sportmens alhoewel mijn algehele lichamelijke conditie helemaal
niet zo slecht is. Dat heeft misschien wel te maken met het feit dat je iedere dag toch
intensief bezig bent je lichaam extra te activeren, want om je niveau te handhaven en te
verbeteren moet je toch studeren.
Hoeveel uur per week moet je gemiddeld spelen in het
orkest in een normale week?
Geen idee, 30?
Neem je je instrument mee
op vakantie? Buzz je dan bijvoorbeeld?
Nee natuurlijk, niet als ik dan nog moet spelen blijf ik liever thuis. Als ik op vakantie
ga dan is dat omdat ik even wat anders aan mijn hoofd wil.
Studeer je iedere dag? En hoe lang wat doe je dan?
Er zit wel eens een rustdag tussen maar over het algemeen...ja, ik ben iemand die dat
nodig heeft. Ik doe wisselende dingen als structureel techniek verbeteren, of je
orkestpartijen studeren of etudes studeren.
Vind je jezelf een perfectionist?
Ja ik zie mezelf wel als een perfectionist. Ik ben niet snel tevreden. Ik geloof dat een
zeker perfectionisme ook wel nodig is op als die ik nu heb. Het is voor mij namelijk ook
een manier om scherp te blijven en niet in te zakken naar een niveau waar niemand gelukkig
van wordt.
Hoe collegiaal zijn je sectieleden? Is er een vorm van
competitie?
Ik moet zeggen dat ik het met mijn huidige collegas weer zeer getroffen heb, net als
in het vorige orkest en het orkest daarvoor dus ik ben bijna zover om de trompettist als
mens op een hoger plan te zetten. Er is een gezonde vorm van competitie en dat is maar
goed ook, want op die manier blijf je luisteren naar anderen: wat ze doen en hoe ze het
doen. Dat is interessant en op die manier blijf je jezelf verbeteren.
Indien je principal of lead bent, hoe zie je deze taak
in?
Sinds september heb ik zon functie dat is nog vrij kort. Je bent dan aanvoerder en
in die zin heb je een zekere verantwoordelijkheid om te zorgen dat je groep goed klinkt.
Maar bij een orkest als het RFO gaat het vaak om kleine zaken.
Zijn er nog steeds net zoveel mogelijkheden voor jonge
muzikanten om zich goed muzikaal te ontwikkelen als in jouw tijd vroeger?
Ik denk het wel, ik geloof niet dat het aanbod minder is geworden en de docenten ook niet
slechter. Er zijn jeugdorkesten genoeg, CDs, via internet kun je tegenwoordig met
jan en alleman makkelijk in contact komen. Ik denk alleen dat er weinig jonge mensen zijn
die zeggen: ik ga alles aan de kant zetten om muziek te kunnen maken ze willen
vaak heel veel dingen even doen en van alles een beetje proeven. Maar dat werkt denk ik
niet voor ons vak.
Naar wat voor soort muziek luister je?
Soms moet je voor het orkest stukken leren kennen. Momenteel veel Bach, maar ook periodes
alleen Maurice André of alleen Bruckner symfonieën. Het meest toch wel klassieke muziek,
en het grootste gedeelte toch ook wel trompetmuziek. Maar de radio staat ook wel eens op
populaire zenders. Weet je wat ook heerlijk is: even geen muziek.
Wat zeg je als mensen naar je beroep vragen en wat voor
reactie krijg je dan vaak?
Nou gewoon hoe het zit natuurlijk. Ik heb nog nooit reacties gehad van mensen die
dat niet begrepen.
Wie is je idool? Naar wie heb je altijd tegen opgekeken
en/of kijk je nog steeds tegen op?
Voor mij is er maar 1 iemand die torenhoog boven de rest uitsteekt en dat is Maurice
André. Het gemak waar hij mee speelt. De perfecte aanzetjes en bovenal: Maurice André
speelt op zon manier dat je geen trompet meer hoort maar alleen nog de muziek. Dat
is kunst.
Verder bewonder ik de mensen die mij weten te raken met hun spel, dat zijn er niet zo
veel.
Op welk merk/type mondstukken en trompetten speel je
voornamelijk?
Al jaren op een Marcinkiewicz trompet model one C.
Eigenlijk alleen Bach-mondstukken voornamelijk 1C. Nog niets beters gevonden.
Bedankt!
|
|
|
|
|
|
|
|