trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > interviews - u bent nu hier  
   > trompet.nl interviews
 

 

 

 

 

 

 



Interview met Rik Mol

Europa’s grootste trompet talent, Rik Mol heeft met zijn 22 jaar nu al de wereld aan zijn voeten. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al vele prijzen in de wacht weten te slepen o.a. Yamaha Trumpet Jazz Award, Prinses Cristina Concours en European Trumpet Contest. Zijn eerste cd ‘What’s on Tonight’ was gelijk een daverend succes. Rik’s muziek is een mix van pure hard bop jazz, gemengd met sensuele hip hop en fresh funk. Buiten het spelen met alle toonaangevende muzikanten is hij erin geslaagd een groep om hem heen te bouwen, met hoog aangeschreven Nederlandse jazz artiesten.

Meer informatie: www.rikmol.nl & www.jwajazz.nl

> Play demo (*.mp3)
> Visit his website
> Rik Mol's MySpace

Wanneer ben je met trompet spelen begonnen en waarom nou juist trompet?

Ik ben begonnen met trompetspelen, omdat ik per se wilde weten wat er in een blauw koffertje zat wat in mijn vaders kantoor stond. Uiteindelijk mocht ik kijken en er zat een cornet in. Ik wist gelijk wat het was, want Huug Steketee de solo-trompettist van het Residentie Orkest is een hele goede vriend van mijn vader en we gingen vaak naar hem luisteren. Ik wilde natuurlijk proberen om geluid uit de cornet te krijgen, en ik kon dezelfde dag nog een toonladder spelen verassend genoeg. Dus werd gelijk Huug erbij gehaald die me tot mijn 15e altijd goed begeleid heeft.


Ben je opgegroeid in een muzikale familie?

Naast mijn ouderlijk huis stond het bedrijf van mn vader (VW/Audi-dealer) ik ben dus opgegroeid tussen de auto's. Maar mijn vader is ook een groot klassieke muziek liefhebber, en sleepte mijn al vanaf jongs af aan mee naar concerten van het Radio Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest etc Zelfs opera's van Wagner werden mij niet onthouden. Hij speelt ook tuba in het Phillips Orkest in Eindhoven en in het Zeeuws Orkest.

Waar heb je trompet leren spelen en van wie?

Ik heb eigenlijk vooral veel geleerd in de studeerkamer, tot mijn 17e studeerde ik elke dag 6 uur. Ik ben zelf achter de meeste dingen gekomen, een soort autodidact dus. In de bibliotheek van het conservatorium (zat op de muziekhavo) verslond ik alle boeken die er te vinden waren over muziektheorie, trompetspelen, arrangeren etc. Mijn klassieke basis heb ik te danken aan Huug Steketee en Willem van de Vliet. Ik heb verder gestudeerd bij o.a. Beatrijs Koorevaar, Maurice Andre, prive les Wynton Marsalis, Jarmo Hoogendijk en Ruud Breuls. Tegenwoordig volg ik lessen bij Gerard Presencer in Londen.

Wanneer besloot je hiervan je beroep te gaan maken en te studeren aan een conservatorium?

Ik keek toen ik een jaar of 9 was heel erg op naar trompettist Huug Steketee, en wist al vrij snel dat ik ook de muziek in wilde. Datzelfde jaar werd ik toegelaten tot de vooropleiding van het conservatorium.


Vind je trompet spelen moeilijk? Is het moeilijk om het te beheersen?

Ja het is fysiek een zwaar instrument. Saxofonisten bijvoorbeeld zijn vaak in de jazz op jonge leeftijd al veel verder qua improviseren (harmonisch).De techniek van de trompet kost zoveel meer tijd om te leren beheersen, denk er maar eens aan hoe lang het duurt voordat je een bereik hebt van 2 octaven. Als je een tijd niet speelt ga je snel achteruit. Wij trompetistten, zijn eigenlijk veroordeelt tot levenslang bindingen etc. Saxofonist Ben van den Dungen, zei laatst in een interview dat we samen hadden met Hans Dijkstal "Een sax houd je in de wind en dan doet hij het al". En "je kan grachten dempen met goede saxofonisten, maar trompettisten zijn zeldzaam" Dit zijn dus niet mijn woorden.. maar het is wel zo dat er idd veel minder goede trompettisten rondlopen.

Wanneer kreeg je je eerste vaste baan om te spelen in een orkest?

Ik heb niet echt de ambitie om vast bij een orkest te komen. Ik werk vooral aan mijn carrière als solist. Wel speel ik als remplaçant in het Metropole Orkest en dat is het enige orkest waar ik wel in vaste dienst zou willen zijn. Op het moment zit ik vast bij zo'n 10 jazzgroepen in Nederland zoals Nueva Manteca, Eric Ineke JazzXpress, Piet Noordijk Lucas van Merwijk zijn bands etc.

Hoeveel instrumenten heb je? En Welke?

Ik heb bijna al mijn trompetten nog vanaf dat ik begon, een stuk of 9 zijn het er. Ik speel het liefste op Thomas Inderbinen trompetten. De volgende modellen heb ik zelf: Alpha, Studie, Wood en in Mei haal ik mijn nieuwe trompet op, de Amarone. Verder heb ik nog een Yamaha custum made trompet. Deze trompet was onderdeel van het prijzenpakket toen ik winnaar werd van de European Trumpet Contest. Ik mocht 2 dagen naar Frankfurt waar op mijn aanwijzingen een trompet gemaakt werd, die dus niet in productie is. Hij speelt geweldig.

Wat is de geschiedenis van je oudste trompet?

Mijn eerste instrument was dus die cornet die in het blauwe koffertje zat. Een Sovereign, niet de Besson maar nog die daarvoor. Mijn vader had hem weer van zijn vader gehad. Mijn opa won heel vaak het KNF solistenconcours in de hoogste klasse vroeger, en werd 2 keer landskampioen.


Hoe blijf je in goede conditie?

Ik doe wat basis oefeningen als ik bv paar dagen geen optredens heb. Buzzen, lange noten etc.Ik studeer niet echt volgens een vast patroon, maar buzzen daar kan je volgens mij niet om heen. Dit doe ik elke dag ook als warming up. De buzz oefeningen uit het Allen Vizutti boek werken goed voor mij, en studeer nog steeds regelmatig uit Clarke. De Clarke oefeningen staan vooral in mineur en majeur, en zelf transponeer ik ze naar ladders die in de jazz veel voorkomen zoals dorisch, phrygisch,gealtereerd etc. Ik pak ook vaak zomaar een etude of solo transcriptie die ik nog nooit gespeeld heb, en train op die manier gelijk mijn prima vista lezen. Met dat soort dingen hou ik mezelf een beetje bezig. Verder leef ik heel gezond, sport regelmatig. De Rock&Roll is er wel een beetje vanaf bij de nieuwe generatie jazzmuzikanten dat hoor je wel..

Hoeveel uur per week moet je gemiddeld spelen in het orkest in een normale week?

Met mijn werk als freelance trompettist is het zo dat er geen touw aan vast te knopen is. De ene week speel ik 7 avonden achter elkaar + 's middags repetitie, of inspelen in mijn studio (zo'n 28 uur die trompet op je lip bij elkaar) en de andere week bijvoorbeeld de helft. Altijd anders. Als je het reizen naar de optredens + wachten en soundcheck nog eens daarbij optelt is het best veel tijd wat het bij elkaar in beslag neemt. Daarnaast werk ik ook nog als producer en al die verschillende dingen zorgen ervoor dat ik eigenlijk altijd onderweg ben.

Neem je je instrument mee op vakantie of buzz je b.v.?

Ik pak altijd enthousiast mijn trompet in met het idee om het elke dag kort bij te houden, en dan zie ik mn vriendin al kijken yeah right... In de praktijk is daar ook inderdaad nog nooit iets van terecht gekomen de laatste jaren. Vroeger wel, dan stond ik zelfs nog in de caravan op de camping in Spanje met 40 graden te studeren. Misschien is het ook wel goed om het soms los te laten.

Studeer je iedere dag? En hoe lang ? wat doe je dan?

Ik heb veelste weinig gestudeerd de afgelopen 2 jaar, op de muziekhavo studeerde ik zoveel dat ik vergat om ook nog leuke dingen te doen. Ik had er op den duur zo genoeg van dat ik alleen nog trompet speelde als ik een optreden had. Ik ben nu weer aan de slag gegaan, omdat ik verder wil komen en meer wil bereiken. Ik volg ook weer lessen in Londen bij Gerard Presencer en in Berlijn bij Till Broenner. Ook reis ik af en toe naar New York voor lessen. Ik wil nog veel beter worden, dit is pas het begin! Op het moment studeer ik vooral harmonische verbindingen en zoek ik stukken solo's uit van opnames die ik interessant vind. Ik studeer op stukken die ik live moet spelen met verschillende bands en leer ze uit mijn hoofd. Omdat ik veel verschillende muziekstijlen speel, is het belangrijk dat ik de stylische dingen weet van de stijl en daar werk ik ook aan. Ik doe ook altijd een blokje techniek waarin ik werk aan mijn sound, flexibiliteit of bereik.

Vind je jezelf een perfectionist?

Ik ben zeker een perfectionist, ik kan slecht naar mezelf luisteren. Iedere keer hoor ik weer dingen die beter kunnen. Tegenwoordig word ik er niet meer depressief van, ik neem gewoon die informatie mee naar de studeerkamer, en doe er wat aan. Op die manier ben je eigenlijk je eigen leraar.

Hoe collegiaal zijn je sectieleden? Is er een vorm van competitie?

De meeste trompettisten zijn heel gezellig om mee samen te werken. Ik merk nooit zoveel van competitie, en kan er ook van genieten als iemand anders een keer een goede solo speelt. Als het maar niet te vaak gebeurd haha..

Indien je principal of lead bent, hoe vul je deze taak in?

Ik werk vooral als solist en speel heel af en toe lead in (pop) secties (studio en live). Ik heb totaal geen ambitie om lead-trompettist te worden, maar als ik lead speel denk altijd, hoe zou Wim Both het spelen? Ik heb veel respect voor mensen als Wim Both, die zo'n enorme visie hebben als lead. Gelukkig speel ik veel met hem in o.a. Nueva Manteca, Metropole Orkest en de Cubop City Bigband. Ik heb erg veel geleerd daarvan als het op sectie spelen aan komt, en ik vind het veel leuker om naast hem zo goed mogelijk 2e te spelen + alle solo's dan zelf lead.

Zijn er nog steeds net zoveel mogelijkheden voor jonge muzikanten om zich goed muzikaal te ontwikkelen als in jouw tijd vroeger?

Mijn tijd vroeger? Ik ben 22 haha... Wat ik hoor van mensen die wat ouder zijn, is dat er veel minder werk is tegenwoordig dan vroeger. Toen had je de Skymasters, live muziek bij televisieshows etc. Het is nu nog belangrijker geworden dat je zorgt dat je bij de beste terechtkomt, want er is heel weinig werk en heel veel trompettisten. Er zijn nu volgens mij wel meer mogelijkheden om je te ontwikkelen, denk aan het internet, cd's. Veel betere jazzopleidingen, bijvoorbeeld die van Codarts Rotterdam is echt geweldig.

Naar wat voor soort muziek luister je?

Ik luister heel veel verschillende muziek, omdat ik ook mezelf als producer aan het ontwikkelen ben. Ik produceer hiphop en dance albums samen met Wiboud Burkens (producer van o.a. Kim Lyan en Marco Borsato) Het verschilt dus van klassiek tot jazz en van hiphop tot house, net waar ik mee bezig ben.

Wat zeg je als mensen naar je beroep vragen en wat voor reactie krijg je dan vaak?

Volgens mij denken mensen vaak als ik zeg dat ik muzikant ben, aan de man met gitaar die met de koffer open voor de supermarkt staat te azen op hun kleingeld. Het eerste wat in ze opkomt is dan vervolgens verdiend dat nog een beetje dan? Kan je wel er van leven etc Veel mensen begrijpen niet wat het inhoud, ze denken dat je de hele dag een beetje aan het hobbyen bent. Ze vinden het vaak wel leuk als ze je op televisie zien met bekende mensen en als je in tijdschriften/kranten staat.

Wie is je idool? Tegen wie heb je altijd opgekeken en/of kijk je nog steeds tegen op?

Miles Davis! Vooral de visie die hij had, hij heeft zichzelf en de muziek meerdere keren vernieuwd en vooruit gebracht. Ik luister vaak naar hem. Ik zie jazz namelijk als vrijheid en improviseren. Veel mensen denken gelijk aan de jaren 60 bij het woord jazz, drums tsjingtsjingketsjing... walking bass.. Als kind van deze tijd, ben opgegroeid met MTV, hou ik van cross overs met hiphop, house etc dat is voor mij jazz. De vrijheid om de muziek zo vorm te geven als ik wil met improvisatie elementen. Dit is niets nieuws Miles Davis deed het al lang. Maar toch blijven veel mensen in de jaren 60 hangen, ik voel veel meer voor de Miles Davis aanpak.

Op welk merk/type mondstukken en trompetten speel je voornamelijk?

Thomas Inderbinen trompetten en flugelhorns. Ik heb hem toen ik 16 jaar was in Frankfurt leren kennen, en hij heeft me sindsdien geholpen door trompetten voor mij te maken. Ik kreeg ze praktisch cadeau. Thomas Inderbinen was een van de eerste mensen die echt in me geloofden, en ik ben hem heel dankbaar voor het fantastische materiaal dat ik tot mijn beschikking heb. www.inderbinen.com. Qua mondstukken speel ik al jaren op een Bob Reeves, ik heb deze ooit van Jan Ooshof gehad. Ik ben heel trouw aan m'n materiaal en hou er niet van om daarmee te experimenteren. Het ligt toch eerder aan jezelf dan aan de trompet als iets niet lukt.

Hartelijk bedankt voor je tijd Rik!

Nee jij bedankt voor de mooie trompet.nl site!






Overige interviews:

> Jazz - Maite Hontelé
> Jazz - Rik Mol
> Jazz - Erik Veldkamp

> Solist - Jens Lindemann
> German Brass - Matthias Höfs

> RFO - Hans van Loenen
> RFO - Hessel Buma

> RPhO - André Heuvelman
> RPhO - Arto Hoornweg
> RPhO - Simon Wierenga
> RPhO - Jos Verspagen


> Discussieer over dit onderwerp
  geschiedenis
  mondstukken
  interviews
  forum
  docenten
  vraag & aanbod
  links database
mailing-list
  contact

  www.trombones.nl
 


Copyright © trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.